تفنگت را زمین بگذار، دستمال آغاسی را بردار!

سرنا_گفتگوی احمدی‌نژاد در مورد موسیقی و خوانندگان مختلف این روز‌ها بازتاب وسیعی در بین ایرانیان داخل و خارج کشور داشته و تفسیر‌های مختلفی از آن شده است. پشت پرده این گفتگو را از دست ندهید.

تفنگت را زمین بگذار، دستمال آغاسی را بردار!

رئیس جمهور سابق، همچنان همه را غافلگیر می‌کند. بله، این محمود احمدی نژاد است که هر از گاهی از روزنه صفحه موبایل یا از طریق رسانه‌های جدید در چشم‌انداز مردم قرار می‌گیرد و گاه آنقدر غیرقابل پیش‌بینی که وسوسه تماشایش، عقل آدم را از کار می‌اندازد و حتی سرِ سخت‌ترین مخالفش را هم گول می‌مالد! به هر حال کمتر از یک سال دیگر دوباره انتخابات ریاست جمهوری از راه می‌رسد و هر موضوعی درباره چهره‌های سیاسی ایران با این حال و هوا گره می‌خورد.

گفتگوی اخیر یک خبرنگار حوزه موسیقی با احمدی‌نژاد به شکل خیره‌کننده‌ای در رسانه‌های داخلی (جز صدا و سیما) و خارجی بازنشر شد و تأویل و تفسیر‌های متفاوتی درباره آن صورت گرفت شاید از آن رو که این مصاحبه هم بار سیاسی نداشت و هم داشت! رئیس دولت نهم و دهم که پیشتر به برخی از رسانه‌ها اعلام کرده بود گفتگوی سیاسی با رسانه‌های رسمی نخواهد داشت این بار به درخواست ساده یک خبرنگار حوزه موسیقی پاسخ مثبت داد و درباره موضوعی سخن گفت که احتمالا بسیاری از سران کشور از حرف زدن درباره آن در عَلَن ابا دارند. بهمن بابازاده خبرنگار حوزه موسیقی که در چند روز اخیر بسیار مورد توجه ایرانیان چه در داخل و چه خارج قرار گرفته و به گفته خودش، ویدئوی گفتگوی او با احمدی نژاد به بالاتر از ۲۰ میلیون بار بازدید دست یافته، در مورد چگونگی اجرای این مصاحبه نکته‌های جالبی وجود دارد که بخش‌های تاریک این ماجرا را روشن می‌کند. به هر حال طبیعی بود که این گفتگوی حضوری غیرمنتظره، بازتاب‌های متفاوتی را برانگیزد. برخی از رسانه‌ها گفتند و نوشتند که این مصاحبه با هماهنگی تیم احمدی‌نژاد صورت گرفته و در واقع اطرافیان او سعی کرده‌اند با استفاده از موسیقی او را تطهیر کنند و در این راه نیز یک خبرنگار موسیقی می‌تواند این فضا را ایجاد کند.
در مقابل کسانی هم بودند که این گفتگو را غیرتخصصی و سطح پایین ارزیابی کردند و معتقد بودند اساساً احمدی‌نژاد نباید در حوزه موسیقی اظهار نظر کند و این ماجرا از بیخ و بُن ایراد دارد. اما بهمن بابازاده در توضیح شکل‌گیری و انتشار این گفتگو گفت: «به عنوان یک خبرنگار موسیقی مدتی است در تلاشم مستند‌هایی درباره برخی افراد مهم در این حوزه بسازم و طبیعی است که بخش مهمی از مستند‌های تصویری از این دست، در گفتگو با افراد مختلف شکل می‌گیرد. از ماه‌ها قبل در حال کار روی یک پروژه مهم و بزرگ برای خودم بودم و به همین دلیل برای برخی از چهره‌های مهم کشور درخواست گفتگوی کوتاه دادم از جمله محمود احمدی نژاد...» وقتی درخواست این خبرنگار با پاسخ مثبت رئیس جمهور پیشین مواجه میشود به این فکر می‌افتد که در حاشیه این گفتگو از خود احمدی نژاد درباره موسیقی و ترانه‌های ایرانی و خواننده‌ها نیز بپرسد: «به هر حال درباره احمدی‌نژاد و اتفاقاتی که در زمان ریاست جمهوری او با برخی خوانندگان و به طور کلی موسیقی ایران رخ داد بحث‌های زیادی مطرح بود. من هم سعی کردم از این فرصت استفاده کنم. ایده‌ام این بود که ۱۰ قطعه موسیقی را از طریق لپ‌تاپ برای احمدی نژاد پخش کنم که البته هر کدام بحث خاص خودشان را داشتند. آقای احمدی نژاد در مورد ۸ قطعه، نظر و احساسش را گفت و در دو مورد هم صلاح دید اظهار نظر نکند که یکی از آن‌ها مایکل جکسون بود!» بقیه ماجرا را کم و بیش مخاطبان می‌دانند و البته بازتاب‌هایی که برخی اظهارات رئیس جمهور پیشین در مورد خوانندگان ایرانی مثل آغاسی، معین، داریوش، ستار و حتی افتخاری و محسن یگانه بروز کرد. حساس‌ترین قسمت ماجرا، اما زمانی بود که آواز استاد شجریان با این شعر که «تفنگت را زمین بگذار...» پخش شد و در کمال تعجب احمدی نژاد هم با آن زمزمه کرد و کم مانده بود بخواند: «همراه شو عزیز...»! و بعد هم گفت که این جمله آرمان اوست! این بخش از گفتگو در واقع بیشترین واکنش را در پی داشت به این دلیل که بسیاری فیلم اصلی و کامل را ندیده بودند. بهمن بابازاده در این مورد گفت: «در فیلم کامل، من بخشی از صحبت‌های استاد شجریان را که خطاب به دولت در همان سال بود قرار دادم که چسبیده به همین بخش بود. خیلی از کسانی که از این سوال و جواب انتقاد داشتند این قسمت را ندیده بودند.» بهمن بابازاده البته می‌گوید که از بازنشر میلیونی این گفتگو و بحث‌های فزاینده‌ای که در پی آن در گرفت خود نیز متعجب شده، اما قویاً تأکید دارد که این ویدئو هرگز سفارشی نبوده و صرفاً کاویدن گوشه‌هایی از ذهن رئیس جمهور جنجالی ایران است که تاکنون نمود بیرونی نداشته. فارغ از قضاوت‌های سریع و دم‌دستی، اما به نظر می‌آید محمود احمدی‌نژاد نیز از این فرصت غیرمنتظره برای خودش استفاده کرده تا بخشی از دل‌مشغولی هایش در جوانی را برای مردم بازگو کند و علاقه‌های در خلوت و شخصی‌اش را در مقام یک شهروند معمولی وایرال نماید. برخی سیاسیون و تحلیلگران سیاسی آوازخوانی احمدی‌نژاد و گفتگوی اخیرش را حرکتی در راستای معرفی مجدد (Rebranding) او به خصوص در نزد نسل جوانی می‌دانند که دوران زمامداری او را درست به یاد ندارند و آن روزهای خاص را به خوبی درک نکرده‌اند. البته شاید هم محمود احمدی نژاد نیز در زندگی گهگاهی نیاز به شنیدن آواز‌های آغاسی دارد و ممکن است در موقعی که تفنگش را زمین گذاشته، دستمالی را به شادی در هوا بچرخاند، به این نشان که «ما نیز مردمانیم...»

منبع: دیدارنیوز

کد مطلب: ۱۵۶۶۳۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت