هدیه نوروزی «تک‌تیرانداز» به مردم/ برای این خطرپذیری تردید نکردیم

سرنا_تهیه‌کننده فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» از فیلم‌های حاضر در جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر که پیش از اکران عمومی قرار است روانه آنتن تلویزیون شود، درباره این تصمیم توضیحاتی ارائه کرد.

هدیه نوروزی «تک‌تیرانداز» به مردم/ برای این خطرپذیری تردید نکردیم

ابراهیم اصغری تهیه‌کننده فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی را دریافت کرد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پخش تلویزیونی این فیلم پیش از اکران سینمایی بیان کرد: از نظر فنی فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» قابلیت‌هایی را دارد که تماشای آن در سینما قطعاً برای مخاطب جذاب‌تر خواهد بود اما دلیلی که این تصمیم از سوی بنیاد فرهنگی روایت فتح و سازمان بسیج به‌عنوان مالکان این فیلم گرفته شد، این بود که در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و محدودیت‌های موجود، این فیلم در نخستین روزهای سال نو، به‌عنوان عیدی به مردم ایران هدیه شود.

وی افزود: شاید این فیلم قهرمان‌محور بتواند رضایت مردم را حداقل برای دو ساعت جلب کند تا ان‌شالله بعدها در شرایط بهتر بتوانیم فیلم را اکران کنیم.

اصغری درباره ارگانی بودن فیلم «تک‌تیرانداز» و تأثیر این پشتوانه اقتصادی در اتخاذ این تصمیم هم توضیح داد: سازمان بسیج و بنیاد فرهنگی روایت، طبیعتاً خود را خادم مردم می‌دانند و به همین دلیل چنین تصمیمی را گرفته‌اند که تصمیمی منطقی هم هست. این فیلم از آن جهت به مردم هدیه شده که داستانش درباره یکی از قهرمانان سال‌های دفاع مقدس است.

اصغری: با توجه به شرایطی که کرونا به‌وجود آمده و شاهدیم اکران در سینماهای کشور چه وضعی دارد، تصمیم به پخش تلویزیونی فیلم‌ها می‌تواند تصمیمی درست هم تلقی شود. کمااینکه طبیعتاً تلویزیون هم در ازای پخش این آثار حق پخشی را پرداخت می‌کند تهیه‌کننده «تک‌تیرانداز» در پاسخ به اینکه اگر فیلم محصول بخش خصوصی بود آیا باز هم راضی به «هدیه دادن آن به مردم» می‌شدید یا نه هم گفت: با توجه به شرایطی که کرونا به‌وجود آمده و شاهدیم اکران در سینماهای کشور چه وضعی دارد، تصمیم به پخش تلویزیونی فیلم‌ها می‌تواند تصمیمی درست هم تلقی شود. کمااینکه طبیعتاً تلویزیون هم در ازای پخش این آثار حق پخشی را پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: اگر در ادامه ما بتوانیم شرایطی را برای اکران عمومی و بعد از آن عرضه اینترنتی فیلم فراهم بیاوریم، فیلم «تک‌تیرانداز» همچنان قابلیت‌های بالایی برای جذب مخاطب دارد و می‌تواند هزینه‌های خود را بازگرداند.

اصغری درباره مذاکرات مالی با تلویزیون برای پخش فیلم هم گفت: توافق نسبتاً مناسبی از نظر اقتصادی با سازمان صداوسیما صورت گرفته است که بخشی از هزینه‌های فیلم را تأمین خواهد کرد.

این تهیه‌کننده که در نشست رسانه‌ای «تک‌تیرانداز» در جشنواره فجر رقم حدودی هزینه‌شده برای این فیلم را ۱۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود درباره نسبت حق‌پخش پرداختی از سوی تلویزیون با این هزینه هم توضیح داد: هزینه دقیق این توافق در روزهای آتی مشخص می‌شود اما بنده امید دارم که ۵۰ درصد هزینه‌های فیلم در این توافق تأمین شود. فیلم در حال حاضر تنها دو نوبت اجازه پخش از تلویزیون را دارد و بعد از آن برای اکران عمومی و اکران اینترنتی آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی در پایان تأکید کرد: واقعیت این است که مهمترین دلیلی که باعث شد به این تصمیم برای پخش تلویزیونی فیلم تن بدهیم، هدیه شدن آن به مردم بود. فیلم داستانی درباره یک قهرمان دارد که غرور ملی ایرانیان را به تصویر می‌کشد و موجب تهییج مخاطب می‌شود.

عیدی روایت فتح به مردم است

مجتبی کوچکی قائم‌مقام بنیاد فرهنگی روایت فتح هم در گفتگو با خبرنگار با اشاره به شرایط ادامه‌دار شیوع ویروس کرونا در سال جدید از تصمیم این بنیاد برای پخش فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» در ایام تعطیلات نوروز از دو شبکه اول و سوم سیما خبر داد و گفت با تصمیم جسورانه‌ای که گرفته شد سعی کردیم عیدی را به مردم نجیب این سرزمین هدیه کنیم.

قائم‌مقام بنیاد فرهنگی روایت فتح در خصوص چرایی پخش تلویزیونی پیش از اکران سینمایی علی‌رغم بی‌سابقه بودن چنین تصمیمی توضیح داد: با توجه به ادامه شرایط شیوع بیماری در سال آینده و احتمال این‌که کشور شرایط اکران مطلوبی در سال آینده نداشته باشد، بنیاد فرهنگی روایت فتح تصمیم جسورانه‌ای گرفت و بنا شد اکران این فیلم برای اولین بار در خانه‌های مردم این سرزمین اتفاق بیافتد. اکرانی که بدون آسیب رساندن به مردم خواهد بود و چشمان بسیاری از مردم میزبان آن هستند. این اکران، عیدی بنیاد فرهنگی روایت فتح به مردم نجیب این سرزمین در آغاز سال ۱۴۰۰ است.

کوچکی: سازمان صداوسیما در یک تعامل بسیار خوب فقط دو بار پخش این فیلم را در نوروز ۱۴۰۰ بر عهده دارد و ما در طول سال ۱۴۰۰ با روش‌های متنوع به فعالیت نمایشی و جانبی آن می‌پردازیم کوچکی هم‌چنین در خصوص نحوه تعامل با صداوسیما با فیلم تک‌تیرانداز نیز اشاره کرد: سازمان صداوسیما در یک تعامل بسیار خوب فقط دو بار پخش این فیلم را در نوروز ۱۴۰۰ بر عهده دارد و ما در طول سال ۱۴۰۰ با روش‌های متنوع به فعالیت نمایشی و جانبی آن می‌پردازیم. نظام ترویج و توزیع این فیلم به‌احتمال‌زیاد بسیار متفاوت از محصولات شبیه به خود خواهد بود که تمرکز بیشتر بر معرفی قهرمان این سرزمین، شهید عبدالرسول زرین خواهد بود تا آئین اکران و سنت‌های مرسوم آن.

قائم‌مقام بنیاد فرهنگی روایت فتح با اشاره به عدم اکران فیزیکی در سینما و احتمال قاچاق فیلم نیز گفت: همان‌طور که عرض کردم مدل اکران این فیلم متفاوت خواهد بود و سعی می‌کنیم با روش‌های خلاق بتوانیم بخش زیادی از مزایای اکران را به دست آوریم. وقتی فیلمی برای پرده سینما تولید می‌شود بهتر است در شرایطی که علاقه‌مندان به این نوع نمایش را نیز به اقناع یا سطح رضایت برساند، نمایش داده شود. برای این نوع نمایش نیز در سال آینده فکرهایی کرده‌ایم. درباره مسئله قاچاق فیلم هم بیان بگویم موضوعی ست همه‌گیر و صرفاً به پخش تلویزیونی الزاماً وابسته نیست. در بستر نمایش‌های اینترنتی هم این موضوع اتفاق می‌افتد. تکرار و اصرار به نمایش‌های غیر سینمایی فرهنگ‌عامه مردم را به سمت حفظ و دفاع از حقوق معنوی عادت می‌دهد و به یک رفتار اجتماعی تبدیل می‌شود. در کل برای هدفی بزرگ همچون معرفی قهرمان شهید عبدالرسول زرین این خطرپذیری را باید پذیرفت و تردید نباید کرد.

کوچکی هم‌چنین درباره برنامه‌های سینمایی سال جدید بنیاد فرهنگی روایت فتح نیز توضیح داد: گروه یاران و هنرمندان روایت فتح در حوزه تولید فیلم داستانی کوتاه و بلند مصمم هستند برای روایت فتوحات این سرزمین هرساله محصول جدیدی را تولید و روانه بازار فرهنگی کنند. به یاری خداوند مابعد از چند سال نداشتن تولیدات فاخر در ژانر سینمای دفاع مقدس هرساله بتوانیم شاهد تولید جدیدی به همراه رویش‌های جدید باشیم.

منبع: مهر

کد مطلب: ۱۹۹۷۰۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت