انتقاد امین زندگانی از ساخت با عجله فیلم سردار سلیمانی

سرنا_امین زندگانی، بازیگر سینما و تلویزیون اعتقاد دارد که در ساخت سریال‌ها و فیلم‌هایی با موضوع قهرمانان ملی و دفاع مقدس، باید با حوصله، برنامه‌ریزی، بر پایه پژوهش و بسیار حرفه‌ای عمل کرد.

یکی از معضلاتی که در جامعه دیده می‌شود آدرسِ درست دادن به نوجوانان و جوانان نسل جدید است که قهرمانان واقعی خودشان را بشناسند. بخش عمده‌ای از این رسالت را صدا و سیما برعهده دارد که در دهه‌های قبل بیشتر به چشم می‌خورد و البته با شروعِ سریال‌هایی مثل شهید باکری و شهید صیاد شیرازی و امثال این مجموعه‌ها شاید بتوان این نسل را با حقیقت‌هایی مواجه کرد که همیشه دیدنی‌ و فرهنگسازند. اما همیشه در فرآیند تحقیق و پژوهش دچارِ شتاب‌زدگی شده‌اند که یا کارها ماندگار نشده‌اند و یا به پرتره‌ها و شخصیت‌ها لطمه زده‌اند.

همان اتفاقی که بسیاری از جمله امین زندگانی، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون را نگران کرد درباره تولید و ساخت کارهایی مثل «حاج قاسم سلیمانی» اتفاق بیفتد و یا حتی فقدان خط و مشی و برنامه‌ای برای تولید آثاری برای زنده نگه داشتن یاد شهدا و معرفی قهرمانان واقعی دفاع‌مقدس که خانواده‌هایشان این انتظار و توقع را از رسانه ملّی دارند تا جوانان این اقشار را بهتر بشناسند شاید در انتخاب سبک زندگی و پرورش شخصیت در خانواده‌ها حرکت رو به جلویی را شاهد باشیم.

امین زندگانی در این‌باره می‌گوید: «من فکر می‌کنم برای چنین رویکردی برای سال ۱۴۰۰ دیر است. باید کنداکتوری تنظیم کنیم که براساس اولویت‌هایمان در چنین آثاری پیش برود. زندگی چه کسی و چه شهید بزرگواری را تبدیل به اثر سینمایی و تلویزیونی کنیم. که نیاز به کار تحقیقی و پژوهشی دارد. الزاماً از ترکیب کارشناس و در حوزه صنعت فیلمسازی و کارشناس در حوزه شناخت فرهنگ دفاع مقدس و این بزرگواران عزیزی که جان برکف از شهدا بهره ببریم. این تلاقی فکر می‌کنم خیلی کم اتفاق می‌افتد و آثاری مثل «از کرخه تا راین»، «دیده‌بان» و کارهای این چنینی ساخته شد، این تلاقی به وجود آمد آثار ماندگاری ساخته شد که آدم‌ها با آن کارها و مجموعه‌ها ارتباط گرفتند. در این راستا باید تعامل بین تفکرهای مختلف داشته باشیم تا به اثر مطلوب برای همگان برسیم.»

او ادامه می‌دهد: «به هر حال اگر قرار است اثری در ارتباط با شهدای بزرگوارمان در حوزه‌های مختلف و دفاع مقدس ساخته شود نباید به گونه‌ای این آثار تولید شوند که گویی فیلمساز و مجمومه عوامل کار تنها توجه‌شان به طیف خاصی از جامعه بوده است. ما باید برای نسلی این کارها را بسازیم که این الگوها و قهرمانان را نمی‌شناسند؛ اینجاست ما دچار مشکل می‌شویم، چون با کارشناسی و شناخت سلایق و ذائقه‌ها پیش نمی‌رویم؛ در واقع زبانِ این نسل را نمی‌شناسیم تا بتوانیم برای آن‌ها حرف بزنیم نه به زبان خودمان، بلکه به زبانی که آن‌ها کاملاً می‌شناسند. اما متأسفانه در عمل فرسنگ‌ها با این نسل فاصله داریم و به این فرهنگ اشراف ندارند. معمولاً این طور می‌شود که از عبارت و کلیدواژه «خودی و غیرخودی» استفاده می‌کنیم .»

این بازیگر در باره ساخت فیلم یا سریالی در باره زندگی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی توضیح می‌دهد: «نکته‌ای که برایم قابل توجه بود، بعد از شهادت ایشان خیلی‌ها فکر کردند این کار باید به سرعت ساخته شود. همچون تندیس‌هایی که ساخته شد که بدون هیچ نظارتی بیش از این‌که تأثیرگذار باشد، بیشتر لطمه زد. فکر می‌کنم در این‌گونه موارد بیش از ضوابط، روابط مؤثر است و بیشتر می‌گویند اگر فلان دفتر با مشخصات و سابقه کاری بخواهند یا فلان فرد، تمایل داشته باشد ،چنین اثری را به او واگذار کنند در حالی که باید این‌گونه کارها که خیلی حائز اهمیت‌اند را به افرادی واگذار کنند که به لحاظ تکنیک و شناخت فیلمنامه از تسلط خوبی برخوردار باشد. من وقتی این اتفاقات شتاب‌زده را می‌دیدم نگران می‌شدم که چنین اثر مهمی مشمول این عجله و شتاب‌زدگی نشود.»

امین زندگانی تاکید می‌کند: «اگر اثری با اعتقاد قلبی و برپایه تخصص و تکنیک ساخته شده، ماندگار شده است؛ باید راه را برای ورود جوانان علاقه‌مند این حوزه که بسیار تکنیک سینما و رسانه را می‌شناسند، باز کنیم و به کمک پیشکسوتان، آن اتفاقات ماندگار دوره‌های گذشته را تکرار کنیم. باید دست از دخالت‌های سلیقه‌ای برداشت و نگذاریم این‌چنین رویکردهایی، سینما و تلویزیون ما را همچنان بدون قهرمان واقعی تنها بگذارد. به گونه‌ای که اعتقاد دارم گاهی از یک موضوع خوب، بد دفاع می‌شود و یا آن‌قدر شعارگونه رفتار کرده‌ایم که آن شخصیت‌ها دور از دسترس خواهند بود. گویی موجودات آسمانی بودند و فقط روی زمین صرفاً زیست داشته‌اند. جایی برای مخاطب نگذاشتیم که بتواند با آن شخصیت‌ها همذات‌پنداری درستی داشته باشند؛ در حالی که باید میان مخاطبین و آن قهرمانان، نقاط اشتراک زیادی ایجاد کنیم تا افراد بدانند برای خوب شدن باید از چه مشخصه‌هایی بهره ببرند. حیف است که از منابع ارزشمند جنگ و زندگی شهدای‌مان بهره نمی‌بریم که می‌توانند زمینه‌ساز بسیاری از آثار ماندگار تلویزیونی و سینمایی شوند.»

منبع: تسنیم

کد مطلب: ۲۰۱۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت