مادر پیانوی ایران ۸۵ ساله شد

سرنا_بیشترین سهم نگهداری پیانو در موسیقی ایران، برعهده بانوان بوده است. از آن میان، دوتن از همه شاخص‌ترند: خانم فخری ملک‌پور و خانم افلیا پرتو.

مادر پیانوی ایران ۸۵ ساله شد

میرعلیرضا میرعلی نقی روزنامه‌نگار و پژوهشگر و منتقد موسیقی نوشت: شاید دیگر سخن ناگفته‌ای درباره مادر مهربان پیانوی ایرانی وجود نداشته باشد. اما ناشناخته‌های او بسیار است و ناشنیده‌هایش بسیارتر. بانو فخری ملک پور، زندگانی‌ای ققنوس وار داشته است. مانند آن پرنده افسانه‌ای، از خاکستر وجود خود برخاسته تا پس از سوختنی دیگر، ساختنی دیگر را تجربه کند. صافی و شفافی صدای ساز ایشان هم از همین است.

بیشترین سهم نگهداری پیانو در موسیقی ایران، به دلایلی که هنوز بررسی نشده، برعهده بانوان بوده است. از آن میان، دوتن از همه شاخص‌ترند: خانم فخری ملک پور (۱۳۱۴) در شیوه استاد مرتضی محجوبی و خانم افلیا پرتو (۱۳۱۷) در شیوه استاد جواد معروفی. شیوه نوازندگی و مسیر زندگی هنری این دو بانوی ارجمند با یکدیگر متفاوت بوده است ولی هردو حق آشکاری بر موسیقی ایرانی و هنر پیانو نوازی دارند و شیوه استادان خود را اشاعه داده‌اند. خانم ملک پور از زمینه‌ای کاملاً سنتی برخاسته‌اند. استادان متعددی دیده‌اند، سه تار نوازی و آواز خوانی را نزد دو هنرمند نخبه: ادیب و عبادی، تعلیم دیده‌اند و سال‌ها در خلوت نواخته‌اند. اما حیات پرثمرشان در اجتماع موسیقیدانان در همین دوسه دهه اخیر بوده است. راه استاد محجوبی را وفادارانه و عاشقانه دنبال کرده‌اند . دهها شاگرد را به خواست خود بدون دریافت دیناری تربیت کرده‌اند، برنامه‌های متعدد فرهنگی و هنری داشته‌اند، آلبوم‌های متعددی منتشر کرده‌اند که در آنها حال و هوای دلپذیر موسیقی اصیل ایرانی و هنر همنوازی و تکنوازی بارز است، مایملک مادی و معنوی خود را بی هیچ توقعی صرف این راه کرده و رنج‌های جانکاه آدمیان نامربوط با این عوالم را نیز تحمل کرده‌اند. تنها دستاوردشان خوشنامی و محبوبیت غیرقابل تصور و احترام فوق‌العاده در اجتماع نخبگان موسیقی اصیل است. این دستاوردها در این سنین، بالاترین ارزش‌ها را دارند.

نزدیک ۲۰ سال است افتخار آشنایی با خانم فخری ملک پور همسر ارجمندشان آقای دکتر رضا مدرس را دارم. این را گاه گاه به خود یادآور می‌شوم و جان تازه‌ای می‌گیرم. اغراق نیست و حقیقت است. بسیارند افرادی که با نگارنده همدل و همداستانند. موسیقی واقعی و هنرمندانه در سایه صفای وجود چنین انسان‌هایی است که گرم و جانبخش صدا می‌دهد. به همه افراد خوشبختی که سعادت آشنایی با ایشان و لذت بردن از نوازندگی دلپذیرشان را داشته‌اند تبریک می‌گویم. زادروز خانم ملک پور اول مهر است و وجود نازنین‌شان، اول و آخر مهر. وجود نازکش آزرده گزند مباد.

منبع: ایران

کد مطلب: ۱۶۹۰۹۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت