دومین نوروز کرونایی در قرقیزستان؛ در پایتخت خبری از جشن نبود

سرنا_بیشککی‌ها ۲۱ مارس را بدون جشن‌های نوروزی گذراندند، اما در برخی مناطق از جمله در جنوب قرقیزستان و شهر اوش نوروز با برگزاری برنامه‌هایی گرامی داشته شد.

دومین نوروز کرونایی در قرقیزستان؛ در پایتخت خبری از جشن نبود

پنجاه‌وهفتمین قسمت از سلسله یادداشت‌های غیراداری پرویز قاسمی، رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان، به توصیف این کشور در نوروز کرونایی جدید اختصاص پیدا کرده است. گویا در پایتخت این کشور به دلیل شرایط کرونایی برای دومین سال پیاپی برنامه‌ها و جشن‌های نوروزی کنسل شدند، اما مردم برخی از مناطق این کشور از جمله شهر اوش جشن‌های نوروزی برپا کردند. این یادداشت را در ادامه بخوانید:

جشن‌ها و برنامه‌های نوروزی قرقیزها در نوروز ۲۰۲۱ نیز تحت الشعاع کرونا قرار گرفت و برای دومین سال پیاپی میدان مرکزی شهربیشکک، یعنی میدان آلاتو، هیچ جمعیتی را برای برپایی جشن عمومی نوروزی میزبانی نکرد. ۲۱ مارس که می‌رسد چند روز قبل‌تر از آن نشانه‌ها و علائم آمادگی قرقیزها برای پذیرایی نوروز را می‌توان از جنب و جوش‌ها و برنامه ریزی‌ها و سمنوپزی‌ها به عینه مشاهده کرد، اما امسال هم مثل سال قبل هیچ خبری از این برنامه‌ها و جنب و جوش‌ها نبود.

ولی وضع عمومی جامعه و بخصوص وضعیت ترددهای مردم در خیابان‌ها و بازارها تقریباً نشانی از کرونا نمی‌دهد و مردم تقریباً عملاً دیگر از ماسک استفاده نمی‌کنند. وضعیت عمومی شهر بیشکک این تصور را ایجاد می‌کرد که امسال قرقیزها تدارک ویژه‌ای برای نوروز خواهند دید ولی عملاً هیچ اتفاقی از این لحاظ نیفتاد و سوت و کوری خاصی در ارتباط با برنامه‌ریزی‌های دولت برای برگزاری مراسم‌های عمومی حاکم است. البته این وضعیت گویا بیشتر بر بیشکک پایتخت و استان چوی حاکم است و گفته می‌شود افزایش تعداد مبتلایان به کرونا از این استان در روزهای گذشته یکی از دلایل ستاد مقابله با کرونای قرقیزستان و بخصوص شهرداری بیشکک برای ممنوعیت برگزاری جشن‌های عمومی نوروز بوده است.

شهرداری بیشکک با هماهنگی ستاد مقابله باکرونا در شرایطی این تصمیم را گرفته است که عملاً در سطح شهر و بخصوص در ورودی‌های مراکز مهم و پرتردد تجاری و فروشگاه‌های بزرگ تدابیر جدی لازم برای مقابله با گسترش کرونا مثل گذشته دیده نمی‌شود و ظواهر امر و جنب و جوش مردمی در سطح شهر و میادین و پارک‌ها عملاً آثاری از کرونا را نشان نمی‌دهند و مردم ماسک‌ها را تقریباً کنار گذاشته‌اند و دیدارها، برنامه‌ها، مراسم‌ها و نشست‌های مختلف نیز کم و بیش برگزار می‌شوند.

در حالی که بیشککی‌ها ۲۱ مارس را بدون جشن‌های نوروزی گذراندند، در برخی مناطق از جمله در جنوب قرقیزستان و شهر اوش نوروز باستانی با برگزاری ویژه برنامه‌هایی گرامی داشته شد.

برخی سایت‌های قرقیزی از جمله سایت شبکه اجتماعی کلوپ گزارش اخیر ستاد مقابله با کرونای قرقیزستان مبنی بر افزایش وضعیت اپیدمیولوژیک کرونایی دراین کشور و ممنوعیت برگزاری جشن عمومی نوروز در پایتخت را استناد قرار داده و در انعکاس خبر برگزاری جشن عمومی نوروز در شهر اوش اینگونه تیتر زده بود: «علیرغم روند تصاعدی آمار مبتلایان به کرونا؛ در شهر اوش بمناسبت نوروز جشن گسترده‌ای با حضور مردم برگزار شد.»

بر اساس گزارش این شبکه، دفتر مطبوعاتی شهرداری اوش در صفحات مجازی خود با اعلام خبر برگزاری جشن نوروز در روز ۲۱ مارس در نقاط مختلف این شهر نوشته است: نوروز در پارک «مریم» اوش با تهیه سمنو توسط دانشجویان و اساتید دانشگاه دولتی اوش آغاز و جشن گرفته شد و در میدان مرکزی این شهر هم جشنواره و مسابقه پلو و نمایشگاه محصولات کشاورزی برپا بود.

تالایبیک سرپاشوف شهردار اوش ساکنان این شهر را بمناسبت فرا رسیدن نوروز تبریک گفت و به هر یک از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی شهر پیام تبریک و پاداش‌های نقدی تقدیم کرد.

طبق اعلام دفتر مطبوعاتی شهرداری اوش در میدان مرکزی شهر برنامه گسترده جشن با حضور گروه‌های هنری و موسیقی همه تئاترهای شهر برگزار شده و در نزدیکی این میدان مسابقات ورزش‌های سنتی برگزار شده است. علاوه بر اجرای کنسرت به مناسبت نوروز در میدان مرکزی اوش، در هر یک از نواحی و بخش‌های اداری شهرداری اوش نیز سمنو پخته شد و برنامه‌های جشنی همراه با آداب و رسوم ملی، نمایشگاه غذاهای سنتی و… برگزار شد.

در حالی که در چند هفته اخیر رشد آمار مبتلایان ویروس کرونا در شهر بیشکک و استان چوی مشاهده می‌شود در سایر مناطق کشور تعداد موارد جدید از ثبات نسبی برخوردار است. در شهر اوش پایتخت جنوبی قرقیزستان وضعیت پایدار است و روزانه حداکثر تا ۳ نفر ابتلاء به کرونا ثبت شده و در بعضی روزها هم این آمار به صفر می‌رسد.

نوروز یا روز اعتدال بهاری معمولاً در تاریخ ۲۱ مارس هر سال در همه کشورهای آسیای مرکزی و از جمله قرقیزستان جشن گرفته می‌شود.

پرویز قاسمی

بیشکک

۱۴۰۰/۱/۴

منبع: مهر

کد مطلب: ۲۰۰۴۹۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت