جراحت ناسور کرونا بر تن رنجور فرهنگ و هنر

سرنا_پاندمی کووید-۱۹ همه عرصه‌ها را تحت تاثیر قرار داد و بسیاری از فعالیت‌ها را با رکود و توقف مواجه کرد، طی بیش از یکسال گذشته، اقتصاد بیشترین آسیب را از این همه گیری دید.

جراحت ناسور کرونا بر تن رنجور فرهنگ و هنر

اما این آسیب در همه بخش‌ها یکسان نبود و به اعتقاد صاحب نظران در بخش‌هایی، بالا رفتن قیمت کالا یا خدمات، برای گروهی اندک نه تنها جبران کننده خسارت‌ها بود؛ بلکه منافع قابل توجهی را به جیب برخی سرازیر کرد.

به اعتقاد اکثر صاحب‌نظران، با وجود آنکه تاثیر شیوع پاندمی کرونا، در ظاهر همه جوامع را با آسیب‌هایی مواجه کرد اما بخشی از افراد و گروه‌ها، نه تنها کمترین آسیب را متحمل شدند، بلکه بعد از طی ماه‌های ابتدایی شیوع بیماری، وارد روند صعودی سودآوری و کسب ثروت‌های کلان شدند؛ اکثر تولیدکنندگان، صاحبان کسب و کارهای مرتبط با تولید، عرضه و واردات محصولات دارویی و بهداشتی و ... جزو آن دسته از گروه‌ها قرار می‌گیرند که از دوران سختی، برای کسب سود بیشتر، بهره وافی بردند.

علاوه بر تولید کنندگان، دلالان در بازارهای مختلف اعم از محصولات بهداشتی، دارویی، رایانه، موبایل، ارز و .... سرمایه‌دارانی که به نوعی در بازارهای خودرو و مسکن به واسطه سرمایه‌گذاری‌های سنگین، به نوعی نبض بازار را در دست داشتند و ... جزو گروه‌هایی هستند که طی یکسال گذشته، منافعی را کسب کردند.

اما اکثر جامعه، خصوصا صاحبان کسب و کارهای تولیدی، خدماتی و اداری کوچک به ویژه بخش خصوصی که متکی به سرمایه‌های اندک مالی و انسانی خود بود و کمترین حمایت را هم به خود ندید، به شدت از شیوع کرونا آسیب دیدند.

بخش عمده ای از فعالان همه بخشهای حوزه فرهنگ و هنر، در شمار این گروه قرار دارند، گروهی که به واسطه اتکاء کامل به مخاطب، بی اغراق در صدر گروه‌های آسیب دیده از کرونا قرار دارد؛ گروهی که علیرغم تحمل زیان، حمایت شایانی را هم تجربه نکردند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که کسب و کارهای فرهنگی و هنری در شرایط عادی نیز حال و روز خوشی نداشته و ندارند، اظهار داشت: فارغ از آثار مستقیم تعطیلی این کسب و کارها، آثار و نتایج پنهان و غیرمستقیمی نیز براین رویداد مترتب است که از آن جمله می توان به تاثیرات روحی و روانی بیماری بر مردم به عنوان مخاطبان فعالیت های فرهنگی و هنری در قالب تماشاگر، هنرجو، مصرف کننده و غیره اشاره کرد.

به گفته بهروز مرامی، این مخاطبان با توجه به تاثیر روانی روانی شیوع بیماری کرونا، خود به خود از حضور در تجمعات فرهنگی و هنری به هر شکلی که باشد خودداری می کنند و این عدم حضور عملاً اقتصاد هنر را از رونق می اندازد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که فعالیت های فرهنگی، هنری و رسانه ای استان فارس در ۲۵ عنوان اصلی همچون فیلم، موسیقی، تجسمی، تبلیغات و رسانه، مطبوعات، آموزش و موارد مشابه تحقق می یابد، گفت: نزدیک به ۷ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در این ۲۵ رشته فعالیت دارند که البته این آمار شامل فروشگاه های عرضه محصوات فرهنگی و مراکز بازی های رایانه ای و فروشگاه های آلات و سازهای موسیقی و مشاغل مشابه نمی شود.

مرامی در ادامه سخنان خود به تشریح وضع موجود فعالیت های فرهنگی و هنری پرداخت و خاطرنشان کرد: امکان برآورد رقم ریالی دقیق ضرر و زیان وارد شده به کسب و کارهای فرهنگی و هنری وجود ندارد اما می توان میزان خسارت وارد شده بر این بنگاه ها را در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا پایان اسفندماه ۹۹، بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال ارزیابی کرد.

ضررها با توجه به ادامه تعطیلی ها افزایش خواهد یافت

به گفته وی، تداوم شیوع بیماری از دو جهت به مشاغل فرهنگی و هنری آسیب می رساند. یکی از دست رفتن درآمدهای پیش بینی شده و به دنبال آن عقب افتادن تعهدات هزینه ای همچون اجاره بها، حقوق کارکنان و... و از سوی دیگر از دست دادن مخاطبان بالقوه ای که به علت شیوع بیماری کرونا از به دشواری بازخواهند ‌گشت. بنابراین، بدیهی است که رقم ضرر و زیان فوق با توجه به ادامه تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری افزایش خواهد یافت.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، بزرگترین چالش فعالان فرهنگی و هنری را نامشخص بودن نحوه ادامه فعالیت در وضعیت پس از بازگشایی مراکز عنوان کرد و ادامه داد: نامشخص بودن زمان پایان این بیماری به همراه تغییر شرایط و سبک زندگی مردم و احتمال اینکه وضعیت از آنچه هست بدتر شود نیز از جمله چالش هایی است که فعالان فرهنگی و هنری با آن مواجهند.

مرامی با اذعان براینکه صاحبان این مشاغل حتی در صورت بازگشایی با چالش میزان استقبال مخاطبان مواجه خواهند بود، ابرازداشت: به عنوان نمونه آیا می توان تغییر سبک فیلم دیدن تماشاگران سالن های سینما را انکار کرد؟ و اینکه آنها همانند وضعیت پیش از کرونا مجدداً برای تماشای فیلم به سالن های سینمای بازخواهند گشت؟

وی در ادامه به دیگر بحران های پیش روی فعالان فرهنگی و هنری نیز اشاره کرد و افزود: استیجاری بودن مراکز فرهنگی و هنری و دشواری تامین اجاره بها در این شرایط تعطیلی باعث شده تا بیش از ۱۷ موسسه به دلیل ناتوانی در تامین هزینه های خود، ضمن تخلیه محل، تقاضای غیرفعال نمودن پروانه فعالیت شان را داشته باشند.

به گفته معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، کارکنان این مجموعه ها نیز در گروه افراد دارای بیمه و افراد فاقد بیمه، یا از مزایای بیمه بیکاری بهره مند شده اند و یا نشده اند، اما در نهایت بیکاری دامن آنها را گرفته است. این در حالی است که فعالان هنری مانند گروه های نمایشی، عکاسان، فیلمساران، گروه های موسیقی و.. که به صورت آزاد فعالیت می کنند نیز بطورکامل تعطیل شده و هیچ گونه منبع در آمدی ندارند.

مرامی در ادامه به برخی عوامل تشدید کننده تنش و بحران های حوزه فرهنگ و هنر نیز اشاره کرد و گفت: شرایط بد اقتصادی باعث شده تا مردم اندک هزینه‌هایی هم که برای محصولات و کالاهای فرهنگی اختصاص می دادند را حذف کنند، علاوه براین باورهای اشتباه و قالبی مردم و حتی برخی از مسئولین و مدیران که فکر می کنند همه هنرمندان مانند افراد معروف، متمول هستند و مشکلی ندارند، دامنه چالش را بزرگتر می کند.

اندک کمک‌های ترمیمی به بخش فرهنگ و هنر

وی درباره اینکه نقش مدیران و متولیان فرهنگ و هنر برای کاهش مشکلات و کمک به فعالان این حوزه چه بوده است؛ نیز گفت: کمک های ارایه شده به اهالی فرهنگ و هنر در فارس را می توان در در دو بخش کمک های بلاعوض و تسهیلات دسته بندی کرد، هر چندباید توجه داشت که این کمک ها به منظور ترمیم و جبران بخشی از خسارت ها انجام شده و نه تامین درآمد ثابت برای فعالان فرهنگی و هنری.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس واریز حق بیمه سه ماه نخست سال گذشته ۱۱۶۵ هنرمند عضو صندوق اعتباری هنر به ارزش ۹میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال به همراه توزیع ۳۰۲ فقره هدایای معیشتی به ارزش ۹۶۰ میلیون ریال را از جمله کمک های بلاعوض عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا هزار و ۶۶۰ فقره هنرکارت به ارزش ۲۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال به هنرمندان و فعالان فرهنگی استان اهدا می شود که ۶۳۰ مورد تحویل و مابقی در نوبت ارسال است.

این مقام مسئول در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، خاطرنشان کرد: علاوه براین پیش بینی شده حق بیمه سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ هنرمندان عضو صندوق اعتباری هنر نیز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد تعهد پرداخت شود.

مرامی با اشاره به کمک های صورت گرفته به تعدادی از گروه های نمایشی از کمک به درمان تعدادی از هنرمندان خبر داد و افزود: در قالب تسهیلات بانکی نیز کمک هایی به کسب و کارهای فرهنگی و هنری و همچنین اشخاص حقیقی فعال در این حوزه ها انجام شده که از آنجمله می توان به پرداخت تسهیلات به ۱۶۵۰ متقاضی دریافت وام اشاره کرد.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۲۰۳۰۳۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت