نوروز در پیش رو؛ میراث مشترک

سرنا_نوروز به عنوان میراث مشترک فرهنگی ایران و کشورهای آسیای مرکزی به طرز باشکوهی جشن گرفته می‌شود. امسال به‌علت کرونا معلوم نیست در قرقیزستان و بیشککش برنامه و جشن عمومی برگزار خواهد شد یا خیر؟

نوروز در پیش رو؛ میراث مشترک

پنجاه‌وپنجمین قسمت از سلسله یادداشت‌های پرویز قاسمی، رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان به حال و هوای روزهای نزدیک به نوروز در این کشور اختصاص پیدا کرده و همچنین برخی از خبرهای مهم منطقه در اسفند ۹۹. قرقیزی‌ها نوروز را مانند ایرانیان با شکوه جشن می‌گیرند و پاس می‌دارند، اما به دلیل شرایط کرونا هنوز وضعیت جشن‌های نوروز در این کشور معلوم نیست.

این یادداشت را در ادامه بخوانید:

نوروز به عنوان میراث مشترک فرهنگی ایران و کشورهای آسیای مرکزی؛ در هر یک کشورها به طرز باشکوهی جشن گرفته می‌شود. امسال به‌علت کرونا هنوز معلوم نیست در قرقیزستان و بیشککش آیا برنامه و جشن عمومی در پایتخت برگزار خواهد شد یا نه؟

آمار مبتلایان به کرونا در قرقیزستان خیلی پایین آمده و وضعیت در خیابان‌ها و اماکن عمومی تقریباً عادی است هرچند همه محتاط و نگران هستند و مسئولان از احتمال موج بعدی کرونا خبر می‌دهند. برخی مدارس و مهدکودک‌ها و کلاس‌های دانشگاه‌ها از اول ماه مارس بطورآفلاین و حضوری بازگشایی شده و فعالیت‌های خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سرگرفته‌اند. ولی هنوز این تصمیم شکننده است و نمی‌توان درخصوص تداوم وپایداری این وضعیت اظهارنظر قطعی کرد.

تک و توک برنامه‌ها و مراسم‌های فرهنگی نیز در مراکز فرهنگی برگزار می‌شوند و ما اخیرا- ۲۱ بهمن - مراسم سالگرد انقلاب را درکتابخانه ملی قرقیزستان برگزارکردیم، یک هفته پس از آن در مراسم و پویش روز جهانی اهدای کتاب با حضور همسر رئیس جمهور قرقیزستان و وزیر فرهنگ این کشور شرکت کردیم و دیروز ۱۲ اسفند نیز مراسمی به مناسبت روز جهانی زن در سالن فیلارمونی قرقیزستان برگزار شد.

در چنین وضعیت و شرایط شکننده‌ای برای نوروز ۱۴۰۰ در بیشکک فعلاً تهیه محتواهای مناسب با ترجمه و زیرنویسی به زبان‌های روسی و قرقیزی و بارگذاری و باشتراک گذاری در صفحات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و انتشار مطالب در موضوع نوروز در نشریات و رسانه‌های محل ماموریت در اولویت است و مرکز ایرانشناسی فردوسی در کتابخانه ملی قرقیزستان نیز همراه با نمایشگاه عکس نوروز به عنوان میراث مشترک فرهنگی ایران با ملت‌های منطقه در ایام نزدیک به نوروز بازگشایی خواهد شد.

در تاریخ ۸ اسفند هواپیماهای امریکایی مناطقی را که گفته می‌شود از پایگاه‌های گروه‌های مقاومت نزدیک به ایران بوده در شرق سوریه و نزدیک مرزعراق مورد هدف قرار دادند. این حمله به دستور بایدن صورت گرفته و همو سخنان گستاخانه‌ای را نیز در این خصوص در مورد ایران بر زبان رانده است. این اقدام امریکا بشدت از سوی برخی کشورها از جمله روسیه؛ چین و ایران محکوم شده و آمریکا نیروهایش را در عراق و… ازبیم واکنش‌های احتمالی گروه‌های مقاومت به حال آماده باش درآورده است. در فردای این اتفاق یعنی نهم اسفند وزیر خارجه عراق به ایران آمده است. این دومین سفر این مقام عراقی در طول یک ماه اخیربه ایران است.

همزمان خبرهایی نیز از ادعا و قصد ترکیه برای حمله به سنجار در خاک عراق در رسانه‌ها مطرح شده است. مواضع سفیر کشورمان درعراق دراین خصوص و واکنش‌های سفیر ترکیه در بغداد به این اظهارات و این دو روز اخیر سخنان و واکنش تلویحی رئیس پارلمان و حتی نخست وزیر عراق نیز در جای خود قابل تامل است.

پرویز قاسمی

۱۳۹۹/۱۲/۱۳

منبع: مهر

کد مطلب: ۱۹۹۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت