نمایشی که روی «برج آزادی» اجرا شد/ دورخیز برای برج‌های بلند جهان

سرنا_سرپرست گروه تئاتر «بدن دیوانه» که نمایش «دیوار آسمان» را در ۲۵ اسفند ۹۹ بر دیواره برج آزادی اجرا کرد، این اجرا را سرآغاز اجراهای خود در دیگر برج‌های جهان ذکر کرد.

نمایشی که روی «برج آزادی» اجرا شد/ دورخیز برای برج‌های بلند جهان

یاسر خاسب سرپرست گروه تئاتر «بدن دیوانه» روز دوشنبه ۲۵ اسفند نمایش «دیوار آسمان» را بر دیواره برج آزادی اجرا کرد؛ اجرایی که به گفته این هنرمند تئاتر برای اولین بار در تاریخ هنر ایران رخ داده است.

خاسب پیش‌تر از این نیز آثار متفاوتی را در تئاتر ایران اجرا کرده؛ از «هدیه مرموز» گرفته تا «گل»، «هوموریباس» و «آکواریوم هوا» و خودش می‌گوید که همیشه چالش و دوستی عجیبی با زمین داشته و دارد، گاهی مثل «گل» به درون آن می‌رود و گاهی نیز مثل «هوموریباس» و «دیوار آسمان» از او دور می‌شود.

خاسب از کودکی علاقه‌مند به طبیعت و تجربه‌های متفاوت در زندگی بوده و طبق گفته خود دوست دارد که توجه دیگران را هم به این موضوع جلب کند.

وی درباره نگاه خود به زندگی می‌گوید: در زندگی همیشه شرایط سخت برایم وجود داشته و همیشه دوست داشته و دارم که اتفاقات و چیزهای منحصر به فرد را تجربه کنم.

خاسب که با «دیوار آسمان» اجرا در ارتفاع را تجربه کرد، این اجرا را در راستای پروژه «دخمه دیو» ذکر می‌کند که چندین سال است برای اجرای آن در یکی از ارتفاعات مناطق مرکزی رشته کوه‌های البرز برنامه‌ریزی می‌کند.

وی تأکید می‌کند که حدود یک سال بود که برای اجرای «دیوار آسمان» تلاش مستمر کرد و در نهایت این تلاش‌ها به سرانجام رسید.

«برج آزادی همیشه برای من حس خوبی داشته و طی این یک سال به عنوان خانه دوم من بود. دوست داشتم با اجرای «دیوار آسمان» بار دیگر توجه مردم، مسئولین و تصمیم گیرندگان فرهنگی و هنری را به برج آزادی جلب کنم که بی تفاوت از کنار آن عبور نکنند. همچنین جدا از توجه به بنا هدف اصلی ام این بود که همه به معنای عشق و آزادی توجه کنند.»؛ اینها جملاتی است که یاسر خاسب در خصوص حس و هدف خود از اجرای «دیوار آسمان» بر دیواره برج آزادی می‌گوید.

وی درباره رابطه حسی خود با برج آزادی در نمایش «دیوار آسمان» توضیح می‌دهد: برج آزادی برای من شبیه مادری بود که از پیدایش این سرزمین بوده و به گذشته، حال و آینده این سرزمین نگاه می‌کند. در دامن این مادر فرزندی زاده، کشته و دوباره زنده می‌شود، فرزند سعی در محافظت از مادر و مادر سعی در محافظت از فرزند دارد.

سرپرست گروه تئاتر «بدن دیوانه» که همیشه توجه خاصی به بناها و داشته‌های تاریخی دارد، قصد دارد اجراهایی را برای بناهای تاریخی ایران و سایر کشورها طراحی کند.

خاسب اجرای «دیوار آسمان» بر دیواره برج آزادی را شروعی برای اجراهای خود در برج‌های مختلف جهان ذکر کرد که برای آنها برنامه‌ریزی می‌کند.

وی قدردان تمام تیمی است که با وی برای اجرای «دیوار آسمان» همراهی و همکاری کردند و قدردان بنیاد فرهنگی و هنری رودکی است که از ابتدا حامی وی برای اجرای این اثر بوده؛ اثری که به عنوان مهمان ویژه در فینال برنامه تلویزیونی «عصر جدید» نیز حضور پیدا کرد.

یاسر خاسب سال ۹۹ و به نوعی قرن را برای خود و تئاتر ایران با اجرا در برج آزادی به پایان رساند و قصد دارد در سال پیش رو تجربه‌های منحصر به فرد دیگری را برای خود و دیگر علاقه مندان به فرهنگ و هنر رقم بزند.

منبع: مهر

کد مطلب: ۱۹۹۷۲۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت