آرامگاه فردوسی برای تکمیل مدفن مرحوم شجریان بسته است

سرنا_آرامگاه فردوسی واقع در منطقه باستانی توس در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال مشهد در پی خاکسپاری پیکر استاد مرحوم محمدرضا شجریان، به منظور آماده‌سازی محل و نصب سنگ قبر، برای ورود عموم تعطیل است.

آرامگاه فردوسی برای تکمیل مدفن مرحوم شجریان بسته است

همزمان با پایان مراسم خاکسپاری و سپری شدن ساعتی از آن، همه افراد حاضر در محوطه داخلی آرامگاه فردوسی بطور خودجوش با راهنمایی نیروهای ناظم از این محل خارج شدند.

با این وجود در پی گذشت چندین ساعت از پایان مراسم خاکسپاری پیکر مرحوم شجریان و تخلیه محوطه داخلی آرامگاه فردوسی هنوز جمعی از دوستداران سوگوار خسرو آواز ایران در بیرون این محدوده و فضای جلوخان آرامگاه باقیمانده و خواستار حضور بر مزار مرحوم شجریان هستند.

این در حالی است که فقدان سنگ قبر بر مزار مرحوم شجریان بخاطر نیاز به گذشت زمان برای فرونشست طبیعی خاک و کسب استحکام لازم به منظور نصب سنگ، می‌بایست عملیات تکمیلی ظاهر مدفن و بازپیرایی محوطه آرامگاه فردوسی مدتی پس از پایان مراسم خاکسپاری، آن هم در فضایی خالی از ازدحام صورت گیرد.

بر این اساس و بنابر تاکید کارشناسان میراث فرهنگی حداقل حدود ۴۸ ساعت زمان برای اجرای چنین عملیاتی لازم است، بنابراین تعطیلی آرامگاه فردوسی در این مدت امری منطقی و لازم است تا پس از اتمام کار پیرایش محیط فیزیکی مدفن مرحوم شجریان و نصب سنگ قبر بر روی آن، آرامگاه بازگشایی و ورود عموم به آن امکانپذیر شود.

همچنین با توجه به وجود پروتکلهای خاص و قوانین لازم‌الرعایت میراث فرهنگی حاکم بر همه محوطه‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی از جمله آرامگاه فردوسی، تمامی این اقدامات می‌بایست با نظارت کارشناسان قانونی و مطابق ضوابط مهندسی انجام شوند که خود نیازمند فضایی آرام، دور از رفت و آمد عمومی و ازدحام است.

مراسم رسمی خاکسپاری استاد آواز ایران روز شنبه با حضور اعضای خانواده مرحوم شجریان، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی از مدیران خراسان رضوی همچون مدیران‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان، فرماندار شهرستان مشهد، شهردار مشهد، جمعی از اعضای شورای این شهر، پیشکسوتان عرصه موسیقی، هنرمندان و علاقه‌مندان آن روانشاد در محوطه داخلی آرامگاه فردوسی آغاز شد.

جمعیت چند صد نفره علاقه‌مندان استاد بزرگ موسیقی ایران حاضر در توس نیز که بخاطر رعایت پروتکلهای پیشگیرانه بهداشتی امکان حضور در داخل محوطه آرامگاه فردوسی را نداشتند این مراسم را بطور همزمان با استفاده از تلویزیونهای بزرگ نصب شده در بیرون محوطه داخلی و جلوخان آرامگاه فردوسی بطور مستقیم و همزمان نظاره کردند.

منبع: ایرنا

کد مطلب: ۱۷۲۵۰۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت