گفتگو با خالق لباس‌های هنری سلبریتی‌ها/ کارهای من پیام سیاسی ندارد

سرنا_ایریس فن هرپن لباس‌هایی را خلق می‌کند که عموماً نماینگر جنبه هنری مد و فشن هستند؛ لباس‌هایی که کمتر کاربردی هستند و بیشتر سلبریتی‌ها آنها را در مراسم‌های خاص به تن می‌کنند.

گفتگو با خالق لباس‌های هنری سلبریتی‌ها/ کارهای من پیام سیاسی ندارد

ایریس فن هِرپِن، طراح برجستهٔ پوشاک، یکی از پیشروترین هنرمندان این عرصه و یکی از ۱۰ فردی است که می‌توانند خود را صاحب "اُت کوتور" (دوخت برتر) بنامند.

ایریس اخیرا در هفتهٔ مُد دوبی جایزهٔ یک عمر فعالیت هنری را دریافت کرد و یورونیوز به این بهانه با او گفتگویی انجام داد که آن را در زیر می‌خوانید.

صنعت مُد پول زیادی را وارد اقتصاد این منطقه می‌کند، اما فکر می‌کنید چرا این صنعت در زندگی تا این حد مهم است؟

فکر می‌کنم چون مُد هویت ما را می‌سازد. من واقعا مُد را به شکل کارگاه ساخت هویت می‌بینم و فکر می‌کنم مُد باید الهام‌بخش آفرینشِ خود باشد. مُد بخش بزرگی از فرهنگ ما هم هست. یعنی نمایانگر کیستی و ارزش‌های هر کدام از ماست و ناگفته‌های بسیاری را در مورد شخصیت ما بیان می‌کند. با لباس پوشیدن، آشکارا، ارزشها و نگاه‌تان را به زندگی،‌ به دیگران نشان می‌دهید.

کارهای شما را با عبارت "فانتزی کوتور" یا "دوخت خیال‌انگیز" توصیف می‌کنند. در این باره چه می‌گویید؟

از نظر من این کار یک هنر است. کوتور، هنر مُد و فشن است. کاری نوگرایانه و همکارانه است. واقعا مایلم با متخصصان دیگر رشته‌ها همکاری کنم تا مُد، با افزایش دانش، به امری اندیشمندانه‌تر تبدیل شود. تا بتوان همهٔ رویه‌های مختلف جامعه را در این مدیوم، یعنی مُد، نشان داد.

از زمان ورود خودتان به صنعت مُد، رشد و توسعهٔ این صنعت چطور بوده؟

فکر می‌کنم در زمانهٔ بسیار هیجان‌انگیزی زندگی می‌کنیم. مُد هر روز به امری فراگیرتر،‌ پذیراتر، دموکراتیک‌تر، متنوع‌تر و پایاتر از پیش تبدیل می‌شود. بخصوص وجه پایاییِ آن واقعا مهم است و هنوز کارهای زیادی در این زمینه مانده است. 52

شما به‌عنوان یک زن، چقدر برای ایجاد و توسعهٔ برند شخصی‌تان چالش داشتید؟

خب، چالش داشته‌ام. فکر می‌کنم ایجاد یک برند هیچوقت کار آسانی نیست، اما اینکه زن هم باشید چالش کار را بیشتر هم می‌کند. واقعا مایلم با تیم زنانه کار کنم. شرکتم را عمدتا زن‌ها می‌گردانند. پیام من به دنیا این است که زنان فوق‌العادهٔ زیادی هستند که می‌شود با آنها همکاری کرد و من مایلم از این نکته در شرکتم استفاده کنم.

آیا فکر می‌کنید برابری جنسی در صنعت مد راه درازی در پیش دارد؟__ تجربهٔ خود شما در این زمینه چیست؟‌

بله. قطعاً. خب، این صنعت را هنوز مردها اداره می‌کنند بخصوص در سطوح بالا. و فکر می‌کنم این بخشِ کار باید واقعا دموکراتیک‌تر باشد. و البته کشورهای مختلف هم با هم فرق دارند. اما در کل هنوز فرق‌گذاری زیاد است. فکر می‌کنم همگیِ ما باید سعی کنیم تا این وضعیت را دور و برِ خودمان عوض کنیم. و اگر این کار را بکنیم قدم بزرگی برداشته‌ایم.

فکر می‌کنید مُد کِی سیاسی می‌شود؟ می‌دانم که در کشور خودتان یعنی هلند، استفاده از برقع یا هر نوع روبند زنانه به‌تازگی و به تبعیت از فرانسه ممنوع شده است. شما در این باره چه فکر می‌کنید؟

خیلی دشوار و پیچیده است. کارهای خود من قرار است هیچگونه پیام سیاسی نداشته باشد، چون حرف برای گفتن خیلی زیاد است و در نهایت همه این حرف‌ها بسیار موقتی است. من در برند خودم می‌خواهم طرح‌هایی را تولید کنم که بی‌زمان باشند و واقعا از آیندهٔ دورتر به کارهای خودم نگاه می‌کنم. 55

اما به عنوان یک انسان، آیا با اینکه دیگران بگویند چه بپوشید یا نپوشید موافقید؟

نه. نه! تمام حرفِ کارِ من آزادی است. فکر می‌کنم همهٔ ما باید بتوانیم احساس‌مان را هر طور مایلیم بیان کنیم، ما باید بتوانیم برای بیان هویت‌مان آزاد و خلاق باشیم. فکر می‌کنم هر کسی باید آزاد باشد تا هرچه می‌خواهد بپوشد.

آیا شما جزو ده نفری هستید که می‌توانند خود را به‌حق صاحب "اوت کوتور" بدانند؟

بله و فکر می‌کنم جوانترین‌شان من بودم. شاید هنوز هم باشم.

منبع: ایران آرت

کد مطلب: ۱۹۰۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت