با این عکس‌ها در تاریخ قدم بزنید!

سرنا_آلبوم‌خانه کاخ گلستان، دومین آلبوم‌خانه غنی دنیاست. مجموعه‌ای از تصاویر باقی‌مانده از دوره شاهان قاجاری است که قدمت آن بعضا به هزاره‌های پیشین برمی‌گردد.

با این عکس‌ها در تاریخ قدم بزنید!

پس از اختراع دوربین و رواج عکاسی در اروپا، دوربین عکاسی به ایران نیز وارد شد و فن عکاسی نیز رواج یافت. در واقع عکاسی فنی بود که ما آن را از اروپاییان آموختیم اما در مواقع و مواردی توانستیم همگام آنها شویم.

یکی از مهمترین عوامل ترویج عکاسی در ایران دلبستگی ناصرالدین شاه به این فن نو بود و از سوی دیگر ورود عکاس‌های خارجی و آموزش عکاسی در دارالفنون از دیگر عوامل موثر در رواج این هنر مدرن محسوب می‌شدند. ناصرالدین شاه خود نیز دوربین به دست گرفت و تصاویری از همسران خود، محیط اطراف، کاخ، غلامان و ... را به ثبت رساند. او نخستین سلفی‌های ایران را به ثبت رساند و گاه این سلفی‌ها را به همراه همسران خود و گاه به صورت انفرادی با تنظیم دوربین در مقابل آینه به یادگار گذاشت.

نقش ناصرالدین شاه اما تنها به رواج عکاسی بازنمی‌گردد. این شاه قاجار که در کشورداری کارنامه خوبی نداشت، بسیار به هنر علاقه‌مند بود و توانست آرشیو تصویری بزرگی را پایه‌گذاری کند که ما امروز آن را به نام آلبوم‌خانه کاخ گلستان می‌شناسیم.

آلبوم‌خانه کاخ گلستان افزون بر داشتن ۱۰۴۰ عدد آلبوم قدیمی با عکس های گوناگون از عکاسان مشهور عصر قاجار، دارای بیش از ۴۰۰۰ قطعه عکس منفرد در اندازه‌های کوچک و بزرگ است.

در این گزارش برخی از تصاویر آلبوم‌خانه کاخ گلستان مرور می‌شود.

ناصرالدین شاه و برخی افراد نامشخص عکسی قدیمی از تخت جمشید تصویر قدیمی از تاق بستان تصویری از انیس الدوله تصویری قدیمی از مسجد جامع نیشابور تصویری از آستان حضرت سیدالشهدا (ع) تصویری از آستان کاظمین تصویری قدیمی از صاحبقرانیه تصویری قدیمی از شهر تهران

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۹۱۶۹۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت