توصیه‌های سازمان جهانی گردشگری برای بازیابی گردشگری فرهنگی

سرنا_گردشگری و فرهنگ ارتباط تنگاتنگی باهم دارند و می‌توانند از بهبودی یکدیگر در بیماری کووید-۱۹حمایت کنند، بنابراین سازمان جهانی گردشگری تا پایان سال ۲۰۲۰، تاثیرات فرهنگی و اجتماعی بیماری کووید-۱۹ را با عنوان گردشگری فرهنگی ارائه کرده است.

توصیه‌های سازمان جهانی گردشگری برای بازیابی گردشگری فرهنگی

نیوز نوشت: بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ علاوه بر تاثیرات شدید بر اقتصاد جهانی، تاثیرات فرهنگی، اجتماعی و چالش‌های بسیاری برای بخش گردشگری به‌ویژه گردشگری فرهنگی ایجاد کرده است. محدودیت‌ها، قرنطینه و فاصله فیزیکی باعث بسته شدن سایت‌های میراث جهانی یونسکو در بیش از ۹۰ درصد کشورهای جهان شده است که بسیاری از آنها برای بشر قابل توجه هستند. این موضوع همچنین بر معیشت میلیون‌ها نفر از جمله متخصصان فرهنگی و کارکنان این مقاصد تاثیر گذاشته است.

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با ارزیابی تاثیرات فرهنگی اجتماعی بیماری کووید- ۱۹ و همچنین واکنش‌های گردشگری فرهنگی به بیماری همه‌گیر، به تغییر رویکرد گردشگران فرهنگی و همچنین مقاصد فرهنگی سراسر جهان اشاره کرده است.

شهرها اولین و متاثرترین مقاصدی هستند که تحت تاثیر همه‌گیری قرار گرفتند. با این حال، بسیاری از شهرهای دارای گردشگری فرهنگی پیشرفته، ایده‌های نوآورانه‌ای ارائه کرده‌اند تا به گردشگران کمک شود، فرهنگ را در زمینه کووید- ۱۹ تجربه کنند. علاوه بر این، هنگامی که گردشگران در سراسر جهان قادر به سفر نبودند، آنها همچنین شروع به جستجوی تجارب فرهنگی در سیستم عامل‌های آنلاین از خانه‌های خود کردند.

برخی توصیه‌ها برای راه‌اندازی مجدد و مسئولانه گردشگری فرهنگی شامل موارد ذیل است:

ارتقاء همکاری برای تقویت آینده گردشگری فرهنگی

سازمان جهانی گردشگری برای مبادله و یادگیری شیوه‌های خوب از یکدیگر، بر همکاری فرهنگ و گردشگری، تقویت اقدامات ایمنی و یافتن رویکردهای مشترک مطابق با مقررات مرتبط با بیماری کووید برای کمک به بهبود اعتماد گردشگران تاکید دارد. علاوه بر این، سازمان جهانی گردشگری به همکاری بین هنرمندان، کارشناسان فرهنگی، جوامع محلی، بخش خصوصی و سازمان‌ها برای چشم‌انداز مشترک برای توسعه و افزایش رقابت در مقصد فرهنگی اشاره کرد.

حمایت از توسعه فرهنگ در مقصد

محصولات و تجربیات فرهنگی برای مقاصد فرهنگی، مزیت‌های رقابتی و هسته اصلی راهبردهای بازاریابی هستند. بنابراین، تقویت نقش فرهنگ در یک مقصد، توسعه گردشگری در آن منطقه را تقویت می‌کند. UNWTO در زمینه گردشگری بین‌المللی محدود، مقاصد فرهنگی را تشویق می‌کند تا تمرکز خود را به سمت گردشگران داخلی و جوامع محلی بگذارند، تجارب گردشگری فرهنگی را متنوع کنند و گردشگران داخلی را به کشف فرهنگ محلی، میراث و صنایع خلاق سوق دهند.

تقویت احیای تجارب شهری و روستایی

گردشگری شهری را می‌توان از طریق فرهنگ، با استفاده از تنوع فرهنگی و خلاق محلی برای تقویت کارآفرینی و نوآوری و جذب سرمایه ارتقاء داد. علاوه بر این، در این مدت، گردشگری روستایی نیز باید ارتقاء یابد زیرا برای رعایت فاصله فیزیکی مطلوب است و به پراکندگی جریان گردشگری کمک می‌کند. طبق UNWTO، گردشگری در مناطق روستایی شانس بیشتری برای بازیابی دارد زیرا گردشگران به مکان‌های کم جمعیت‌تر علاقه بیشتری دارند و می‌توانند فرهنگ محلی را تجربه کنند. UNWTO همچنین ارتباط بین مناطق شهری و روستایی را برای ایجاد تنوع در محصولات گردشگری فرهنگی تقویت و از توسعه متقابل دو منطقه حمایت می‌کند.

بهبود منابع انسانی از طریق تحول دیجیتال

هر دو بخش فرهنگ و گردشگری باید مهارت‌های نیروی کار را آموزش و بهبود دهند تا به آنها در استفاده از فناوری‌های جدید کمک و همچنین مهارت‌های خود را در تنظیم خدمات مشتری به اقدامات جدید بهداشتی به‌روز کنند. ارتقاء ظرفیت منابع انسانی به مقصد کمک می‌کند تا یک نیروی کار مقاوم ایجاد شود.

مهار فناوری برای افزایش رقابت

UNWTO همکاری با شرکای رسانه‌ای و فناوری را برای ارائه آنلاین تجارب گردشگری فرهنگی و دستیابی به گردشگران بیشتر تشویق می‌کند. تجارب واقعیت مجازی یا برنامه‌هایی که به گردشگران امکان می‌دهد با خیال راحت گردشگری فرهنگی را تجربه کنند، ابتکاراتی هستند که مقصد فرهنگی می‌توانند از آنها استفاده کنند.

ارتقاء گردشگری مبتنی بر جامعه از طریق «میراث زنده»

بر اساس UNWTO، این همه‌گیری فرصتی برای بازنگری و مرور تجارب گردشگری مربوط به زندگی در میراث فرهنگی و تغییر شکل این تجارب گردشگری به روشی جامع و پایدار است. بنابراین، نیاز به افزایش آگاهی در مورد اهمیت جوامع و دست‌اندرکاران فرهنگی و میراث زنده برای توسعه پایدار گردشگری وجود دارد.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۲۰۱۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت