عکسی که ما را تبدیل به زندانی می‌کند

سرنا_سعید صادقی سرارودی، کارگردان فیلم کوتاه «بعدی» درباره ایده ساخت این فیلم و چالش‌هایی که برای ساخت اثر، با آن همراه بوده است، می‌گوید.

عکسی که ما را تبدیل به زندانی می‌کند

سعید صادقی سرارودی کارگردان فیلم کوتاه «بعدی» که این روزها همراه با بسته فیلم کوتاه «۱۰۸ دقیقه از یک قرن» روی پرده سینماهای هنروتجربه است، در گفتگو با خبرآنلاین از ایده شکل‌گیری ساخت این فیلم که درباره عکاسی است و همه مشتریان خود را به یک شکل درآورده و از آن‌ها عکس می‌گیرد، گفت: «ایده و جرقه اصلی این فیلم از اتفاقی که در یکی از شبکه‌های مجازی برای من افتاد شکل گرفت، بدین صورت که من یک اکانت مجازی داشتم که به حالت معلق درآمده و بلاک شده بود؛ من می‌‎خواستم این اکانت را برگردانم و نتیجه تلاش من برای برگرداندن این اکانت، ایمیلی بود که از سوی آن فضای مجازی آمد. در آن ایمیل آمده بود برای اینکه به ما ثابت کنی خودت هستی این شماره را روی کاغذ بنویس و از خودت عکسی بگیر و برای ما بفرست.»

سعید صادقی گفت: «ایده اصلی از اینجا به وجود آمد که آدمی تمام تلاشش را می‌کند که عکسی را برای جایی بفرست و به هیچ شکلی توسط آن سوشال مدیا پذیرفته نمی‌شود تا اینکه آنقدر قیافه خود را تغیر می‌دهد که به یک زندانی تبدیل می‌شود و نهایتا آن سوشال مدیا او را می‌پذیرد.»

کارگردان این فیلم درباره پایان کار فیلمنامه بیان کرد: «در صحبت‌هایی که با یکی از دوستانم داشتم و کمکی که همیشه از او می‌گرفتم، این ایده را مطرح کرد که فیلمنامه را به فضای عکاسی ببریم و با فضای عکس کار کنیم. کم کم کار پیشرفت کرد فیلمنامه به نسخه‌ای تبدیل شد که کارش تمام شده بود و در نهایت یک بازنویسی در فیلمنامه انجام دادم.»

کارگردان فیلم کوتاه «لطفا سکوت را رعایت کنید» درباره چالش‌هایی که در ساخت این فیلم با او همراه بوده است، گفت: «چالش همیشگی کسانی که می‌خواهند فیلم بسازند تامین بودجه است که این اتفاق برای من افتاد. من با انجمن فیلمسازان کوتاه و ستاد مرکزی آن صحبت کردم که تامین بودجه برای ساخت فیلم را پذیرفتند منتهی وقتی برای ساخت آماده بودیم، چون بودجه نبود، چند ماهی طول کشید و درنهایت قرارداد بسته شد. قسط اول را دریافت کردم و وارد مرحله تولید شدم.»

این فیلمساز ادامه داد: «چالش بعدی این است که وقتی می‌خواهیم اثری بسازیم، تصمیم داریم کاری حرفه‌ای ارائه دهیم و با تمام تلاش فیلمنامه خوبی داشته باشیم ولی به دلیل کمبود بودجه از خیلی از امکانات نمی‌توانیم استفاده کنیم. به همین دلیل تصمیم گرفتم که طراحی صحنه فیلم را هم در کنار نویسندگی، تهیه‌کنندگی و تدوین برعهده بگیرم، بنابراین چالش اصلی من این بود که با پنج پست اصلی این فیلم کار می‌کردم که البته همه هم هم‌زمان باهم نبودند. فیلمنامه را قبلا نوشته بودم، تدوین بعد از ساخت فیلم اتفاق می‌افتاد ولی تهیه‌کنندگی، کارگردانی و طراحی صحنه در کنار هم برای من سنگین بود. مخصوصا طراحی صحنه که انرژی زیادی از من گرفت و باعث شد کمی در بعضی از نقاط کارگردانی نتوانم به آن شکل که دوست داشتم کار کنم که الان هم نتیجه آن را می‌بینم و خود متوجه می‌شوم پس قطعا بیننده و مخاطب هم متوجه خواهد شد.»

او درباره تجربه طراحی صحنه گفت: «طراحی صحنه تجربه خیلی خوبی برای من بود زیرا سعی کردم این کار را با نگاهی تخصصی انجام داده و کاملا طبق نقشه با طراحی مهندسی و آرتیستی کار کردیم. من با مهنام حجازی که نقاش درجه یک است و روی رنگ‌ها تخصص دارد، روی پالت رنگی کل فیلم خیلی کار کردیم و سعی کردیم که کاملا اصولی و به صورت مهندسی صحنه را طراحی کنیم که در قاب‌هایمان تصویر بهتری داشته باشیم.»

کارگردان «نخ دندان» درباره اکران فیلم‌ها در هنروتجربه گفت: «اکران فیلم‌ها در هنروتجربه به شدت اتفاق مبارکی‌ است، بهایی که هنروتجربه به اکران فیلم کوتاه داده هیچکس در ایران نداده است، البته نباید نهادهای تولیدکننده مثل انجمن سینمای جوان ایران را نادیده بگیریم زیرا کمک بزرگی کرده و می‌توان گفت عملا فیلم کوتاه ایران هرچه دارد از انجمن سینمای جوان ایران است. اما در اکران هیچوقت به طور جدی اینگونه به فیلم کوتاه بها داده نمی‌شد که اکران شده، در کل کشور برای آن بلیت فروخته شود و مخاطبان جدی داشته باشد. از همین باب باید از هنروتجربه و لطف بزرگی که در حق فیلم کوتاه و مدلی از سینما کرده است تشکر کرد.

او در پایان گفت: «فیلم کوتاه لابلای دست آدم‌های قدرتمند سینما و به قولی کسانی که سرمایه دارند گم شده بود و سینمای هنروتجربه به عنوان حامی سینمای اصیل تر و کم‌تر تجاری به آن کمک می‌کند. اکران در هنروتجربه اتفاقی مبارک برای کسانی است که اصل هنر و مسیر هنری برایشان مهم است و بحث مالی سهم کم‌تری در اهداف آن‌ها دارد.»

منبع: خبرآنلاین

کد مطلب: ۱۹۹۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت