چرا مخاطب امروز از تجملات لذت نمی‌برد؟

سرنا_پوران درخشنده گفت: مخاطب امروز در ایام کرونا متوجه بسیاری از نیازهای اساسی خود که صرفا تجملاتی هم نیستند شده است پس دیگر در آثار از وجود تجملات لذت نمی‌برد زیرا متوجه شده که زندگی اتفاق خاص و فراتری از این چنین تجملاتی است.

چرا مخاطب امروز از تجملات لذت نمی‌برد؟

پوران درخشنده درباره وضعیت سینما در سال جدید کرونایی گفت: در ابتدا ما باید چاره‌ای برای دوران پسا کرونا بیندیشیم و ببینیم که پس از آنکه سینماها باز شدند و مردم امکان ورود به سالنهای سینما را بدون محدودیت لحظه‌ای پیدا کردند چگونه باید محیطی متفاوت و امن برای آنها مهیا کنیم، این امنیت در بخشی به سلامت انسان‌ها بازگشته و بخش عمده آن ابعاد روحی و روانی است که بیماری کرونا طی نزدیک به یک سال گذشته برای مردم ایجاد کرده است.

وی با اشاره به تغییر تفکر جامعه پس از شیوع کرونا اذعان کرد: بدون شک بعد از گذشت یک سال و خانه نشینی قشر عظیمی از مردم، موضوعات در سینما و مفاهیم اصلی به طور کلی تغییر خواهند کرد، بدون شک سینمای پساکرونا با سینمایی که قبلا به چرخه خود ادامه می داد بی نهایت متفاوت خواهد بود.

کارگردان فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» در همین رابطه اظهار کرد: ما در دوران سینمای پساکرونا موظفیم تا آثار متفاوتی را بسازیم زیرا خانه نشینی و قرنطینه خانگی بر فرهنگ جامعه تاثیر فراوانی گذاشته است، این خانه نشینی نگاه انسان به زندگی را تغییر داده و روابط را در مرحله تازه ای قرار داده است، پس ما باید بدانیم مخاطب فردای سینمای ما مخاطب سال گذشته نیست.

کارگردان فیلم «بچه‌های ابدی» مخاطب پساکرونا را مخاطبی متفاوت نسبت به قبل خواند و افزود: مخاطب امروز نگاهش به تک تک جزئیات زندگی عوض شده و شاید به بسیاری از مسائل کوچک که پیشتر برایش مهم نبود توجه ویژه ای نشان دهد، پس لازم است که در ساخت آثار سینمایی هم این تغییرات را در نظر گرفته و لحاظ کنیم زیرا ممکن است به یکباره از جامعه عقب بیفتیم.

وی در همین راستا ادامه داد: سینمای پساکرونا دیگر توان اکران فیلم های ساده انگارانه و سطحی قبل را ندارد، مطمئن باشید مردم هم دیگر با چنین آثاری ارتباط برقرار نمی کنند زیرا یک سال محدودیت داشته و در خانه ماندند و مدت ها به تفکر پرداخته اند، این تفکر صرفا به مطالعه بر نمی گردد زیرا در کنار خانواده بودن و تغییر در روابط انسانی نیز به بلوغ فکری مخاطب منجر می شود.

این کارگردان سینما با تاکید بر تغییر در سلیقه مخاطبان سینما بیان کرد: سلیقه مخاطبان سینما در ایام کرونا به شدت تغییر کرده است، این مخاطب در ایام خانه نشینی به صورت مداوم سریال و فیلم دیده، کتاب خوانده و سلیقه خود را ارتقا داده است، مخاطبان سینما در طول این مدت سه ماهه تعداد بالایی از آثار سینمایی داخلی و خارجی را تماشا کرده پس با وجود تنوع بصری که برایش به وجود آمده طبعا دیگر مخاطب قبلی ما نیست.

کارگردان برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: مخاطب امروز تا حدی فیلم دیده و نوع تازه از روابط خانوادگی را تجربه کرده که به انسانی تازه و نو تبدیل شده است، پس نیاز وی نیز برای تماشای آثار تغییر کرده است، مخاطب امروز در ایام کرونا متوجه بسیاری از نیازهای اساسی خود که صرفا تجملاتی هم نیستند شده است پس دیگر در آثار از وجود تجملات لذت نمی‌برد زیرا متوجه شده که زندگی اتفاق خاص و فراتری از این چنین تجملاتی است.

منبع: میزان

کد مطلب: ۲۰۰۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت