ماجرای تمبری که طرحش سرقتی بود

واخر سال گذشته، رئیس جمهوری تمبری را برای یادبود تلاشگران خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا رونمایی کرد که طرح آن به نوعی یک سرقتِ هنری است.

ماجرای تمبری که طرحش سرقتی بود

بیست و هشتم اسفند سال گذشته و با اوج‌گیریِ شیوع ویروس کرونا، تمبر یادبود تلاشگران خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا با حضور فرماندهان نظامی، وزیران و حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد. این تمبر با مقدماتی از سوی شرکت پست ایران و با عنوان «قهرمانان وطن» تهیه شده بود.

پس از این مراسم بود که مشخص شد طرح استفاده شده در این تمبر متعلق به علیرضا ذاکری هنرمند عرصه تجسمی است و مسئولان شرکت پُست ایران برای استفاده از طرحِ علیرضا ذاکری در این تمبر، هیچ هماهنگی با او انجام نداده‌اند.

آنها حتی در طرحِ اصلی که ذاکری در صفحه شخصی‌اش منتشر شده بود هم دخل و تصرف کرده بودند.

ذاکری درباره این اتفاق گفت: در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا گذرم به اورژانس یکی از بیمارستان‌های تهران افتاد و با تلاش مجاهدانه‌ی پزشکان و پرستاران برای مبارزه با این ویروس مواجه شدم. این تلاش مرا به یاد جبهه جنگ و خط مقدم جبهه انداخت. این مواجهه باعث شد اثری را طراحی کنم که در آن کادر درمان را در کنار رزمندگان قرار بدهم و حاصلش را در رسانه‌ها منتشر کردم.

وی ادامه داد: پس از مدتی متوجه شدم که شرکت پستِ ایران این طرح را تبدیل به تمبر کرده و رئیس‌جمهوری از آن رونمایی کرده است. من در جریان این کار قرار نداشتم. آنها حتی در طرح اصلیِ من هم دخل و تصرف کرده بودند و به نظرم این تغییرات، کیفیت کار را پایین آورده بود. اگر اصالت طرح مرا حفظ می‌کردند به طور حتم تمبر بهتری به وجود می‌آمد، اما با تغییر در رنگ و اضافه کردن المان ویروس به آن لطمه زده‌اند.

ذاکری تأکید کرد: مسئولان شرکت پُست ایران برای استفاده از این طرح حتی تماس کوتاهی هم با من نگرفتند. حتی اکنون که حدود 9 ماه از رونماییِ این تمبر می‌گذرد، هیچ هماهنگی با من نشده و یا حتی اجازه‌ای از من برای استفاده از طرحم در این تمبر گرفته نشده است.

وی گفت: وقتی تمبری را عالی‌ترین مقامِ اجراییِ کشور رونمایی می‌کند، باید کار در عالی‌ترین و بهترین حالت ممکن انجام شود. در چنین مواردی باید از صاحب طرح اجازه‌های لازم گرفته شود. البته من درک می‌کنم که شاید در آن زمان به دلیلِ فرصت اندک این امکان برای مسئولان شرکت پُست وجود نداشته است، اما در این 9 ماهِ گذشته هم آیا امکان این هماهنگی و برقراریِ تماس با من وجود نداشت؟

نکته‌ی جالب اینکه علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، در صفحه توییتر خود نوشته بود: «‌این تمبر که مورد توجه اتحادیه جهانی پست قرار گفته، 28 اسفند توسط ‎رئیس جمهور و در ستایش ‎قهرمانان وطن رونمایی شد. ‎روحانی بر تمبر یادبود نوشت: "تاریخ ایران در برابر قهرمانان فداکار نظام سلامت، تعظیم می‌کند."»

باید از علیرضا معزی پرسید که آیا اتحادیه جهانی پُست می‌داند که همکارانِ شما طرحِ آقای ذاکری را بدون اجازه‌اش برداشته و استفاده کرده‌ و دخل و تصرف هم در آن داشته‌اند؟ و حالا شما و همکارانتان با این طرح مشغولِ پُز دادنید!

منبع: تسنیم

کد مطلب: ۱۸۰۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت