قدیمی‌ترین دندان انسان در قزوین رونمایی شد

سرنا_دندان انسان نئاندرتال کشف شده در غار قلعه کُرد آوج به عنوان قدیمی‌ترین بقایای انسانی کشف شده در قزوین رونمایی شد.

قدیمی‌ترین دندان انسان در قزوین رونمایی شد

علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین دوشنبه شب ۸ دی در آیین رونمایی از دندان انسان نئاندرتال از یافته‌های هیئت باستان شناسی ایران و فرانسه در غار قلعه کُرد آوج که با حضور علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی برگزار شد، تصریح کرد: غار قلعه کرد آوج در ارتفاع دو هزار و صد متری قرار دارد که طی دو سال ۹۷ و ۹۸ در این منطقه هیئتی مرکب از نمایندگان کشورهای ایران و فرانسه کاوش انجام دادند، فصل سوم کاوش نیز قرار بود سال ۹۹ انجام شود اما به خاطر کرونا این امر محقق نشد.

وی تأکید کرد: یافته‌های پیش از تاریخ به دو بخش مواد فرهنگی و بقایای انسانی تقسیم می‌شود، در این غار ما بقایای انسانی پیدا کردیم که منحصر به فرد است، این دومین بار است که در قلمرو جمهوری اسلامی ایران یافته‌های انسانی پیدا می‌شود، در این کاوش ۲۰ قطعه دندان پیدا شده که یکی از این قطعات مورد آزمایش قرار گرفته است.

خزائلی بیان کرد: سن قطعات کشف شده از سن کربن ۱۴ که بیش از ۴۵ هزار سال است بیشتر است و در آزمایشگاه تخمین اولیه صدهزار ساله در نظر گرفته شده است.

قدیمی‌ترین سکونتگاه بشر در ایران

حامد وحدتی‌نسب، سرپرست هیئت کاوش غار قلعه کُرد در این جلسه بیان کرد: تمام کار کاوش این غار را تیم ایرانی انجام داده است، اما به دلیل اینکه باید آزمایش‌هایی با استاندارد بالا انجام شود که در ایران امکان آن وجود ندارد از یک تیم فرانسوی برای اجرای آزمایش‌های مختلف سن سنجی، رسوب شناسی، جانورشناسی و گیاه شناسی استفاده می‌کنیم.

وی افزود: انسان نئاندرتال نوعی از انسان است که قبل از ما در این محدوده جغرافیایی زندگی می‌کرده است، این انسان‌ها از ۲۵۰ هزار سال تا ۴۰ هزار سال پیش در این منطقه زندگی می‌کردند، شکارچی بودند و در دسته‌های کوچک زندگی می‌کردند، بعد از ورود انسان هوشمند این انسان‌ها منقرض می‌شوند.

وحدتی نسب اظهار کرد: در بازسازی‌های انجام شده این انسان از نظر حجم بدن و رفتارشناختی شبیه ما بودند، این‌ها بیش از آنچه که تصور می‌شد به ما شبیه هستند اما از نظر جمجه با ما تفاوت دارند، از نظر قامتی نیز کوتاه‌تر و عضلاتی‌تر بودند.

وی خاطرنشان کرد: این انسان‌ها شکارچی بودند و بقایای شکار آن‌ها در غار قلعه کرد پیدا شده است؛ ما با سه راه می‌توانیم سن را تخمین بزنیم یکی از روش‌ها بررسی مواد فرهنگی است که انسان از خودش به جا گذاشته، مواد به جا مانده در غار قلعه کرد متعلق به دوره نئاندرتال است، همچنین بقایای انسان و سن سنجی نشان می‌دهد که این دندان کشف شده مربوط به انسان نئاندرتال است.

سرپرست هیئت کاوش غار قلعه کرد بیان کرد: قلعه کرد قبل از این که مرمت شود توسط حفاران غیرمجاز سرقت شده بود بنابراین تمام مواد فرهنگی را با سختی جمع آوری کردیم و نتایج سن سنجی نشان داد که موارد به دست آمده بیش از ۴۵ هزار سال است و می‌توانیم بگوییم قلعه کرد قدیمی‌ترین سکونتگاه بشر در ایران است چرا که حیواناتی کشف شده است که هم اکنون در ایران وجود ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین کشف ما در این غار کشف دندان شیری یک کودک است که بین ۶ تا ۹ سال سن دارد.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۸۶۰۳۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت