چگونه ریاضیات به مهار بیماری‌های همه‌گیر کمک می‌کند؟

سرنا_کتاب «ریاضیاتِ بیماری» نوشته ابوذر کردی توسط نشر نصیرا منتشر شد. نویسنده بحث کرده که ریاضیات می‌تواند به کمک پزشکان، پرستاران، اپیدمیولوژیست‌ها، ایمونولوژیست‌ها و دیگر حلقه‌های پزشکی بیاید.

چگونه ریاضیات به مهار بیماری‌های همه‌گیر کمک می‌کند؟

نشر نصیرا کتاب «ریاضیاتِ بیماری» اثر ابوذر کردی را به بهای ۲۵ هزار تومان منتشر کرد. «شعریت هیدگری ما» و «تاملات پدیدارشناسانه نیمایی» از دیگر تالیفات منتشر شده او «پیغام» اثر فرناندو پسوا، از جمله ترجمه‌های منتشر شده‌اش است. سرفصل‌های کتاب «ریاضیاتِ بیماری» از این قرار است: «مرور ریاضیات»، «مرور بیماری»، «هرآنکه آمار نمی‌داند وارد نشود»، «وقتی زامبی‌ها آمدند»، «چه شد از آپارتمان به کُمپارتمان رسیدیم؟» و «تیبیال پلاتُو».

کردی درباره «ریاضیات بیماری» گفت: نگارش کتاب، صاعقه وار شروع شد. ویروس کرونا و بحران همه گیری آن یکی از محرک‌های تقویم کتاب شد. اما پیوند آن با ریاضیات چیست؟ دانشجویان علوم پایه و مهندسی و حتی علوم انسانی، درس‌های بسیاری را با عنوان ریاضیات در دانشگاه گذرانده‌اند. از ریاضیات مهندسی گرفته تا ریاضیات در فیزیک و ریاضیات عالی و… هدف از گذاشتن این درس در سبد واحدهای دانشگاهی، آشنایی و کاربست دانشجویان با ریاضیات و نحوه مواجهه آنها با جهان مسائل و بحران‌ها و فروگشایی آنها با کمک ریاضیات است.

وی افزود: فی الواقع وقتی می‌گوئیم ریاضیات مهندسی، یعنی ریاضیاتی که می‌تواند برای یک مهندس، کنشگر و پیکارجویانه مسأله باشد. حالا با این قیاس چگونه می‌توان از ریاضیاتِ بیماری دم نزد؟ ریاضیاتی که می‌تواند به کمک پزشکان، پرستاران، اپیدمیولوژیست‌ها، ایمونولوژیست‌ها و دیگر حلقه‌های پزشکی بیاید و آنان را برای پیدا کردن یک راه حل برای کلان بحران‌های همه گیری‌های کشنده، یاری و یاوری کند.

کردی ادامه داد: مع الوصف در این کتاب می‌کوشم ریاضیات را به کمک یک ابزار پویا و یک توانمند ساز جهانی برای حل بحران‌های جامعه از بیماری‌ها گرفته تا چالش‌های اقتصادی و بحران تصادفات و… به کار برم. ناگفته نماند حدود دو سه سالی است که وزارت علوم تصمیم گرفته است شاخه‌ای از ریاضیات را که در ارتباط با اپیدمیولوژی و مبتنی بر تحلیل معادلات دیفرانسیل و نظریه سیستم‌هاست در مقطع فوق لیسانس تعبیه کند.

این نویسنده و مترجم در ادامه با اشاره به این نکته که هدفش از تألیف این کتاب ورود به معادلات پیچیده ریاضی نبوده است، گفت: اما قصد من ساده کردن و کاربست ساده ریاضیات است و قصدم ورود به معادلات پیچیده ریاضی در این کتاب نیست. اگرچه در برخی از صفحات به طرز اجتناب ناپذیری پاره‌ای از این فرمول‌ها دیده می‌شوند اما بنای من بر تعمیم و عامه پسند نمودن ریاضیات (Popularization) در سطح جامعه است.

کردی اضافه کرد: مخاطبان این کتاب همه گونه افرادی می‌توانند باشند؛ از دانش آموزان دبیرستان تا دانشجویان علوم انسانی، علوم پایه و مهندسی، از دانشجویان پزشکی و پزشکان تا حوزویان. از سیاستمداران و روزنامه نگاران تا شاعران و نویسندگان.

منبع: مهر

کد مطلب: ۱۹۰۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت