آخر هفته به کدام گالری‌ها برویم؟

سرنا_حالا دیگر یک سال از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و بعد از کش و قوس‌های فراوان نهایتا بسیاری از برنامه‌های هنری به روال سابق خود بازگشته‌اند و گالری‌ها نیز این روزها به شکل جدی‌تری با برگزاری نمایشگاه‌های هنری، به فعالیتشان ادامه می‌دهند؛ البته باز هم برخی از گالری‌ها ترجیح داده‌اند که در شرایط فعلی همچنان تعطیل بمانند یا نمایشگاه‌های آنلاین برگزار کنند.

آخر هفته به کدام گالری‌ها برویم؟

آغاز نمایشگاه هجدهمین جشن تصویر سال

هجدهمین دوره‌ جشن تصویر سال از هفتم اسفند ماه آغاز می‌شود.

هجدهمین جشن تصویر سال، به دلیل هماهنگی با برنامه‌های جاری خانه هنرمندان، امسال از روز پنج‌شنبه هفتم اسفندماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۶ آغاز می‌شود و آثار تصویری هنرمندان ایرانی در رشته‌های عکس، کاریکاتور و گرافیک (پوستر) در تمامی گالری‌های خانه هنرمندان ایران به نمایش درخواهد آمد.

برپایی نمایشگاهی از شمایل‌نگاری و نسخ خطی قرآنی

نمایشگاه شمایل‌نگاری و نسخ خطی «جلوه وجه» در موزه فلسطین فرهنگستان هنر برپا می‌شود.

همزمان با سالروز میلاد حضرت امیرالمومنین(ع) نمایشگاهی از شمایل‌نگاری‌ها و نسخ خطی قرآنی در موزه فلسطین فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

در نمایشگاه «جلوه وجه» که تا ۲۱ اسفند ماه و مبعث حضرت محمد(ص) ادامه دارد، ۱۱۰ اثر شمایل‌نگاری و نسخ خطی قرآنی از هنرمندانی چون محمد اسماعیل مهدی پور، علی نعمتی‌فر، حسین شوال منش و ... به نمایش گذاشته می‌شود.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی روز چهارشنبه (۶ اسفند ماه) از ساعت ۱۶ آغاز به کار کرد و تا ۲۱ اسفندماه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و روزهای پنجشنبه از ۱۰ تا ۱۵ امکان بازدید از این نمایشگاه فراهم است.

موزه هنرهای معاصر فلسطین در خیابان ولیعصر(ع)، خیابان بزرگمهر، نبش خیابان برادران شهید مظفر، شماره ۷۴ واقع شده است.

۲ نمایشگاه هنری در گالری شیرین

نمایشگاه گروهی مجسمه هنرجویان محمد مردی با عنوان «تضاد» و نمایشگاه گروهی مجسمه و نقاشی با عنوان «رویکردها و گرایش‌ها ۳» روز جمعه (۸ اسفندماه) در گالری شیرین افتتاح می شوند و تا ۲۲ فرودین ماه ۱۴۰۰ نیز ادامه دارند.

ساعات بازدید از این نمایشگاه جمعه‌ها ساعت ۱۶ تا ۲۰ و شنبه تا پنجشنبه ۱۱ تا ۱۸ فقط با تعیین وقت قبلی اعلام شده است. گالری دوشنبه‌ها تعطیل است.

گالری شیرین در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، شماره ۵ واقع شده است.

«موسیزیوم» در گالری اّ

نمایشگاه انفرادی چیدمان «موسیزیوم» با آثاری از مازیار مختاری روز جمعه (۸ اسفندماه) در گالری اُ افتتاح می شود و تا ۱۹ اسفند نیز ادامه دارد.

امکان بازدید از این نمایشگاه از یکشنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۲ تا ۲۰ و روزهای جمعه ۱۶ تا ۲۱ فراهم شده است. گالری روزهای شنبه تعطیل است.

گالری اُ در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ واقع شده است.

رویای پرنسس‌های کوره‌های آجرپزی در گالری کاما

دومین نمایشگاه عکس علی صوفی با عنوان «پرنسس‌های کوره» روز جمعه (هشتم اسفندماه) در گالری کاما افتتاح می شود و به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت. در نمایشگاه «پرنسس‌های کوره» مجموعه‌ای از ۱۵ عکس پرتره رنگی از دخترانی که در کوره‌های آجرپزی به همراه خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند به نمایش گذاشته‌ شده است.

به گفته این عکاس در این نمایشگاه ۱۵ عکس رنگی در ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ به نمایش گذاشته شده است و این عکاس قصد دارد عواید فروش این نمایشگاه را برای بهبود وضعیت زندگی و آموزش کودکانی که در کوره‌های آجرپزی جنوب شرق تهران زندگی می‌کنند، صرف کند.

استیتمنت این نمایشگاه نیز توسط سعید امکانی نوشته شده که در بخشی از آن آمده است؛ علی صوفی در این مجموعه تلاش کرده روُیای کودکانی را به تصویر بکشد که سال‌ها با نبض آنها زندگی کرده است. هر کدام از این پرتره‌ها پشت چهره پرنسس وارشان درد و غمی عمیق پنهان است که عکاس با تیزهوشی آنها را به تصویر کشیده است و هر کدام حاکی از روویای معصومانه کودکانه و سبک زندگی این کودکان است.

گالری کاما در خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۴۴، ساختمان فرین واقع شده است.

«بیرون» در گالری طراحان آزاد

نمایشگاه انفرادی «بیرون» با آثاری از سمیرا اسکندرفر و حامد صحیحی روز جمعه (۸ اسفندماه) در گالری طراحان آزاد آغاز به کار می کند و تا ۱۹ اسفندماه نیز ادامه دارد.

گالری طراحان آزاد در میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس واقع شده است.

گالری پنج‌شنبه‌ها تعطیل است. امکان بازدید از این نمایشگاه در سایر روزهای هفته از ساعت ۱۶ تا ۲۰ فراهم شده است.

«یادداشتها» در گالری این جا

نمایشگاه انفرادی «یادداشتها» با آثاری از حسین شیراحمدی روز جمعه (۸ اسفندماه) در گالری این جا آغاز به کار می کند و تا ۲۲ اسفندماه نیز ادامه دارد.

در بخشی از توضیح این نمایشگاه به قلم هنرمند آمده است: «یادداشت‌ها عموماً بد خط هستند. گاهی با عجله ثبت می شوند و گاهی با طمأنینه. جلوه‌ای نمی‌خواهند داشته باشند و در بطن خود بسیار خصوصی می‌نمایند. زیبایی خط‌ها متضمن اهمیت درون‌مایه‌شان نیست. فضای نوشته شدن خاصی را نمی‌طلبند و ضرورتشان فقط و فقط در ثبت شدنشان است. افکار کوچکی هستند که برای راه یافتن به یک کلیت فکری، باید تعداد زیادی از این یادداشت‌ها را دید. حاوی مقداری ذوق و قریحه و میزان زیادی بی‌تفاوتی نسبت به فهم خود هستند. سیال‌اند و بعضاً متناقض می‌نمایند.»

امکان بازدید از این نمایشگاه هر روز از ساعت ۱۳ تا ۱۹ فراهم شده است. گالری روزهای شنبه تعطیل شده است.

گالری این جا در خیاﺑﺎن کریمخان‌زند، خیابان میرزای‌شیرازی، شماره ۹۵ واقع شده است.

آکشن ۹۹ در گالری سیحون

نمایشگاه گروهی «آکشن ۹۹» تا ۱۳ اسفند ماه در گالری سیحون برقرار است.

در این نمایشگاه آثار هنرمندانی همچون افشین باقری، عالمه باقریان، محمد جعفر پاکروان، زیبا پشنگ، علیرضا پویا، سارا تقوی، مامک حجازی، رامین حفیظی، علی خالق، مهدی دشتی، نعیمه رزاقی، حسنیه رومی، بهروز زیندشتی، یزدان سعدی، ایرج شافعی، وحید عزت‌پناه، مجید عسگری، غلام‌حسین فرخ‌نسب، سمیه فعال، داریوش قره‌زاد، علی قهرمانی، محسن کرمی، سارا کشمیری، حجت سالارمحمدی، رحیم مولاییان، احمد نصرالهی، احسان نصری، سینا نیری و اکبر نیکان‌پور به نمایش گذاشته شده است.

امکان بازدید از این نمایشگاه هنری در روزهای زوج از ساعت ۱۱ تا ۱۹ و جمعه‌ها از ۴ تا ۸ بعد از ظهر فراهم شده است. داشتن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی الزامی است.

گالری سیحون در خیابان وزرا، کوچه چهارم واقع شده است.

«ارمغان» و «عکاسی مفهومی» در موزه هنرهای معاصر تهران

«ارمغان» و «عکاسی مفهومی» به عنوان اولین نمایشگاه ها پس از بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران، در حال برگزاری هستند.

در نمایشگاه «ارمغان»، ۱۳۵ اثر از ۴۲ هنرمند از آثار اهدایی مجموعه منیژه میرعمادی به موزه هنرهای معاصر تهران و ۲۶ اثر از ۱۵ هنرمند از آثار گنجینه موزه نیز که متناسب با نمایشگاه آثار اهدایی مجموعه میرعمادی است، به نمایش گذاشته می‌شود.

در نمایشگاه «ارمغان» آثاری از ابوالقاسم سعیدی، احمد اسفندیاری، بهجت صدر، پروانه اعتمادی، پرویز تناولی، پرویز کلانتری، جعفر روحبخش، حجت الله شکیبا، حسین زنده‌رودی، حسین کاظمی، حسین محجوبی، رضا بانگیز، رضا مافی، ژازه تباتبایی، سهراب سپهری، شکوه ریاضی، صادق تبریزی، عباس کیارستمی، علی اکبر صادقی، علیرضا گلستانه، علیرضا اسپهبد، غلامحسین نامی، فرامرز پیلارام، فرح اصولی، فریده لاشایی، فریدون آو، قاسم حاجی زاده، کامران کاتوزیان، کورش شیشه گران، گیزلا وارگا سینایی، مارکو گریگوریان، محمد احصایی، محمود جوادی پور، مسعود عربشاهی، منوچهر شیبانی، منوچهر یکتایی، منیژه میرعمادی، مهدی سحابی، مهدی ویشکایی، ناصر اویسی، نصرت الله مسلمیان و رعنا فرنود از مجموعه اهدایی زنده یاد میرعمادی روی دیوار موزه هنرهای معاصر تهران می‌رود.

همچنین نمایشگاه عکس مفهومی گزیده‌ای از گنجینه عکس موزه هنرهای معاصر تهران است که در آن ۱۸ اثر از ۱۳ هنرمند از جمله دنیس اپنهایم، برند و هیلا بکر، گروان الک، گوردون ماتا کلارک، ادوارد روشا، جرج و گیلبرت، جان گروور و ... به نمایش گذاشته می‌شود.

دلربایی دریا زیر پای ماه

شاهین اسفندیاری هنرمند جوان ایرانی به تازگی چهارمین نمایشگاه انفرادی‌اش را با به تصویر کشیدن ۱۰ عکس و یک ویدئو برای نمایش «دلربایی دریا زیر پای ماه» افتتاح کرد. داستان جزر و مد حکایت نرمش دلربای دریا در مقایسه با خشکی زمین است که برابر نیروی کشش ماه ایستادگی نمی‌کند و توده‌های آب زیر پای ماه انباشته می‌شوند و «مد» را رقم می‌زنند. هم‌زمان با تشکیل این پدیده رو به ماه، مد دیگری هم آن سوی کره زمین ایجاد می‌شود تا آب‌های آن سو که از ماه به دورند از جو پیش‌آمده عقب بمانند و به تشکیل آب-‌توده کلانی منجر شود. به همین دلیل روزانه (هر ۲۴ ساعت و ۲.۵ دقیقه) هر نقطه از سطح دریا دو بار دستخوش مد و دو بار دستخوش جذر خواهد بود. پدیده‌ای جذاب که به خلق ۱۰ عکس و یک ویدئو از اسفندیاری در این نمایشگاه منجر شده است. نمایشگاه جذر و مد شاهین اسفندیاری تا ۲۰ اسفند در نمایشگاه راه ابریشم واقع در بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، شماره ۲۱۰، ساختمان تکنو آجر (به جز دوشنبه‌ها و ایام تعطیل) از ساعت ۱۶ تا ۱۹ برپا خواهد بود.

برگزاری یک نمایشگاه گروهی عکس، چیدمان و مدیا

نمایشگاه گروهی عکس، چیدمان و میکس مدیا با عنوان «یوتاب» جمعه (٨ اسفند) در گالری شریف افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه با حضور هفت هنرمند و نمایش ٢٩ اثر و دو فضای چیدمانی برگزار می‌شود.

«یوتاب» را نازلی عباس پور و سارا ساسانی گردآوری کرده اند. هنرمندان این نمایشگاه هم کتایون کرمی، محمود محرومی، بابک کاظمی، هوفر حقیقی، محمود مکتبی، نازلی عباس پور و سارا ساسانی هستند.

نمایشگاه گروهی «یوتاب» جمعه، ۸ اسفند ماه ساعت ۱۶ افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه تا روز چهارشنبه ١٩ اسفندماه ادامه دارد و علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه همه روزه از ساعت ۱۲ الی ۱۸ می‌توانند در محل گالری شریف واقع در میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهروزاده، پلاک ۱۱ حضور پیدا کنند. گالری شریف شنبه ها تعطیل است.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۹۶۱۹۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت