تلاش برای تولید بِرندهای طنز

سرنا_مدیر رادیو صبا با بیان اینکه از سال جدید این شبکه تغییراتی در برنامه‌های خود ایجاد می‌کند و هدف آن دو برابر شدن شنوندگان رادیو صبا تا تابستان سال جدید است، از تولید برنامه‌های طنز برای دیگر شبکه‌های رادیویی در سال آینده خبر داد.

تلاش برای تولید بِرندهای طنز

به گزارش سرنا، نشست خبری ویژه برنامه‌های نوروزی رادیو صبا امروز شنبه (۱۶ اسفندماه) با حضور مدیر این شبکه رادیویی به صورت مجازی برگزار شد.

حمیدرضا افتخاری ـ مدیر رادیو صبا ـ در این نشست درباره برنامه‌های نوروزی این شبکه توضیح داد: ۱۸ برنامه داریم که از ۲۱ اسفند ماه، همزمان با مبعث پیامبر(ص) برنامه‌های نوروزی را آغاز خواهیم کرد. سه برنامه زنده، دو برنامه روتین و یک برنامه ویژه سال تحویل است که به مدت ۱۵۰ دقیقه تقدیم شنوندگان می‌شود.

او سپس به معرفی این برنامه ها پرداخت و گفت: «همسفر صبا» برنامه صبحگاهی با اجرای زوج موفق اجرا می‌شود؛ برنامه عصرگاهی هم «دو صفر ۱۴» با تم طنز و محوریت اطلاع رسانی پخش می‌شود. بقیه برنامه‌ها تولیدی هستند و الان روند تولیدشان به پایان رسیده است و در حال گذراندن مراحل نهایی تدوین هستند. بخشی از برنامه‌ها از ۲۱ و بخشی دیگر از ۲۸ اسفند ماه همزمان با تعطیلات نوروزی پخش می‌شود.

افتخاری در ادامه شرح و معرفی این ویژه برنامه ها افزود: بخشی از برنامه‌هایمان نمایشی است؛ برنامه «طنز و ترانه» از ۲۱ اسفند ماه ساعت ۹ صبح شروع می‌شود و تکرارش هشت شب است. این برنامه تلفیقی از قطعات نمایشی طنز و ترانه‌های مورد علاقه شنونده‌هاست؛ ۱۲ بازیگر و ۶ نویسنده برای این برنامه کار کرده‌اند؛ تهیه کننده آقای امجدی فر و مجری برنامه خانم فریبا باقری هستند.

«لبخند ایران» یکی دیگر از برنامه‌های مجله‌های نمایشی است که یک برنامه مشترک با مراکز استان‌ است. از ۱۳ مرکز استان برنامه‌های تولیدی با رویکرد طنز برای نوروز دریافت شده است که در یک برنامه نیم ساعته پخش می شود.

برنامه «دوبه دو» که توسط گروه سیاسی تولید می‌شود؛ نگاهش آماده سازی برای ایام انتخابات است.

سه مجموعه مستند هم پخش خواهیم کرد: «نغمه در نغمه» که درباره موسیقی محلی است، ریشه یابی می کند که نغمه‌های فولکلور چطور به وجود آمده اند و در دل تاریخ حاوی چه پیامی هستند.

مدیر رادیو صبا افزود: مردم امسال هم باید در خانه بمانند و سفر خطرآفرین خواهد بود؛ توصیه می‌کنیم مردم همچنان در خانه بمانند و از سفر پرهیز کنند اما می‌توانند با رادیو صبا سفر کنند. «ایرانگشت» برنامه مستندی است که با کارشناسی دکتر یعقوب زاده و قطعات نمایشی شنونده‌ها را به جای جای ایران می‌برد؛ این برنامه ساعت۱۹ پخش می‌شود.

«۱-۱۴۰۰» هم برنامه‌ای مستند است که به اتفاقات سال گذشته از نگاه طنز می‌پردازد و سال ۹۹ را مرور می‌کند.

این مدیر رادیویی با اشاره به تولید سه مجموعه موسیقی محور، در این زمینه اظهار کرد: مسابقه «زیر چتر ترانه» ویژه نوروز در یک بسته ۶۰ دقیقه‌ای آماده شده است و با آنچه تا الان روی آنتن بوده کمی متفاوت است. سه گروه بعد از آزمون ورودی وارد مسابقه می‌شوند و هر روز در یک چالش جدید شرکت می‌کنند تا به مرحله نهایی برسند و روز ۱۳ فروردین برنده این مسابقه معرفی شود. قصد داریم که سه نفر برگزیده را حمایت کنیم برای تولید تیتراژ برای یکی از برنامه‌های شبکه، یعنی سه تیتراژ توسط برگزیدگان خوانده می‌شود. آقای عزتی تهیه کننده و داوران محمدرضا عیوضی، مهرداد یکتا و مازیار عصری هستند. در برخی برنامه‌ها شاهین آرین هم به برنامه اضافه می‌شود و آقای قناعت پیشه هم که خودش تجربه خواندگی دارد مجری برنامه است. برنامه «آوای بهار» برای ساعت ۴ بعد از ظهر ایام تعطیلات آماده شده که ترکیبی از دلگویه‌ها و ترانه‌های بهاری را پخش می‌کند. «گرامافون» هم جزو برنامه‌های روتین شبکه است اما به صورت ویژه در نوروز پخش می‌شود. این برنامه ترانه‌های ایرانی قدیمی را پخش خواهد کرد.

به گفته وی در بخش نمایش و نمایش ترکیبی سه مجموعه با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی روی آنتن رادیو صبا می رود و در این زمینه توضیح داد: مجموعه «نقل و نبات» که اپیزودیک است با تهیه کنندگی عبدالله زاده و کارگردانی مینو جبارزاده از روز ۲۱ اسفند ماه ساعت ۱۴ پخش می‌شود؛ یک کار ۲۰ دقیقه‌ای است که جذابیت‌های نمایشی خودش را دارد.

برنامه «نوروز پشت خاکریز» که به مرور خاطرات رزمندگان دفاع مقدس در ایام عید می‌پردازد.

یک نمایش هم درباره حضور در فضای مجازی در ایام کرونا است ک به تهیه‌کنندگی صباغان و با اجرا و بازی زنده دلان و قلنبر روی آنتن می رود.

مدیر رادیو صبا از تولید و پخش سه مجموعه برنامه روایی خبر داد و گفت: «قصه های نوروز» به نویسندگی و تهیه کنندگی ملیحه مرادی و اجرای امیرحسین مرادی؛ مروری می‌کند بر افسانه‌های ایرانی در حوزه نوروز. برنامه دیگری به نام «نامه نوروز» که تهیه کنندگی این کار را هم ملیحه مرادی عهده دار است، مروری دارد بر ادبیات کهن ایران و بازخوانی متونی که مربوط به نوروز است. کار نیمه نمایشی «کلاس اول ب» که با داستان‌های نورورزی شوخی می‌کند و در واقع داستان‌های طنز نوروزی را ارائه می‌کند.

افتخاری گفت: سه ویژه برنامه هم داریم؛ «الهیه» برای شب‌های میلاد ائمه در شعبان، «بخوان به نام او» ویژه برنامه عید مبعث و «گل نرگس» هم ویژه برنامه نیمه شعبان و جشن حضرت ولی عصر (عج).

مدیر رادیو صبا در پاسخ به این سوال که برای احیای برنامه‌های برند قدیمی طنز رادیو چه برنامه‌ای دارید و آیا تدارکی دارید که برنامه‌ای مثل «عصرانه» با اجرای آقای کاردان به رادیو برگردد؟ گفت: بعضی‌ برنامه‌های طنز رادیو که ما با آن‌ها خاطره داریم شاید برای زمان خودشان بودند و الان موقع پخششان نباشد اما برنامه‌هایی که بتوانند مخاطب داشته باشند حتما در دستور کارمان است. من با آقای کاردان صحبت‌های زیادی داشته‌ام اما پای کار که می‌رسد ایشان احساس نگرانی می‌کنند و فکر می‌کنند الان وقتش نیست که «عصرانه» به رادیو برگردد؛ من در اینجا یک بار دیگر از ایشان دعوت می‌کنم که به خانه خودشان برگردند و برنامه را زنده کنیم؛ ان شاءالله که فرصت داشته باشند و این امکان فراهم شود.

او درباره تدارک برای تولید برنامه هایی با موضوع نام‌گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری، عنوان کرد: ما باید آمادگی ‌اش را داشته باشیم. تمهیداتش چیده شده و یک تیم آماده هستند که بلافاصله پس از اعلام شعار سال توسط رهبری کار تولید را آغاز کنند. فعلا قطعات کوتاهی را برای نوروز آماده می‌کنیم تا بعد با برنامه ریزی بلندمدت تا پایان سال بتوانیم برای تبیین این شعار متناسب با ماموریت و امکاناتمان قدم برداریم.

افتخاری درباره تربیت نویسنده و برنامه‌سازان متبحر در حوزه طنز عنوان کرد: یکی از برنامه‌های جدی ما برای سال آینده جذب و تربیت نویسنده و مجری اختصاصی برای برنامه‌های طنز رادیو است. ما تمهیدمان برگزاری یک مسابقه بزرگ در حوزه نویسندگی و اجرای طنز است که خروجی این مسابقه دوستانی باشند که بتوانند در برنامه‌های رادیو به ویژه رادیو صبا فعالیت کنند.

او همچنین درباره برندهای طنز رادیو در سال۱۴۰۰ گفت: من می‌گویم همه برنامه‌های سال ۱۴۰۰ برند هستند اما مخاطب‌ باید کمک کند و برنامه‌ها را به برند تبدیل کند؛ برنامه «طنز و ترانه»، «صبح صبا»، «قند پارسی» و دیگر برنامه‌ها جزو برنامه‌های پرمخاطبمان هستند.

افتخاری درباره ظرفیت‌های معرفی ویژه برنامه‌های نوروز عنوان کرد: برنامه «طنز و ترانه» ما به صورت تصویری ضبط شده و همزمان از تلویزیون تیبا و ایرانصدا پخش می‌شود؛ بقیه برنامه‌ها هم بخش‌های جذابشان از طریق فضای مجازی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. با شبکه نسیم هم صحبت‌هایی برای اجرای یک برنامه مشترک داشتیم که هنوز به نتیجه نرسیده است.

مدیر رادیو صبا در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای فراگیری موج رادیو صبا چه اقداماتی انجام شده است؟ اظهار کرد: نزدیک ۹ ماه است که فرستنده‌هایمان در مراکز استان تقویت شده‌اند و دوستان در بخش فنی در تلاش اند تا پوشش شبکه بیشتر شود. رادیو نما هم در بحث اچ دی شدن شبکه‌ها دچار مشکل شد اما با تنظیم مجدد روی گیرنده دیجیتال این امکان همچنان فراهم است هم به صورت اس دی و هم اچ دی قابل مشاهده است.

افتخاری درباره برنامه‌های رادیو صبا با موضوع طنز دفاع مقدس عنوان کرد: الان برنامه «لبخند خوبان» را داریم. در نوروز هم برنامه «نوروز پشت خاکریز» را داریم. بعد از عید هم تمهید داریم که هر روز به مدت نیم ساعت برنامه‌ای در رابطه با طنز دفاع مقدس را داشته باشیم.

او درباره استفاده از گوینده‌های قدیمی در برنامه‌های رادیویی گفت: تهیه کننده بر اساس نیاز برنامه، مجری و عوامل را انتخاب می‌کند. این استفاده از مجری‌ها بستگی به نگاه و ایده تهیه کننده دارد و در گروه تایید نهایی می‌شود.

این مدیر رادیویی درباره رقابت رادیو با تلویزیون و تلاش برای جذب مخاطب به رادیو عنوان کرد: تمهیدمان برای جذب مخاطب این است که برنامه خوب ساختیم اما باید قبول کنیم هر رسانه‌ای مخاطب خودش را دارد. ما وظیفه‌مان تولید برنامه‌های جذاب است که اگر مخاطبی در ساعتی تصمیم بگیرد رسانه شنیداری را انتخاب کند، برایش راضی کننده باشد؛ ما تلویزیون را رقیب خودمان نمی‌بینیم مکمل است و مخاطب این حق را دارد که از سبد رسانه‌ای، انتخاب خودش را داشته باشد. ممکن است مخاطب ساعت‌هایی حس و حال تصویر داشته باشد و زمان ‌هایی حس و حال صدا، که ما سعی کردیم برای آن ساعت‌ها برنامه‌های جالبی داشته باشیم.

افتخاری در ادامه در پاسخ به این سوال که رادیو صبا برای گروه سنی پایین‌تر چه برنامه‌هایی دارد؟ گفت: در ایام نوروز گروه سنی را مورد توجه قرار ندادیم اما بعد نوروز به این موضوع توجه خواهیم کرد؛ البته برنامه «کلاس اول ب» رویکرد نوجوانانه دارد.

افتخاری درباره پرداختن به برنامه‌های طنز با توجه به شرایط جامعه و نیاز بیشتر مردم به این برنامه‌ها گفت: با توجه به شرایطی که در جامعه است فشارهای پاندمی کرونا و گرانی، مردم به فضای شاد و مفرح نیاز دارند و ما مسوولیت خود را در این زمینه دوچندان دیدیم. از آذر ماه دو گروه، ۳۲ برنامه در حال پخش شبکه را شروع به ارزیابی کردند و در یک ماه نتایج را برای بنده ارسال کردند؛ خودمان هم در یک تیم پنج نفره تمام برنامه‌ها را ارزیابی کردیم و نتیجه این شد که تعدادی از برنامه‌های باید حذف، تعدادی تقویت و تعدادی باید حفظ می‌شدند تعدادی برنامه شبیه هم بودند که باید این شباهت از بین می‌رفت؛ در مجموع به جدول پخشی رسیدیم که از ۱۴ فروردین تقدیم بینندگان می‌شود. برنامه‌های برندمان همچنان پخش می‌شوند. سعی می‌کنیم مسابقاتمان هم تقویت شوند. یکی از نقاط صعف شبکه این بود که ما در مقوله سرگرمی کمی مشکل داشتیم. در حوزه علمی و دیگر حوزه ‌ها هم می‌توان برنامه سرگرمی تولید کرد. نتیجه تلاش همکارانم از ۱۴ فروردین شنیده می‌شود.

او با بیان اینکه استفاده از طنزپردازان شناخته شده در دستور کارمان هست اما با این موافق نیستم که مخاطب فقط به خاطر یک چهره برنامه را نگاه ‌کند، اظهار کرد: اگر دنبال چهره ها هستیم به منظور ارائه برنامه جذاب و شنیدنی است نه اینکه فقط از چهره‌ها استفاده کنیم برای اینکه مقطعی مخاطب را جذب کنیم، این توسعه پایداری را به همراه ندارد.

مدیر شبکه رادیویی صبا دوبرابر شدن مخاطبان در تابستان را دورنمای این شبکه عنوان کرد و گفت که لازمه‌اش ارائه رادیو صبایی متفاوت با نگاه مثبت است.

افتخاری درباره استفاده از گوینده‌های شبکه‌های دیگر در رادیو صبا گفت: ما باید نام‌های خودمان را داشته باشیم؛ سیاست رادیو صبا این است که خودش نیروی کارآمد تربیت کند و از گوینده‌های شبکه‌های دیگر استفاده نکند؛ ممکن است از هنرمندان تئاتر و دوبله استفاده کنیم. باید هویت صوتی رادیو صبا را ایجاد کنیم و شنونده وقتی صدایی شنید بداند دارد رادیو صبا را گوش می‌کند.

او با بیان اینکه باید انواع مختلف طنز در شبکه ارائه شود، توضیح داد: تلاش می‌شود حرف روز بزنیم و مطلبی باشد که مخاطب امروزمان با آن درگیر است. اگر در «صبح صبا» درباره گرانی مرغ صحبت می‌کنیم مسئله روز همه ماست.

مدیر رادیو صبا با تاکید بر اینکه میان شبکه‌های رادیویی رقابت وجود ندارد، عنوان کرد: ما ۱۴ رادیو داریم که با هم رقیب نیستیم و هر کدام کار خودمان را انجام می‌دهیم. شاید برخی از برنامه‌ها با هم رقابت داشته باشند که این رقابت سازنده است و کمک می‌کند دچار رکود نشوند. من شبکه‌های دیگر را مکمل می‌دانم و نه رقیب؛ با نظر معاونت صدا قرار شده است که ما از سال آینده تولید برنامه‌های طنز برای شبکه‌های دیگر را هم بر عهده بگیریم؛ مثل رادیو نمایش که تولید نمایش برای دیگر شبکه‌ها را بر عهده می‌گیرد، ما هم برای شبکه‌هایی که فرصت و نیروی مناسبی برای تولید برنامه‌های طنز ندارند، برنامه طنز تولید خواهیم کرد؛ این به این مفهوم نیست که دیگر شبکه‌ها طنز تولید نمی‌کنند اما می‌توانند بخشی از تولیداتشان را به ما بسپارند و ما به صورت اختصاصی متناسب با ماموریت‌های همان شبکه برایشان برنامه‌های طنز تولید می‌کنیم. این خودش موید این است که ما با هم رقیب نیستیم.

افتخاری در پایان گفت: امیدوارم دفعه بعد برگزاری نشست حضوری باشد و نفس به نفس درباره برنامه‌های رادیو صبا صحبت کنیم. ان شاءالله آنجا من سربلند باشم و نتیجه این برنامه ریزی ها مثبت باشد.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۹۷۵۳۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت