هنرمندان هم برای نجات طاق کسری دست به کار شدند

سرنا_تعدادی از هنرمندان و فعالان فرهنگی در نامه‌ای سرگشاده از دو دولت ایران و عراق درخواست کردند تا با مرمت و ایجاد پایگاه حفاظت و پژوهش طاق کسری و ثبت منظر فرهنگی این بنای تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو «طاق کسری را نجات دهند».

هنرمندان هم برای نجات طاق کسری دست به کار شدند

با ریزش بخش دیگری از طاق کسری در عراق در طول دو هفته گذشته و به دنبال درخواست‌هایی که از چند سال قبل تا امروز برای توجه و رسیدگی به این بنای تاریخی مطرح شده است، این‌بار تعدادی از هنرمندان و فعالان فرهنگی و مدنی درخواست کردند تا طاق تمدن و هویت ایرانی را که در حال حاضر به زمین بازی کودکان تبدیل شده است نجات دهند.

در این نامه که نام افرادی چون رضا کیانیان، همایون شجریان، تهمورث پورناظری، سعید ملکان، سهراب پورناظری، امیر جدیدی، هدیه تهرانی، سحر دولتشاهی، حبیب رضایی، عبدالرضا کاهانی، فاطمه معتمد آریا، کیکاووس امینی، محمد سعید ایزدی، سیدمحمد بهشتی، مهرداد بهمنی، فرهاد توحیدی، محمدجواد حق‌شناس، اسکندر مختاری، محمدکریم متقی و سیدحسام محتشم در بین اسامی امضاکنندگان آن به چشم می‌خورد، این‌طور آمده است:

«بنای تاریخی ایوان طاق کسری در خطر جدی است. یادگار بسیار ارزشمند تمدن ساسانی با ارزش‌های مشترک جهانی که برای نسل‌های حال و آینده به جای مانده، تنها اثر باقی‌مانده از شهر باستانی تیسفون (بزرگ‌ترین شهر تمدن میان رودان) و نماد پیوستگی میان فرهنگ و تمدن امروز دو ملت ایران و عراق در معرض آسیب فوری قرار دارد.

ایوان طاق کسری، بزرگ‌ترین طاق آجری جهان، میراث فرهنگی هر دو کشور ایران و عراق محسوب شده و به دلیل جایگاه منحصربه‌فرد در تاریخ ساخته‌های معمارانه، شایسته‌ قدردانی و توجه و تلاش جدید مردم و دولت‌های دو کشور برای صیانت و معرفی ارزش‌های آن به مردم منطقه و جهان است.

با این مقدمه و با توجه به این‌که اثر ارزشمند طاق کسری به دلیل عوامل مخرب طبیعی و فعالیت‌های زیان‌بار انسانی به ویژه مخاطرات و تهدیدهای گوناگون جنگ، در معرض آسیب‌های جدی و خطر تخریب و نابودی قرار گرفته است ما امضاکنندگان حاضر از دو دولت ایران و عراق درخواست می‌کنیم با بازاندیشی در مورد ارزش‌های این میراث مشترک جهانی، کلیه اقدامات لازم و فوری را برای «اتخاذ اقدامات لازم برای احیا، حفاظت، مرمت طاق کسری و نگهداری دائمی آن»، «ایجاد پایگاه حفاظت و پژوهش طاق کسری»، «ثبت منظر فرهنگی طاق کسری در فهرست میراث جهانی یونسکو» و «برنامه‌ریزی و تمهید اقدامات اجرایی مناسب برای گسترش گردشگری پایدار با هدف معرفی این اثر ارزشمند به جهانیان» به کار بندند.

ما از همه سازمان‌های مردم‌نهاد دو کشور، نهادهای بین‌المللی مرتبط با موضوع به ویژه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، ایکروم و ایکوموس درخواست می‌کنیم در چارچوب ماموریت‌ها و اختیارات خود، اهتمام لازم را برای ترغیب و کمک به دولت‌های عراق و ایران در نجات‌بخشی و حفاظت از بنای طاق کسری به نفع نسل‌های حاضر و آینده بشریت به کار بندند.

ما امضاکنندگان این نامه در راستای تحقق هدف مهم نجات‌بخشی و حفاظت از طاق کسری، آمادگی کامل خود را برای هر گونه مشارکت و همکاری لازم و همچنین جلب حمایت و کمک‌های فنی و مالی دوستداران میراث فرهنگی ایران و عراق در سراسر نقاط جهان اعلام می‌داریم.»

از سوی دیگر یک کارزار مردمی از ۱۷ دی در حال جمع‌آوری امضا برای درخواست مرمت و نجات فوری طاق کسری از وزیر میراث فرهنگی است و به مدت یک ماه یعنی تا ۱۷ بهمن جمع‌آوری امضا را ادامه می‌دهد. تا کنون نیز بیش از ۴۵۰۰ نفر این درخواست را امضا کرده‌اند.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۸۸۶۱۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت