اعتراض‌های پی در پی به مستندی درباره «شهید آوینی»/حرف‌های همسر شهید آوینی

سرنا_حاشیه‌های پخش مستندی درباره «شهید مرتضی آوینی» از تلویزیون همچنان ادامه دارد و علاه بر همسر این مستندساز جنگ، سازنده مستند «انحصار ورثه» هم به دلیل استفاده بی‌اجازه از اثرش، خواستار توقف پخش این فیلم شده است.

اعتراض‌های پی در پی به مستندی درباره «شهید آوینی»/حرف‌های همسر شهید آوینی

چند شبی است که مجموعه مستندی هفت‌قسمتی با نام «آقا مرتضی» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و به کارگردانی سیدعباس سیدابراهیمی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر از تلویزیون در حال پخش است که تاکیدش بر "روایتی بدون سانسور از زندگی شهید آوینی" است. اما این مستند سبب اعتراض خانواده آوینی و نیز یک مستندساز شده که از بخش‌هایی از فیلمش یعنی «انحصار ورثه» در مجموعه «آقا مرتضی» بدون اجازه استفاده شده است.

محمدعلی شعبانی - کارگردان مستند «انحصار ورثه» - با بیان این‌که حتما بابت استفاده بدون مجوز از فیلمش پیگیری حقوقی انجام می‌دهد، بیان کرد:‌ به دلیل زمان‌بر بودن پیگیری حقوقی ابتدا بنا را بر این گذاشتیم که نامه‌نگاری‌هایی را با تلویزیون و سازمان اوج انجام دهیم، چون به هر حال پیگیری حقوقی زمان بیشتری وقت می‌خواهد و تا به نتیجه برسد بقیه قسمت‌های مستند هم پخش شده است؛ در حالی که می‌خواهیم هرچه سریع‌تر پخش ادامه قسمت‌های این مجموعه متوقف شود.

او افزود: همه امید من این است که نامه خانم امینی (همسر شهید آوینی) راهگشا باشد و این دوستان دست کم رفتاری را که با من داشتند، با خانواده آقای آوینی نداشته باشند چون وقتی با دوستان در اوج و نیز با تهیه‌کننده این مستند صحبت کردم، به دلیل اعتماد به نفس بیش از حد آقایان و در واقع رویکردی که داشتند، احساس شهروند درجه دو بودن در من ایجاد شد. آن‌ها می‌گفتند این حرف‌ها (اعتراض‌های شعبانی و خانواده شهید آوینی) قرون وسطایی است و شهید متعلق به همه است. در واقع ملغمه‌ای از "همینی که هست" را دیدم.

بیشتر بخوانید: فیلمنامه‌نویس «اوشین» درگذشت/ کدام بخش‌ها از اوشین در صداوسیما سانسور شده بودند؟

بیشتر بخوانید: نخستین مصاحبه پدر همسر آزاده نامداری پس از مرگ عروسش

او افزود: دلیل درخواست ما کاملا واضح و روشن است. این نمی‌شود که یک نفر جزئیاتی از زندگی خصوصی شخصیتی بزرگ را بدون اطلاع خانواده‌اش فیلم کند و به خورد مردم بدهد؛ آن هم با این ابتذال و بدون این‌که من خبر داشته باشم. اصلا مگر چنین چیزی ممکن است؟ آیا قانون این اجازه را می‌دهد که با حریم شخصی یک نفر چنین کاری کرد؟ روایت دوره جوانی ایشان (مرتضی آوینی) براساس کدام استناد است وقتی هیچ کدام از افراد خانواده آن‌ها را تایید نکند؟در این‌باره مریم امینی - همسر سیدمرتضی آوینی - با اشاره به نامه‌ای که برای توقف پخش مستند «آقا مرتضی» به معاون سیما (حمید شاه‌آبادی) نوشته است، بیان کرد: من در این نامه ذکر کرده بودم که انتظار پاسخ فوری شما (شاه‌آبادی) را دارم ولی هیچ جوابی نگرفته‌ام. با این حال حتما پیگیری حقوقی می‌کنم. در نامه هم نوشته بودم و می‌خواستم تلویزیون پای خود را از ماجرا کنار بکشد که ما فقط با تهیه‌کننده مستند کار داشته باشیم اما به هر حال جریان هنوز ادامه دارد.او ادامه داد:‌ این‌ها در حالی است که وقتی کسی از دنیا می‌رود همه امور حقوقی‌اش بر عهده خانواده‌اش قرار دارد و امیدوارم این حقوق بدیهی محترم شمرده شود چون من اندوه عمیق خانم امینی را دیدم و اگر الان این در بسته نشود، از فردا دیگر جلو چیزی را نمی‌شود گرفت.

امینی اضافه کرد: وقتی بخش اول مستند را دیدم واقعا احساس کردم یک تعرض به خانواده‌ام صورت گرفته و زیر پا گذاشتن حریم خانواده را با پرده‌دری و وقاحت باور نمی‌کردم. ضمن این‌که استفاده از راش‌هایی که متعلق به تهیه‌کننده این مستند نیست هم حیرت‌آور است و راه را برای شکایت صاحبان دیگر فیلم‌ها باز می‌گذارد.

در این راستا، حسین معززی‌نیا - منتقد، مستندساز و داماد آوینی - هم در یادداشتی واکنشی تند به این اتفاق نشان داد.

او در بخش‌هایی از این یادداشت نوشته است: به این فکر می‌کنم روایت «بدون سانسور» دیگر چه صیغه‌ای است؟ کدام سانسور؟ در همه‌ سال‌هایی که از شهادت آوینی گذشته فقط با یک قلم سانسور پایدار و جان‌سخت درباره‌اش سر و کار داشته‌ایم که عبارت است از پنهان‌کردن این واقعیت که همان کسانی که در یک سال آخر حیاتش او را طرد کردند و به خروج از دایره‌ «حزب‌اللهی‌ها» متهمش کردند، ۲۸ سال است زیر نامش سینه می‌زنند و با وقاحتی کم‌نظیر به روی خودشان نمی‌آورند روزگاری چه نوشته‌اند، چه گفته‌اند و چه کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۲۰۱۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت