خط فرش؛واکنشی به محیط پیرامون/ نسبت به «فراموشی» بی‌تفاوت شده‌ایم

سرنا_ احمد میرزازاده معتقد است در خلق آثار نمایشگاه «خط فرش» سعی کرده تحت‌تأثیر دنیای ذهنی خودش نباشد، بلکه واکنشی به محیط پیرامونش داشته باشد، به همین دلیل آثارش منطبق با مسائل روز است.

خط فرش؛واکنشی به محیط پیرامون/ نسبت به «فراموشی» بی‌تفاوت شده‌ایم

به گزارش سرنا به نقل از مهر ، نمایشگاه آثار نقاشی‌خط احمد میرزازاده، ملقب به احمد میرزا با عنوان «خط فرش» از روز جمعه ۲۰ دی‌ماه در گالری شکوه آغاز به کار کرده است.

در این نمایشگاه ۱۷ اثر از این هنرمند به نمایش درآمده که طی حدود ۴ سال خلق شده‌اند. مجموعه آثار این هنرمند در این نمایشگاه، شامل نقاشی‌خط، آینه‌کاری و خط‌فرش می‌شود.

احمد میرزازاده درباره این نمایشگاه گفت: می‌خواستم از قالب کارهای قبلی خودم خارج شوم و کار تازه‌ای انجام دهم و چون قصد داشتم از فضای کارهای مدرن به سمت کارهای معاصر حرکت کنم، چاره‌ای جز پوست‌اندازی نداشتم. باید لاک خود را می‌شکاندم و از آن بیرون می‌رفتم. این فرآیند ابتدا از چند اتود شروع و منجر شد که من آن‌ها را ادامه دهم.

وی در مورد استفاده از المان‌های فرهنگ ایرانی در کارهایش نیز توضیح داد: تا پیش از این، کارهایم مدرن و دکوراتیو بود و تحت‌تأثیر مکتب سقاخانه بودم و از خطوط خط کوفی، نستعلیق و… در کارهایم استفاده می‌کردم اما اغلب آن‌ها مفهومی نداشت. در آثار جدیدم سعی کرده‌ام به سمتِ هنر مفهومی بروم. این آثار به نحوی اعتراضی نسبت به فرهنگ و هنر فعلی‌مان است. شاید یک‌جور خودزنی درباره فرهنگ و سنت‌هایی باشد که ما در گذشته آن‌ها را داشتیم و امروزه دیگر چیزی از آن‌ها باقی نمانده است.

میرزازاده تصریح کرد: اعتراضم به این موضوع برمی‌گردد که چرا این آثار فراموش شده و ما نسبت به این وضعیت بی‌تفاوت هستیم؟ فرهنگ و آداب و رسوم‌مان کجا رفته است؟ میراث فرهنگی معنای گسترده‌ای می‌تواند داشته باشد. می‌تواند به معماری و اشیای تاریخی ارجاع دهد و از طرفی می‌تواند نوع زیست ما و زندگی روزمره‌ای باشد که قبلاً به نحو دیگری بوده و امروزه تغییر کرده است.

وی بیان کرد: در کارهایم از هنرهای قدیمی که امروزه منسوخ شده و دیگر کاربرد ندارد مثل کاشی‌کاری، کتاب‌آرایی یا حتی قالی‌بافی استفاده می‌کنم. قالی بافی قبلاً جزئی از زندگی مردم بوده اما امروزه اصلاً جایگاهی ندارد و مصرف گرایی به نوعی در مردم رواج یافته که ناخوشایند است.

این هنرمند درباره آثارش در نمایشگاه به شیوه پتینه، تخریب شدند و روی آنها فرش آمده است که نشان از بلاتکلیفی است، به مهر گفت: شاید این بلاتکلیفیِ موجود در بعضی از کارها، حکایت امروز ما باشد. مثلاً یک نفر برگشت به من گفت «آیا شما تحت تأثیر اتفاقات دو سه هفته اخیر فلان تابلو را کار کرده‌اید؟» گفتم خیر؛ هدفی پشتش نبوده و خودش اتفاق افتاده است. درواقع من سعی کردم مجموعه را طوری کار کنم که فقط تحت‌تأثیر دنیای ذهنی خودم نباشد بلکه واکنشی به محیط پیرامونم نیز باشد، به همین دلیل آثار منطبق با مسائل روز برای مخاطب تداعی می‌شود.

وی درباره منابع الهام خود در کار بیان کرد: در این راه منبع الهام من اصلاً مشخص نیست، چون من هیچ وقت سعی نکرده‌ام که تحت‌تأثیر کسی باشم. سعی کردم راه خودم را بروم و نقاشی من تداعی‌گر نقاشی هنرمند دیگری نباشد. من سعی کردم در این سه سال، کار نبینم و در روند تولید آثارم از محفوظات تصویری خودم تغذیه کنم. البته در این آثار از مکتب سقاخانه الهام گرفته‌ام ولی اینها در پس‌زمینه کارها است. یعنی پس‌زمینه کارها سنتی، مدرن و شبه سقاخانه‌ای است اما خطوط رویی کار کاملاً معاصر است و شاید اعتراض در آن‌ها باشد. من سعی کردم این دگرگونی را در کارهایم به نمایش بگذارم.

میرزازاده در پایان درباره ایده «خط‌فرش» گفت: ایده خط‌فرش را برای نخستین بار در این نمایشگاه رونمایی کردیم. در کُلِ دنیا کسی از فرش به شکل حروف استفاده نکرده است و همین طور از آینه برای حروف. در این راه خیلی جستجو کردم تا کارهایم خواسته و ناخواسته شبیه کسی نباشد.

به گزارش سرنا، نمایشگاه‌های آثار نقاشی خط سیدمحمد احصایی و عین‌الدین صادق‌زاده از اساتید عرصه خوشنویسی و نقاشی خط نیز در آدینه ۲۰ دی ماه در گالری‌های بوم و خاک گشایش یافت. احمد میرزا از جوان‌ترین این سه نسل از هنرمندان حوزه نقاشی خط است که چهارمین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری شکوه به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی‌نژاد شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ برپا کرده است و تا ۲۵ دی ماه برقرار خواهد بود.

کد مطلب: ۱۲۸۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت