ویدئوی معروف‌ترین آهنگ ایرانی در جهان/ گل یخ کوروش یغمایی ۵۰ ساله شد

سرنا_قطعه "گل یخ" کورش یغمایی تا کنون توسط بسیاری از خوانندگان غیر ایرانی بازخوانی شده و احتمالاً موفق‌ترین تک آهنگ موسیقی ایران در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود.

حجم ویدیو: ۱۸.۱۴M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۴:۴۰ دانلود ویدیو

گل یخ" آهنگی از کورش یغمایی است که حدود ۵۰ سال قبل ساخته شد و در سال ۱۳۵۰ در اولین آلبوم او با نام "گل یخ" به انتشار رسید. ترانه این آهنگ سروده مهدی اخوان لنگرودی، همکلاس یغمایی در دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی) است.

به گفته مهدی اخوان لنگرودی، او ترانه را در دانشگاه ملی و وقتی نوشته‌ است که فرزند سه ساله برادرش که همراه او در دانشگاه بود، گریه می‌کرد و "اشک‌هایش مثل یک ستاره از چشم‌هایش بیرون می‌زد"

قطعه "گل یخ" تا کنون به زبان‌های مختلفی در دنیا ترجمه و توسط خوانندگان غیر ایرانی بازخوانی شده است و شاید موفق‌ترین تک آهنگ موسیقی ایران در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۱۸ "ناز" خواننده رپ آمریکایی ملودی آهنگی را به‌ طور کامل از آهنگ "گل یخ" سمپل کرد. این قطعه در سال ۲۰۱۹ نیز به عنوان موسیقی متن یک فیلم آلمانی انتخاب شد. ویدئویی که مشاهده می‌کنید موزیک ویدئوی رسمی قطعه "گل یخ" است که در دهه پنجاه از تلویزیون ملی ایران پخش می‌شد.

منبع: ایران آرت

کد مطلب: ۱۹۰۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت