طناب دار بر گردن تئاتر

سرنا_احمد بیستونی کارگردان و بازیگر تئاتر معتقد است که پیش از شیوع کرونا نفسی برای تئاتر نمانده بود و این بیماری شرایط را بدتر کرد.

طناب دار بر گردن تئاتر

احمد بیستونی کارگردان و بازیگر تئاتر درباره وضعیت تئاتر کشور قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا گفت: تئاتر قبل از شیوع ویروس کرونا، در تمام مراحل خود با مشکلات فراوانی مواجه بوده است. عده‌ای معتقدند که با آمدن کرونا و تعطیلی‌ سالن ها، نفس تئاتر گرفته شد. واقعیت این است که نفسی برای تئاتر نمانده بود که بخواهد گرفته شود. گویی پیش از این طناب دار بر گردن تئاتر بود و همه منتظر جان دادنش بودند؛ کرونا آن لگدی بود که به زیر چهارپایه تئاتر زده شد.

این هنرمند عرصه تئاتر، درباره علت تمایل هنرمندان به شغل دوم اظهار کرد: هنرمندان عرصه تئاتر می خواهند با اجرای تئاتر کسب درآمد هم داشته باشند. البته که برای رفع نیاز‌های اساسی زندگی، کسب درآمد امری ضروری است. به همین دلیل بعضی از هنرمندان به دنبال شغل دوم رفته‌اند. من هم تصمیم گرفتم، مقداری از سرمایه ام را برای اجاره‌ی یک پلاتو صرف کنم. تعطیلی اجباری کرونا، باعث شد، پلاتو را جمع کنم و سرمایه ام را از دست بدهم. دوستانی هستند که با وضعیت ایجاد شده ناچارند کار‌هایی نامربوط به کار هنری خود انجام دهند و حتی برخی مسافرکشی می‌کنند.

این کارگردان تئاتر درباره ارتباط دوباره جامعه مخاطب با تئاتر عنوان کرد: تنها راه حل برای برطرف شدن مشکلات تئاتر، ساخت و تهیه کار‌های خوب و فاخر است. آغوش تئاتر همیشه برای علاقه مندانش باز است و این هنر با جذابیت‌هایی که دارد، مخاطبان و هنرمندان زیادی را به خود معطوف کرده است. با این حال در دوران پساکرونا با تولیدات خوب می‌توان، بین هنر و مخاطب ارتباط ایجاد می‌کرد. مخاطبان فراوانی به دلیل وضعیت نامساعد مالی این روز‌ها نمی‌توانند به تئاتر و تماشای آن فکر کنند. به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی تئاتر یک تفریحِ گران به حساب می‌آید در حالی که ماهیت تئاتر به هیچ عنوان اینگونه نیست.

طناب دار بر گردن تئاتر/ بیستونی: برخی از هنرمندان، مسافرکشی می‌کنند

بیستونی درباره حمایت مسئولان هنری از تئاتر گفت: حمایتی از جانب مسئولان هنری و دولتی صورت نگرفته است. مسئولان نهادهای خصوصی هم حمایتی از گروه‌های تئاتری نمی‌کنند. فقط اعضای گروه‌های تئاتر به یکدیگر کمک و با هم کار می‌کنند. این جامعه تئاتر است که به تئاتر جان می‌دهد. همدلی و کمک در میان اعضای خانواده تئاتر، حکم تنفس مصنوعی را برای این حرفه دارد.

بازیگر «مرگ مشکوک» درباره تاثیرگزاری فرهنگ در جامعه بیان کرد: هیچ چیزی به اندازه فرهنگ نمی‌تواند در جامعه تاثیرگزار باشد و باعث بهبود وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شود. ضمن اینکه یکی از زیر شاخه‌های فرهنگ، تئاتر است. با ساخت تئاتری درباره مسئله‌ای مانند کرونا می‌شد، خیلی راحت‌تر فرهنگ سازی کرد. متاسفانه مسئولان فرهنگی در این باره تصمیم نگرفتند. بی توجهی مسئولان به هنرمندان، از تعطیلی سالن ها، پلاتوها و اجرا‌ها هم اذیت کننده‌تر است.

وی درباره اجرای آنلاین تئاتر در وضعیت کرونایی اظهار کرد: موافق تئاتر آنلاین نیستم، زیرا اتمسفر تئاتر، انتقال حس و حضور نزدیک مخاطب در سالن تئاتر است. اجرای آنلاین نمایش‌ها در فضای مجازی و سایت‌ها مصداق بارز از چاله به چاه افتادن است.

بیستونی در پایان از فعالیت جدید خود خبر داد و گفت: در حال تمرین تئاتر «بی حیوان» هستیم. کما اینکه به دلیل شرایط فعلی کار آهسته‌ و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیش می‌رود. هنرمندان تئاتر با اجرا زنده هستند و هیچ چیزی به اندازه تئاتر نمی‌تواند حالشان را خوب کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد مطلب: ۱۸۲۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت