کتاب «پرویز داریوش» منتشر شد

سرنا_کتاب «پرویز داریوش؛ شاعر و تحلیل‌گر ادبی» نوشته کامیار عابدی به تازگی راهی بازار شده است.

کتاب «پرویز داریوش» منتشر شد

این پژوهشگر و منتقد ادبی درباره این کتاب گفت: پرویز داریوش که سال ۱۳۷۹ فوت کرد در حدود ۵۰ سال بیش از ۶۰ اثر در حوزه ادبیات آمریکا و اروپا ترجمه کرد؛ ترجمه‌هایش از ویرجینیا ولف، هرمان ملویل، هرمان هسه، ارنست همینگوی و بسیاری از بزرگان ادبیات آمریکا و اروپا بود و این کتاب‌ها را در نیمه اول قرن بیستم به ایران و زبان فارسی معرفی کرد. داریوش حدود دهه ۲۰ تا ۴۰ در حوزه شعر و نقد ادبی هم فعالیت داشت، اما فعالیت‌هایش در حاشیه قرار داشت و زیاد دیده نشده بود. من در این کتاب به این وجه از پرویز داریوش پرداخته‌ام؛ هم شعرهایش را گردآوری کرده‌ام و هم نقدهای ادبی‌اش را، مخصوصا درباره نیما و صادق هدایت و تحلیل شعر معاصر. علاوه بر این زندگی‌نامه پرویز داریوش، تحلیل آثار و آرایش در حوزه شعر و نقد ادبیات معاصر نیز در این کتاب آمده است.

او افزود: در این کتاب علاوه بر ترجمه و شعرهای داریوش پرویز، خاطرات و آرای ۱۸ نفر از مترجمان وپژوهشگران درباره او در این کتاب نقل شده است؛ کسانی چون نیما یوشیج، محمد حقوقی، رضا براهنی، جلال آل احمد، سیمین دانشور، ابراهیم گلستان و محمود کیانوش. مطلب ابراهیم گلستان و محمود کیانوش اختصاصا برای این کتاب است و بقیه مطالب از منابع مختلف جمع‌آوری شده است.

عابدی همچنین درباره مدت جمع‌آوری و نگارش این کتاب گفت: من سال‌هاست آثار شاعران و نویسندگان نوگرایی را که در نیمه اول قرن بیستم یعنی اوایل دهه ۱۳۴۰ شعر گفته‌اند و نوعی نوگرایی در شعرشان است و در حوزه نقد ادبی نو فعالیت داشته‌اند، جمع‌آوری می‌کنم. در این مجموعه درباره محمد مقدم، دکتر محسن هشترودی و تندر کیا کار کرده‌ام و امیدوارم بتوانم مطالبی را درباره دیگران به مرحله نهایی برسانم. یعنی این یک کار درازدامن است و فقط شامل پرویز داریوش نمی‌شود. یکی از کسانی که درباره‌اش کار کرده‌ام و احتمالاً سال آینده تکمیلش می‌کنم، احسان طبری است. او در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ در حوزه شعر و نقد ادبی خیلی فعالیت داشت، البته فعالیت‌هایش ادامه داشته و از کسانی است که معتقدم باید درباره‌اش دقیق‌تر و بیشتر بدانیم مخصوصا درباره آثارش در دهه ۲۰. فکر می‌کنم سال آینده بتوانم مجموعه کاملی از کارهای احسان طبری را به مرحله نهایی برسانم.

کتاب «پرویز داریوش؛ شاعر و تحلیل‌گر ادبی» در ۳۴۰ صفحه و با قیمت ۶۸هزار تومان در انتشارات مروارید عرضه شده است.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۸۸۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت