وضعیت مالی صنوف هنری فاجعه است/ ارشاد حامی باشد نه مداخله‌گر

سرنا_ سیف‌الله صمدیان معتقد است وزارت ارشاد در برپایی بینال‌ها و برنامه‌های هنری فقط ناظر و حامی است نه مداخله‌گر و امیدوارم کمک‌های دولتی ارشاد در همین حد باشد.

به گزارش سرنا به نقل از مهر ، نشست خبری هشتمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» صبح دوشنبه ۴ آذرماه با حضور سیف‌الله صمدیان، اسماعیل عباسی، مسعود زنده‌روح کرمانی و مجید فروغی در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

سیف‌الله صمدیان رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران در ابتدای نشست درباره فعالیت این انجمن و دیگر انجمن‌های عکاسی در کشور و چرایی جدایی این انجمن از دیگر انجمن‌های عکاسی توضیح داد: به جز انجمن عکاسان ایران، شش انجمن دیگر در رشته عکاسی داریم که متشکل از انجمن میراث فرهنگی، عکاسان تئاتر، سینما، مطبوعاتی، صنعتی و انقلاب و دفاع مقدس است. این در حالی است که انجمن‌های هنری مختلف دارای چندین انجمن نیستند و این موقعیت خاصی است که انجمن عکاسان ایران دارد.

ابتکاری برای متحد کردن صنوف عکاسی

صمدیان ادامه داد: جمع کردن انجمن‌ها به شکل خانواده‌ای متحد دورهم در برنامه ۱۰ روز با عکاسان، ابتکاری مهمی برای انجمن عکاسان ایران بود که خوشبختانه تا دوره قبل شاهد آن بودیم‌. در این دوره با اعلامی که در اختتامیه دوره هفتم داشتیم، به انجمن‌های دیگر امکان و فرصت خودباوری دادیم و شاهد بودیم که انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران بررسی سالانه رویدادهای فتوژورنالیستی ایران را انجام داد و از این بابت خرسندیم و امیدواریم دیگر انجمن‌ها نیز مستقل شوند و برنامه‌های خودشان را برگزار کنند.

صمدیان: متاسفانه گاهی بودجه مرکز هنرهای تجسمی برای برگزاری کل بینال‌های هنری به اندازه بودجه یک فیلم سینمایی هم نیست!وی در ادامه به انتخاب اسماعیل عباسی به عنوان دبیر هشتمین ۱۰ روز با عکاسان اشاره کرد و توضیحی کوتاه درباره تغییر نگاه هیات مدیره به برپایی رویداد ۱۰ روز با عکاسان ارائه کرد.

صمدیان در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره اسپانسر ۱۰ روز با عکاسان گفت: وضعیت مالی انجمن‌های صنفی واقعاً فاجعه است و هنوز جایی وجود ندارد که برای انجمن‌ها بودجه‌ای را تخصیص دهند. سال قبل مرکز هنرهای تجسمی کمک حال‌مان بود و امسال نیز ریاست کمیته شورای فرهنگی شهر قول کمک داده است. به دلیل شرایط اقتصادی سخت، دل‌مان به حمایت‌های بخش دولتی خوش است.

وی تاکید کرد: متاسفانه گاهی بودجه مرکز هنرهای تجسمی برای برگزاری کل بینال‌های هنری به اندازه بودجه یک فیلم سینمایی هم نیست!

صمدیان همچنین به عملکرد وزارت ارشاد در مورد بینال‌ها بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برپایی بینال‌ها و برنامه‌های هنری ناظر و حامی است نه مداخله‌کننده و امیدوارم کمک‌های دولتی و ارشاد در همین حد باشد و کار به جای باریک نکشد.

به دور باطل در برپایی مسابقه و جشنواره رسیده‌ایم

اسماعیل عباسی دبیر هشتمین ۱۰ روز با عکاسان درباره این دوره رویداد گفت: رسیدن به نوع تغییری که سیف‌الله صمدیان به آن اشاره کرد از سوی هیات مدیره انجام شد و وقتی با من مطرح شد از آن استقبال کردم. این تغییر به معنای رد سوابق گذشته نیست بلکه احساس نیاز، این موضوع را ایجاب می‌کرد. این خلآ در تمامی نمایشگاه‌ها و برنامه‌های عکاسی احساس می‌شد که چرا به تحولات عکاسی ایران پرداخته نمی‌شود و به دوری باطل در برپایی مسابقه و جشنواره رسیدیم و لازم است از این گرداب بیرون بیاییم.

عباسی تأکید کرد: این مهم به دلیل ناتوانی‌ها و کمبودها مورد غفلت واقع شده است و همین موضوع سبب شد که نمایشگاه‌های ایده‌محوری نداشتیم و به یکپارچگی نرسیم بنابراین با توجه به آنچه که هیات مدیره چنین تصمیمی را اعلام کرد استقبال کردم.

وی خاطرنشان کرد: قرار است دوره هشتم ۱۰ روز با عکاسان، به نوعی دوره گذار تلقی شود و در سال‌های آینده پروژه‌ها بر اساس تفکر، اندیمشندی و نظارت هنری یا کیوریتوری زیر نظر چند تن از اساتید، پیش برود و نتیجه اینها روی دیوار خواهد رفت.

عباسی گفت: بر این اساس، شورای هنری متشکل از رامیار منوچهرزاده، مهدی مقیم‌نژاد و بهنام صدیقی و زانیار بلوری تشکیل شد و این شورا تمامی آثار عکاسان زیر ۳۵ سال را با رویکرد جوان‌گرایی بررسی کردند و از بین ۲۸۰ پروژه عکاسی، ۴۰ پروژه را که تعداد عکس‌های آنها به ۶۰۰ فریم می‌رسد، انتخاب کردند. تلاش شد که کسی از قلم نیفتد حتی با تمامی افرادی که در این چارچوب می‌گنجیدند، تماس گرفته شد و مورد بررسی قرار گرفتند.

وی در مورد چینش پروژه‌ها بیان کرد: در چینش و ارائه‌ پروژه‌ها به صورت یکپارچه عمل کردیم و در نمایشگاه با چندین نوع ارائه مواجه خواهیم بود.

دبیر هشتمین ۱۰ روز با عکاسان همچنین گفت: در این ۱۰ روز نشست‌هایی با حضور عکاسانی که کار دارند، خواهیم داشت و از هادی آذری، صیاد نبوی، فواد نجم‌الدینی، رهام شیراز، حمیدرضا سوری و نجف شکری از ۱۰ تا ۱۵ آذرماه برای حضور در این نشست‌ها دعوت به حضور کردیم. همچنین کتاب نمایشگاه نیز چاپ خواهد شد.

وی افزود: مستندسازی نشست‌ها و پخش اینترنتی آنها از دیگر برنامه‌هایی است که در طول برنامه ۱۰ روز با عکاسان برگزار خواهد شد. پخش اینترنتی برنامه‌ها نیز از سایت begoush.com قابل دسترس خواهد بود.

صمدیان در ادامه در مورد تاخیر یک هفته‌ای که در برپایی نمایشگاه اتفاق افتاد، گفت: می‌خواستیم به صورت الکترال از شهرستان‌ها رای گیری برای هیات مدیره صورت گیرد تا هزینه رفت و آمدی وجود نداشته باشد. همچنین سعی داریم نیروهای جدیدی که قطعا کمک حال ایده‌های جدید در آینده خواهد بود، پرورش داده شوند چراکه نیاز است جایگزین ما قدیمی‌ها شوند.

تأخیر در رأی‌گیری به دلیل قطعی اینترنت

مسعود زنده‌روح کرمانی مدیر اجرایی ۱۰ روز با عکاسان نیز به تغییرات اشاره کرد و گفت: آن چیزی که دو دوره اول با پنج دوره بعدی برگزار شد، متفاوت بود. تغییر ماهوی که سال ۹۸ اتفاق افتاده است به محتوای آن برمی‌گردد اما قطعا شکل بهتر آن در دوره نهم اتفاق خواهد افتاد چراکه نیازسنجی خواهد شد و به سمت ایده‌محوری و کیوریتوری می‌رویم که هنرمندان، دانشجویان و گالری‌داران را به عنوان جامعه هدف در نظر بگیریم.

وی تاکید کرد: برای این منظور نیاز داریم زمانی چندین ماهه را در اختیار داشته باشیم که امیدواریم برای اولین دوره، پایان دوره هشتم دبیر دوره نهم معرفی شود تا کارها از بعد اختتامیه آغاز شود تا پیشرفت داشته باشیم و امیدوارم مسیر گذار به خوبی طی شود.

زنده‌روح کرمانی عنوان کرد: برخی از برنامه‌های رویداد ۱۰ روز با عکاسان را در این دوره برگزار نمی‌کنیم و تعدادی از نشست‌ها را به دوشنبه‌های عکاسی انتقال دادیم تا بحث‌های تخصصی در آنجا مطرح شود. در هشتمین ۱۰ روز با عکاسان، پکیجی ۴۰ نفره عکاسانی حضور دارند که فضای مکالمه رو در روی آنها را با عکاسان و هنرمندان دیگر ایجاد کردیم.

وی در پایان گفت: برای اولین بار وزارت کشور را متقاعد کردیم برای برپایی انتخابات هیات مدیره انجمن عکاسان ایران، رای‌گیری اینترنتی داشته باشیم اما قطع اینترنت چند روز گذشته این اتفاق را به تاخیر انداخت.

به گزارش سرنا، هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران از ۸ تا ۱۸ آذرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۱۲۰۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت