۵ فیلمی که به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان باید دید

سرنا_به مناسبت «روز جهانی منع خشونت علیه زنان» در ۲۵ نوامبر، «هات کورن» فهرستی از پنج فیلم برتر تاریخ سینما با تمرکز بر خشونت خانگی تهیه‌ کرده است. در دهه‌های اخیر داستان‌های بسیاری در این رابطه روایت شده است.

۵ فیلمی که به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان باید دید

به مناسبت «روز جهانی منع خشونت علیه زنان» در ۲۵ نوامبر، «هات کورن» فهرستی از پنج فیلم برتر تاریخ سینما با تمرکز بر خشونت خانگی تهیه‌ کرده است. در دهه‌های اخیر داستان‌های بسیاری در این رابطه روایت شده، اما جدا از پنج فیلمی که در ادامه می‌آید، فیلم‌های دیگری چون «خوابیدن با دشمن» ( Sleeping with the Enemy ) با بازی «جولیا رابرتس» در نقش زنی که از همسر سلطه‌جوی خود می‌گریزد و البته «تلما و لوییز» ( Thelma & Louise ) ساخته‌ی «ریدلی اسکات» با بازی «سوزان ساراندون»، «برد پیت» و «جینا دیویس» شایسته‌ی ستایش و تکریم‌اند. در انتها باید یادآور شد که بر اساس گزارش «نیویورک تایمز» در سال ۱۹۸۴ ، مخاطب هرچه بیشتر فیلم‌هایی با موضوع خشونت نگاه کنند، بیشتر نسبت به زشتی این عمل، یا رفتارهای مشابه مثل تجاوز بی‌حس می‌شود.

۱. چراغ گاز ( Gaslight )

«چراغ گاز» به کارگردانی «جرج کیوکر» داستانی در مورد یک وارثه‌ی زیبا به نام «پاولا» با بازی «اینگرید برگمن» روایت می‌کند که به قدری توسط همسری جنایت‌کار و توطئه‌چین با بازی «چارلز بویر» بدرفتاری می‌بیند که به مرز جنون می‌رسد. پاولا متهم به برداشتن و مخفی کردن اشیای خانه است، اما او چنین رفتارهایی را به خاطر نمی‌آورد. پاولا از اطاق زیر شیروانی صدای پا می‌شنود و می‌بیند که نور چراغ بی‌علت کم و زیاد می‌شود. برگمن برای بازی در این فیلم برنده‌ی اسکار شد.

۲. گاو بینوا ( Poor Cow )

«کن لوچ» در سال ۱۹۶۷ با «گاو بینوا» اولین فیلم بلند خودش را ساخت و داستانی در مورد رنج‌های «جوی» ۱۸ ساله روایت کرد. او با «تام» ازدواج کرده و دارای یک فرزند پسر است و وقتی همسرش به زندان می‌افتد خود را تنها و ستم‌دیده می‌یابد. این زن که جسم و جانش آسیب دیده تصمیمات اشتباهی در غیبت همسر می‌گیرد. او در کلوب‌هایی غیرقانونی می‌رقصد و با «دیو» که او هم کارش به زندان می‌کشد هم‌خانه می‌شود. «جوی» سپس اقدامی انجام می‌دهد که اغلب زنان در زمان او می‌کردند: نزد همسرش برمی‌گردد به این امید که اوضاع به آن وخامتی که تصور می‌کند نباشد. «کارول وایت» در این فیلم نقش «جوی» را بازی می‌کند.

۳. کافی ( Enough )

فیلم «کافی» به کارگردانی «مایکل اپتد» با بازی «جنیفر لوپز» در نقش زنی به نام «اسلیم» که بی‌شمار از همسر سلطه‌جو و خشن خود آزار جسمی دیده و ناگهان به این نتیجه می‌رسد که دیگر کافی است، از رمانی به نام «سیاه و آبی» نوشته‌ی «آنا کوییندلن» اقتباس شده است. زن قصه دخترش را برمی‌دارد و پا به فرار می‌گذارد، اما وقتی همسرش رد او را می‌گیرد، تصمیم می‌گیرد که خود عدالت را اجرا کند. لوپز سابقه‌ی بازی در زنی هم‌-سرنوشت را در «زندگی ناتمام» (An Unfinished Life) را دارد.

۴. دولورس کلیبورن ( Dolores Claiborne )

این فیلم که از رمان «استیون کینگ» الهام گرفته شده و بازیگر درخشانی چون «کتی بیتس» در نقش اصلی آن بازی کرده، قدرتمندانه آسیب دراز-مدت از همسر و والدینی بدرفتار، و هزینه‌ی سنگینی که زن برای فرار از آن جهنم خانگی می‌پردازد را به تصویر می‌کشد. «جنیفر جیسون لی» نقش دختری شکننده و مست را بازی می‌کند که زندگی در کنار مادرش را تاب نمی‌آورد و نمی‌تواند آزار جنسی را از خاطرش بزداید. دولورس در انزوا زندگی می‌کند؛ یک زن مطرود که به غلط متهم به قتل رئیس خود است. او مصمم است زندگی در انزوا و تنهایی را ادامه دهد و به خیال خود از دخترش محافظت کند.

۵. تایرناسور ( Tyrannosaur )

در برداشت «پدی کنسداین» از خشونت خانگی، «الیویا کلمن» شگفت‌انگیز در نقش زنی زخم‌خورده به نام «هنا» بازی می‌کند که همسر به ظاهر بی‌آزارش «جیمز» با بازی «ادی مارسن» تاوان بدرفتاری‌هایش را می‌پردازد. این فیلم در مورد مردانی است که به آفت خشونت مبتلا شده‌اند، اما از طرف دیگر داستانی درباره عشق و رستگاری است. «تایرناسور» با متن و بازی‌هایی دقیق، ممکن است فیلمی ناخوشایند باشد، اما یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده در مورد خشونت خانگی است.

منبع: 30نما

کد مطلب: ۱۸۰۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت