مدیرکل هنرهای تجسمی: از فرح پهلوی شکایت می‌کنیم

هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی در واکنش به انتشار کتابی درباره آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران توسط فرح پهلوی در خارج از کشور تاکید کرد، این مسئله را پیگیری حقوقی خواهد کرد.

مدیرکل هنرهای تجسمی: از فرح پهلوی شکایت می‌کنیم

به گزارش سرنا به نقل از خبرآنلاین ، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز (دوشنبه ۳۱ تیر) در نشست خبری مرمت موزه هنرهای معاصر تهران، دلایل تاخیر در مرمت و بازسازی این مجموعه را تشریح کرد.

هادی مظفری در دومین نشست خبری مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران که در محل موزه برگزار شد، گفت: «مرمت موزه هنرهای معاصر تهران در چندین مرحله انجام خواهد شد که ۶۰ درصد اولیه مرمت به پایان رسیده است و ۴۰ درصد باقیمانده بر اساس تقسیم‌بندی کارها، گزارشش ارائه خواهد شد.»

مظفری در این جلسه بیان کرد: «موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۵۶ افتتاح شد و بعد از ۴۲ سال، کارهای زیادی برای بازسازی داشته است که پس از شروع مرمت، کارهای دیگری نیز به آن اضافه شد. در حال حاضر ۱۲ بخش مرمت شده است .»

مظفری درباره دلیل تمام نشدن مرمت موزه طبق موعد مقرر و ادامه کار مرمت توضیح داد: «سالی که پشت سر گذاشتیم به لحاظ اقتصادی شاهد نوسانات متعددی بودیم البته همکاران ما در اداره اعتبارات عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلی برای تأمین بودجه نداشتند اما به روز شدن قیمت‌ها کار ما را سخت کرد. قیمت‌های جدید سبب شد بر اساس این قیمت‌ها که به تأیید سازمان برنامه و بودجه رسید، توافقات صورت گیرد. نکته بعدی این بود که احساس کردیم در برخی جبهه‌های کاری، پیمانکار سرعت مناسب را ندارد، به همین دلیل از حضور پیمانکار اول صرف نظر کردیم و مراحل ورود و خروج پیمانکار، زمان برد. نکته بعدی به شرایط خاص موزه بر می‌گردد؛ اگر می‌خواستیم یک ساختمانی که دارای قدمت نبود و گنجینه‌ای در بر نداشت را مرمت کنیم، شاید اینقدر حساسیت وجود نداشت. اما به این دلیل که ساختمان دارای قدمت است و آثار گنجینه را در بردارد و اهمیت تاریخ شفاهی موزه، کار مرمت را ادامه دادیم. در واقع، اصل موضوع پاسبانی از ساختمان موزه، آثار گنجینه و توجه به تاریخ شفاهی است که با توجه به این سه مورد، کار مرمت و بازسازی انجام می‌شود.»

در ادامه، مجید حبیبی‌نژاد، مدیر کنترل پروژه مرمت موزه هنرهای معاصر تهران گفت: «مرمت موزه در ۱۲ جبهه کاری انجام می‌شود. ضرورت یکسری کارها برای بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران از ابتدای کار مدنظر ما قرار گرفت.»

حبیبی‌نژاد در این باره گفت: «فاز اول مرمت موزه هنرهای معاصر تهران ۱۸ اردیبهشت ۹۸ به پایان رسید و ۵ خرداد ۹۸ فاز دوم مرمت آغاز شد.»

او در ادامه، گزارشی مفصل از کارهای انجام شده در جریان مرمت موزه هنرهای معاصر تهران به خبرنگاران ارائه کرد. او همچنین درباره کارهای انجام شده در فاز اول مرمت موزه گفت: «بام، نما، فضای گالری‌ها، محوطه و تأسیسات و الکتریکال گالری‌ها در فاز اولیه مرمت شد که بر اساس اسکوپ اولیه باید ۶۲ درصد آن انجام می‌شد اما ۶۰ درصد آن محقق شده است.»

هادی مظفری در ادامه در پاسخ به اینکه کار مرمت موزه چه زمانی به اتمام می‌رسد، گفت: «تمامی مدیران وزارت ارشاد، موزه هنرهای معاصر و دست‌اندرکاران در تلاش هستند که مرمت موزه هنرهای معاصر تهران حتی یک روز هم به تعویق نیفتد به همین دلیل اجازه بدهید برای اتمام پروژه مرمت، تاریخی اعلام نکنم.»

احسان آقایی، مدیر موزه هنرهای معاصر تهران هم درباره بودجه تخصیص یافته برای مرمت موزه توضیح داد: «بودجه برای مرمت را معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأیید سازمان برنامه و بودجه تخصیص پیدا می‌کند و ما تنها بهره‌بردار هستیم.»

مظفری از راه‌اندازی شبکه موزه‌های هنرهای معاصر در ایران خبر داد و گفت: «موزه هنرهای معاصر تهران، کرمان، آبادان و اصفهان در شبکه موزه‌های معاصر ایران ثبت شده‌اند، البته موزه هنرهای معاصر اهواز به دلایل حقوقی قابل بهره‌برداری نیست که امیدواریم مشکل رفع شود.»

او همچنین، درباره پیگیری حقوقی کتابی که درباره آثار گنجینه موزه توسط فرح پهلوی به چاپ رسیده بود، توضیح داد: « بعد از چاپ کتاب «ایران مدرن»، این کتاب مورد پیگرد قرار گرفت و محتویات کتاب بررسی و ترجمه شد و در اختیار وکلای وزارتخانه قرار گرفت و همچنین موضوع با وکلای خارج از کشور مطرح شد. بسته به کنوانسیون‌هایی که ایران امضا کرده است و همچنین تلاش دوستان حقوق بین‌الملل، آن را پیگیری خواهیم کرد

احسان آقایی نیز درباره این کتاب گفت: «تصاویر موجود در این کتاب بسیار کیفیت پایینی دارند و در مجموع یکی از ضعیف‌ترین کتاب‌های هنری موجود در بازار و همچنین سیاسی است. در واقع این کتاب مستمسکی برای معرفی خاندان پهلوی قرار گرفته است.»

در این نشست خبری، علاوه بر هادی مظفری، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران، مجید حبیبی‌نژاد مدیر کنترل پروژه مرمت موزه، سعید اسلام‌زاده و حسن نوفرستی نیز حضور داشتند.

منبع: خبرآنلاین

کد مطلب: ۱۰۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت