کارگاه نویسندگی با ۴ نویسنده زن

سرنا_دوره پیشرفته کارگاه «به روایت نویسنده» با حضور چهار نویسنده زن برگزار می‌شود.

کارگاه نویسندگی با ۴ نویسنده زن

در این دوره که با هدف آشنایی شرکت‌کنندگان با شیوه‌ها و تکنیک‌های پیشرفته داستان‌نویسی شکل گرفته، چهار نویسنده زن به بررسی اصول پیشرفته داستان‌ در آثار دانشجویان خواهند پرداخت.

فرشته مولوی، میترا الیاتی، بهناز علیپور گسکری و فرشته احمدی از مدرسان این دوره هستند.

بنا بر اعلام، این کارگاه در ۱۶ جلسه دوساعته تشکیل می‌شود و هر نویسنده در چهار جلسه، به صورت آنلاین حضور خواهد داشت. در این کارگاه فرشته مولوی از دیدگاه و راوی و همچنین آغاز و پایان در داستان سخن خواهد گفت. میترا الیاتی به تفاوت‌های گفتار و نوشتار و ساختار در زبان داستان، نقش و کارکردهای زبان در ادبیات داستانی مدرن و همچنین تکنیک «گفت‌وگو» و دیالوگ‌نویسی در ادبیات داستانی خواهد پرداخت. نقش و اهمیت شخصیت و شیوه‌های خلق شخصیت در داستان، روایت‌شناسی داستان (نقل و نمایش)، بررسی زاویه دید و انواع راوی و «روایت شنو» نیز از سرفصل‌های کارگاه بهناز علیپور گسکری است. در این دوره همچنین فرشته احمدی به بررسی جهان‌بینی مستتر در متن داستان‌ها می‌پردازد و اهمیت ناخودآگاه و پیام‌های پنهان در متن را بررسی خواهد کرد. او در این کارگاه ریتم داستان‌گویی را به عنوان عنصری بسیار مهم در روایت که تاثیر مهمی بر مخاطب دارد، مد نظر قرار خواهد داد.

در معرفی مدرسان کارگاه «به روایت نویسنده» عنوان شده است: فرشته مولوی متولد ۱۳۳۲ در تهران است. او از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۷۷ در کتابخانه ملی به کار پژوهشی مشغول بود و در سال ۱۳۷۷ به کانادا مهاجرت کرد. این نویسنده به مدت دو سال در «کتابخانه استرلینگ» دانشگاه ییل آمریکا، به‌عنوان کتاب‌شناس و کتابدارِ فارسی، برای بخش خاورمیانه کتابخانه مرکزی مجموعه‌سازی می‌کرد. سپس به تورنتو بازگشت و چند سال در این شهر به تدریس ادبیات و زبان پرداخت. مولوی به مدت چند سال برنامه‌ای فرهنگی به نام «کتاب ماه تهرانتو» به راه انداخت که دستاوردش نقد و بررسی ۲۰ کتاب فارسی از سوی صاحب‌نظران سرشناس بوده ‌است. «خانه ابر و باد»، «حالا کی بنفشه می‌کاری»، «زرد خاکستری» و «از نوشتن» از جمله آثار او هستند. رمان «دو پرده فصل» (۱۳۸۸) او لوح تقدیر «مهرگان ادب» را دریافت کرده ‌است.

میترا الیاتی متولد ۱۳۲۹ در تهران است. «مادمازل کتی و چند داستان دیگر»، اولین مجموعه داستان او در سال ۱۳۸۰ منتشر شد. این کتاب از سوی منتقدان ادبی مورد توجه قرار گرفت و جوایز مختلفی همچون جایزه اولین مجموعه داستان سال ۸۱ «بنیاد گلشیری» و جایزه‌ کتاب سال «خانه‌ داستان» را از آن خود کرد. دومین مجموعه داستان او با عنوان «‌کافه پری دریایی» سال ۷۸ منتشر شد. الیاتی تاکنون داوری جشنواره‌ها و جوایز ادبی بسیاری از جمله جایزه «هوشنگ گلشیری»، جایزه «روزی روزگاری»، جایزه «هفت اقلیم»، جایزه «صادق هدایت» و جایزه «ارغوان» را برعهده داشته است. سخنرانی درباره‌ مقوله «خودسانسوری و نوشتار زنانه» در کشورهای سوئد، آلمان و فرانسه از دیگر فعالیت‌های میترا الیاتی است. او همچنین به مدت هفت سال سردبیری مجله ادبی اینترنتی «جن و پری» را برعهده داشته است.

بهناز علیپور گسکری متولد ۱۳۴۷ در گیلان است و دکترای تخصصی ادبیات تطبیقی دارد. اولین مجموعه داستان او «بگذریم...» برنده جایزه مهرگان ادب، جایزه ادبی یلدا و جایزه پروین اعتصامی شد. مجموعه داستان «بماند...» او نیز جایزه مهرگان ادب را به دست آورد. از دیگر آثار این نویسنده، منتقد و پژوهشگر ادبی می‌توان به «جا ماندیم..»، «بازآفرینی منظومه هشت بهشت امیرخسرو دهلوی»، «راز کیمیا و افسانه مهر و ماه» و «سیمین دانشور و آنیتا دسای» اشاره کرد.

فرشته احمدی متولد ۱۳۵۱ در کرمان است. او در رشته معماری تحصیل کرده و اولین مجموعه داستان خود «سارای» را در سال ۸۳ منتشر کرد. داستان «تلویزیون» از این مجموعه برگزیده جایزه هوشنگ گلشیری شد. نخستین رمان او «پری فراموشی» نیز تندیس کتاب برگزیده کتابفروشان را در جایزه روزی روزگاری در سال ۱۳۸۸ دریافت کرد. از دیگر آثار او می‌توان به «جنگل پنیر»، «گرمازدگی» و «هیولاهای خانگی» اشاره کرد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و یا انجام ثبت‌نام می‌توانند با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۱۰۹۲ تماس بگیرند و یا به نشانی اینترنتی http://arttomorrow.org مراجعه کنند.

منبع: روابط‌عمومی موسسه فرهنگی - هنری «هنر فردا»

کد مطلب: ۲۰۴۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت