مادری که برترین «مرد» تاریخ بشر را متولد کرد

سرنا_او مادر نخستین های تاریخ اسلام است و تمام منابع تاریخی از این بانو به نیکی و بزرگی یاد کرده اند.

مادری که برترین «مرد» تاریخ بشر را متولد کرد

او نخستین زن از دودمان هاشمی ست که همسرش هاشمی بود. نخستین بانویی ست که همراه با حضرت خدیجه با پیامبر(ص) بیعت کرد. نخستین بانویی ست که علی امیرالمومنین(ع) را در کعبه زایمان کرد. او نخستین بانویی ست که هجرت کرد.... به راستی که بانو بنت الاسد(س) او مادر نخستین های تاریخ اسلام است. میلاد امیرالمونین(ع) فرصت نیکویی است که پای دل، به شناخت بانویی بسپاریم که به عنوان همسر ابوطالب، هم در سرپرستی رسول خدا(ص) شریک بود و هم مادر علی (ع) بود.

تابلوی مولود کعبه اثر محمود فرشچیان

مادری که برترین «مرد» تاریخ بشر را متولد کرد

گزارش خبرآنلاین مروری ست بر آثار مرجع برای شناخت بانو بنت الاسد(س) که در چنین روزی بزرگترین مرد تاریخ جهان را متولد کرده است.

نخستین زن از دودمان هاشمی که همسرش هاشمی بوده

مادری که برترین «مرد» تاریخ بشر را متولد کرد

کتاب «الاستیعاب» نوشته ابن عبدالبر که از مهم‌ترین منابع و کتب تراجم بشمار می‌رود در جلد چهارم در صفحه ۱۸۹۱ خود شرحی از دودمان مادر علی(ع) داده است: « فاطمة بنت أسد بن هاشم بن عبد مناف. در مکه بزرگ شد و با ابوطالب ازدواج و پس از ظهور اسلام، به مدینه هجرت کرد و همانجا درگذشت. گویند نخستین زن از دودمان هاشمی بوده که همسرش هاشمی بوده و فرزندان از هر دو سوی هاشمی به دنیا آورده و نخستین زن هاشمی بوده که فرزندش خلیفه مسلمانان شده است.» همین کتاب و آثار بسیار دیگری تاکید می کنند که: او در مکه اسلام آورده و سپس به مدینه هجرت کرده است.

بانو فاطمه بنت اسد(س) صاحب چندین فرزند بود به نام‌های: طالب، عقیل، جعفر،علی(ع)، هند یا فاخِته (ام هانی)، جُمانه، رَیطه یا ام طالب و اسماء.

نخستین بانویی که در کعبه زایمان کرد

در مورد نحوه ولادت حضرت علی (علیه‌السّلام) روایات متعددی با سندهای بسیار، وجود دارد و احادیث در این زمینه متواتر است. به طوری که صدها تن از مورخین، محدثین و سیره نویسان آن را نقل کردند.

مادری که برترین «مرد» تاریخ بشر را متولد کرد

کتاب «المستدرک علی الصیحین»، تالیف یک عالم مشهور اهل سنت است. «الحافظ ابوعبدالله» ملقب به «حاکم نیشابوری» متوفی ۴۰۵هـ. ق. مولف این کتاب مهم است. او در جلد ۳، صفحه ۵۵۰ این کتاب مهم نوشته است: « به تحقیق اخبار متواتر زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند که همانا فاطمه بنت اسد، امیرالمؤمنین علی (علیه‌السّلام) را در کعبه به دنیا آورد».

مادری که برترین «مرد» تاریخ بشر را متولد کرد

«علامه امینی» در کتاب الغدیر، چاپ چهارم، جلد۶، صفحه ۲۲.درباره محل تولد امام علی (علیه‌السّلام) نوشته است : «این حقیقت آشکار است که شیعه و سنی در اثبات آن متفقند و احادیث آن متواتر و کتاب‌ها از آن لبریز است.»

بنابر برخی روایات، بانو فاطمه بنت اسد(س) تنها زنی بوده است که در محل کعبه زایمان کرده است. به نقل منابع، وقتی هنگام زایمان او فرارسید، در کنار کعبه از خدا خواست ولادت نوزادش بر او آسان گردد.

علامه امینی در جلد ششم کتاب الغدیر تاکید می کند: « او به درون کعبه رفت و پس از سه روز ماندن در کعبه، در روز چهارم یعنی سیزده رجب سی سال پس از عام الفیل، در حالی که فرزندش امام علی(ع) را در آغوش داشت، از کعبه بیرون آمد.»

نخستین بانویی که با پیامبر(ص) بیعت کرد

مادری که برترین «مرد» تاریخ بشر را متولد کرد

کتاب «مقاتل الطالبیین» تالیف ابوالفرج اصفهانی، در صفحه پنجم کتاب روایتی از امام صادق (علیه‌السّلام) نقل کرده است که: « آیه مبارکه «یا ایها النبی اذا جاءک المؤمنات یبایعنک...؛ ( سوره ممتحنه آیه 12) نازل شد: ( ای پیامبر (ص) چون زنان مؤمن به سوی تو آیند که با تو بر ایمان بیعت کنند که دیگر به خدا شرک نورزند و دزدی نکنند، با این شرایط با آنان از خداوند آمرزش بخواه؛ زیرا که بخشنده و مهربان است.) وقتی این آیه نازل شد فاطمه بنت اسد، نخستین زنی بود که با پیامبر(ص) بیعت کرد. » «ابن عباس» می‌گوید: « این آیه درباره فاطمه بنت اسد نازل شد. »

هر کسی از سیره‌نویسان که به شرح حال فاطمه بنت اسد، پرداخته است، او را از نخستین زنان مسلمان برشمرده است.

مادری که برترین «مرد» تاریخ بشر را متولد کرد

کتاب «المنتظم فی تاریخ الملوک و الامم» ، نوشته ابن جوزی در جلد ۳، صفحه ۲۱۳ خود آورده است: « فاطمه بنت اسد نخستین زنی بود که با پیامبر (ص) بعد از خدیجه (س) در مکه بیعت کرد. » همچنین «ابن ابی‌الحدید» روایت کرده است که بانو فاطمه بنت اسد(س) بعد از ده تن اسلام آورد و او نفر یازدهم و از نخستین مسمانان است.

نخستین بانویی که هجرت کرد

مادری که برترین «مرد» تاریخ بشر را متولد کرد

کتاب «الکافی» تالیف کلینی، در جلد ۱، صفحه ۴۵۳ آورده است:

« امام صادق (علیه‌السّلام) می فرماید که فاطمه بنت اسد نخستین زنی بود که با پای پیاده به سوی مدینه هجرت کردند.»

وقتی فرمان هجرت مسلمانان از مکه به سوی مدینه از طرف خدا بر پیامبر (ص) ابلاغ شد، مسلمانان گروه گروه به مدینه مهاجرت کردند، از جمله آنان حضرت علی (ع) به همراه فواطم (فاطمه زهرا (س)، فاطمه بنت اسد و فاطمه بنت زبیر) به همراه پسر ام‌ایمن بودند که از مکه به سوی مدینه هجرت کردند.

بانویی که مادر پیامبرخدا(ص) بود پس از آمنه

مادری که برترین «مرد» تاریخ بشر را متولد کرد

کتاب « روضة الواعظین» تالیف محمد بن فتال نیشابوری در صفحه ۷۶ تالیفش آورده است: رسول‌ خدا از بنت اسد چنین یاد می‌کند: او پس از ابی‌طالب، بهترین خلق خدا به لحاظ رفتار با من بود و مادر دیگر من پس از آمنه بود. ابوطالب نیکی می‌کرد و صاحب سفره بود و فاطمه ما را بر طعامی که گرد می‌آورد، جمع می‌کرد و از هر غذایی که بود، سهم مرا از دیگران بیشتر می‌داد.»

بانو فاطمه بنت اسد(س) نخستین زن‌ هاشمی است که از شوهر هاشمی فرزنددار شد. «ابن‌سعد» می‌گوید: «او زنی صالحه و پاکدامن بود و گفته می‌شود، نسل «اسد» (پدر ایشان) از فاطمه ادامه پیدا کرد.»

مادری که برترین «مرد» تاریخ بشر را متولد کرد

منبع: خبرآنلاین

کد مطلب: ۱۹۶۱۹۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت