واکنش صادق خرازی به درگذشت «ژان کلود کریر»

صادق خرازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نام ژان کلود کریر در همه جنبش های فکری و دانشی و در همه عرصه های هنری از اروپا تا آمریکا زبانزد است.

واکنش صادق خرازی به درگذشت «ژان کلود کریر»

متن یادداشت صادق خزاری به شرح زیر است:

«یکی از شانس های بزرگ زندگی ام در دوران مسئولیتم در وزارت خارجه افتخار آشنایی و دوستی و مراوده با نخبگان ایرانی و جهانی به خصوص در حوزه فرهنگ و اندیشه بود. در آمریکا در اروپا و فرانسه و در میان کشورهای اسلامی بزرگانی را شناختم که هر یک از آنها، یک جهان دانش و معرفت آگاهی و فرهنگ و هنر در درون خود داشتند.

در زمان حضورم در سفارت ایران در فرانسه، فرصت این را یافتم که با ژان کلود کریر فیلمنامه نویس بزرگ و اخلاق گرای فرانسوی و همسر ایشان خانم نهال تجدد بانوی فرهیخته ایرانی آشنا شوم.

نمی شود که شما بخواهید فرانسه را بشناسید ولی از کنار متفکران، هنرمندان و فلاسفه اخلاقی مشرب آن بگذرید. زمانی که شما فرهنگ فرانسه را بشناسید، جهانی از فکر و تاریخ در برابر شما گشوده می شود. فرانسه مثل همه کشورهای جهان و هم چون همه ملت های دنیا نقش سترگ در پرورش دانش و انسان داشته است.

بزرگانی چون دکارت، اگوست کنت، امیل دورکیم، بزرگان مکاتب مختلف فکری و دیگر فیلسوفان اخلاق گرا، جهان باور، رئالیست و اگزیستانسیالیست فرانسوی، تاریخ تحول اندیشه و دانش را در اروپا رقم زدند و هنرمندانی مثل ژان‌فرانسوا میله، ژول برتون (که برخی آثارش در موزه هنرهای معاصر به نمایش در آمده است)، ژان فوکه، ژاک لوئی داوید، پیر آگوست رنوآر و صدها هنرمند دیگر فرانسوی آثار بزرگی را در هنر و فرهنگ جهان پدید آوردند.

ژان کلود کریر نیز هنرمندی ادیب و فرهنگ شناسی فیلسوف و دانشمندی اخلاق گرا در فرانسه بود که در ادامه فرهنگ و تمدن فرانسه اثرات بزرگ و ماندگاری بر جای گذاشت. او یکی از بزرگترین فرهیختگان فرانسه در دوران جدید بود که علاقه زیادی به مولانا شاعر بزرگ ایران نیز داشت. او روز گذشته درگذشت و به دنیای ابدی سفر کرد.

نام او در همه جنبش های فکری و دانشی و در همه عرصه های هنری از اروپا تا آمریکا زبانزد و در همه خیمه های فرهنگی و هنری جهان مورد احترام و حرمت بود. او در جشنواره های جهانی از جشنواره کن تا ونیز درخشید و چندین بار نامزد جایزه اسکار شد و جوایز زیادی را برای خود و ملت فرانسه به ارمغان آورد. نام او بر زبان ها و اندیشه او بمثابه مکتب اخلاق گرای هنری جایگاه داشت. او بارها به ایران سفر کرد و دو سال پیش در یک اقدام تحسین برانگیز دایره المعارف بزرگ اسلامی مراسم شب ژان کلود کریر را در تهران برگزار کرد و بزرگانی مثل شهرام ناظری درباره او سخن گفتند. نبودن او خبر تلخی برای فرهنگ جهان است. به خواهر بزرگوارم خانم نهال تجدد و همه هنردوستان در ایران و جهان تسلیت می گویم. روحش شاد»

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۹۳۸۷۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت