وقایع‌نگاری جهان برکینگ بد؛ از جیمی مک‌گیل تا والتر وایت

سرنا_ونس گیلیگان، خالق و طراح «برکینگ بد» و «بهتره با ساول تماس بگیری» جهانی در هم تنیده و دقیق برای سریال‌هایش خلق کرده که افراد زیادی در دنیا شیفته‌اش شده‌اند.

وقایع‌نگاری جهان برکینگ بد؛ از جیمی مک‌گیل تا والتر وایت

گیلیگان و تیم نویسنده‌هایش، از جمله پیتر گولد که شو رانر بهتره بال ساول تماس بگیری هم هست، همه چیز این دو سریال را با وسواس و ظرافت تمام کنار هم چیده‌اند و مثل مهندس‌هایی چیره‌دست، جهان داستانی خود را آجر به آجر و نقطه به نقطه ساختند و گسترش دادند و به کمال رساندند. حواسشان بوده که موقعیت‌های داستانی را ملموس و باورپذیر و واقعی طراحی کنند و شخصیت‌ها برای خروج از بحران سراغ راهکارهای منطقی و بدون اغراق بروند.

این وفاداری به واقعیت و تلاش برای باورپذیری حداکثری در زمینه‌ی تاریخ و زمان‌بندی وقایع داستان هم رعایت شده است. هرکدام از نقاط مهم قصه در تاریخ مشخصی رخ داده که به هیچ بهانه‌ای آن را به هم نمی‌زنند. نویسندگان این دو سریال،‌ با شروع برکینگ بد نقطه‌ی آغاز یک جهان بزرگ را خلق کردند و در ادامه همه‌ی تلاششان را به کار بستند تا به زمان‌بندی اتفاقات وفادار بمانند و تناقضی ایجاد نکنند. همه چیز مثل یک تاریخ‌نگاری واقعی و وفادار به واقعیت جلو می‌رود.

بیشنر بخوانید: ۱۰ نقش برتر باب ادنکیرک؛ کمدینی که ستاره‌ی اکشن شد

نتیجه‌ی این توجه بی‌نظیر به جزئیات، یک تایم‌لاین به‌شدت دقیق و محکم است که مو لای درزش نمی‌رود. در ادامه خواهید دید که سیر وقایع برکینگ بد و «بهتره با ساول تماس بگیری» چطور جلو رفته‌اند.

وقایع مهم پیش از دوران بهتره با ساول تماس بگیری

۷ سپتامبر ۱۹۵۸ - والتر وایت به دنیا می‌آید.

۱۹۸۰ - شرکت حقوقی هملین، هملین و مک‌گیل در البوکرکی تأسیس می‌شود.

میانه‌های دهه‌ی ۸۰ - والتر وایت، الیوت شوارتز و گرچن شوارتز شرکت تکنولوژی «ماده خاکستری» (Gray Matter) را تأسیس می‌کنند. والتر در نهایت سهم یک سوم خودش را می‌فروشد.

۱۹۸۵ - هاوارد هملین به شرکت حقوقی HHM می‌پیوند. جایزه‌ی نوبل شیمی به هربرت ای.هاتمن و جروم کارل می‌رسد، والتر وایت در تیم آن‌ها کار کرده بود.

۱۹۸۹ - هکتور سالامانکا مکس آرسینیه‌جا، دوست و همکار گاس فرینگ را به قتل می‌رساند.

حدود سال ۱۹۹۲ - مارکو و جیمی در شیکاگو سر دخترها کلاه می‌گذارند.

حدود سال ۱۹۹۷ - جیمی با وجود داشتن شرایط، در شرکت حقوقی HHM سمتی به دست نمی‌آورد.

۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ - جسی پینکمن در دبیرستان جی. پی. وین مشغول به تحصیل می‌شود و سر کلاس‌های شیمی والتر وایت می‌رود.

۲۰۰۱ - چاک به خاطر بیماری‌ مرخصی استعلاجی می‌گیرد.

سپتامبر ۲۰۰۱ - مت ارمانترات (پسر مایک) به دست همکار پلیس و فاسدش کشته می‌شود.

مارس ۲۰۰۲ - مایک قاتلین پسرش را می‌کشد.

دوران بهتره با ساول تماس بگیری فصل ۱ ( ۱۳ می تا ۳۰ ژوئن ۲۰۰۲ )

در می ۲۰۰۲، جیمی مک‌گیل که وکیلی خرده‌پا و تسخیری بود سعی داشت وکالت کرگ کتلمن را به عهده بگیرد. کتلمن متهم به اختلاس بود ولی نه او و نه خانواده‌اش جیمی را به‌عنوان وکیل قبول نداشتند. همچنین پرونده‌ی کتلمن باعث شد جیمی برای اولین بار با دنیای جنایتکاران دمخور شود و به آدم‌هایی مثل ناچو وارگا و توکو سالامانکا برخورد کند.

در ماه ژوئن، جیمی می‌فهمد که کتلمن واقعا اختلاس کرده و ۳۰ هزار دلار از او باج می‌گیرد. اتفاقی که باعث آشنایی جیم با مایک ارمانترات می‌شود. در همین حین، چاک مک‌گیل برادر جیمی دچار مشکلات بیشتری می‌شود و حساسیتش به دستگاه‌های الکترونیکی عود می‌کند.

در اواخر ژوئن، جیمی به موکلین کهنسالش کمک می‌کند و به اموراتشان در خانه‌های سالمندان می‌رسد. تا اینکه متوجه می‌شود مؤسسه‌ی سندپایپر که مسؤول نگهداری از سالمندان است، مخارج سرسام‌آور و غیرقانونی به ساکنین کهنسالش تحمیل کرده است. جیمی در ابتدا می‌خواهد خودش پیگیر این پرونده‌ی حقوقی شود،‌ ولی در انتها و با وجود میل باطنیش آن را تحویل شرکت HHM می‌دهد و خودش به سیسرو باز می‌گردد تا به یاد ایام قدیم، به همراه دوستش مارکو سر بقیه کلاه بگذارد و تفریح کند.

بعد از اینکه مارکو می‌میرد، جیمی به البوکرکی برمی‌گردد و به مایک می‌گوید که دیگر قصد ندارد جلو خودش را بگیرد.

فصل ۲ (از ۱۸ جولای ۲۰۰۲ تا ۲۱ سپتامبر ۲۰۰۲)

جیمی بعد از اینکه یک روز کامل را به همراه کیم مشغول سرکار گذاشتن مردم و کلاهبرداری‌های تفریحی و خرده‌پا می‌شود،‌ در شرکت دیویس و مین یک پیشنهاد شغلی را قبول می‌کند. گویا آوازه‌ی او در پرونده‌ی سندپایپر به گوششان رسیده و می‌خواهند از مهارت‌ها و توانایی‌هایش بهره ببرند.

در همین حین مایک درگیر یکی از مشتری‌های اعصاب‌ خرد کن و روی مخش به نام دنیل است. دنیل بعد از اینکه کارت‌های بیسبالش را می‌دزدند سراغ پلیس می‌رود، با اینکه خودش درگیر فعالیت مجرمانه است. مایک مجبور می‌شود از جیمی کمک بگیرد تا مشکل حقوقی‌اش را حل کند.

در ماه آگوست، بعد از اینکه جیمی بدون اطلاع و اجازه‌ی شرکت دیویس و مین یک تبلیغ غیرحرفه‌ای آماده می‌کند، رابطه‌ی او با این شرکت دچار چالش می‌شود. مایک و ناچو نقشه‌ای می‌کشند که تاکو را به خاطر کتک زدن مایک به زندان بیندازند. هکتور سالامانکا وارد قصه می‌شود تا مایک را مجبور کند با تغییر شهادتش، مدت زندان توکو را کاهش دهد. جیمی کاری می‌کند تا تعمدا از دیویس و مین اخراج شود.

در ماه سپتامبر، کیم سعی می‌کند در تیم حقوقی «مِسا ورده» کاری پیدا کند، ولی در پی کارشکنی‌های چاک و HHM ناکام می‌ماند. جیمی هم بعدا در مدارک چاک برای مسا ورده دست می‌برد و باعث می‌شود HHM هم این پرونده را از دست بدهد.

در سوی دیگر،‌ مایک می‌خواهد با تفنگ دوربین‌دار هکتور سالامانکا را بکشد که به ناگاه صدای بوق ماشینش بلند می‌شود و ناکام می‌ماند. وقتی به ماشینش برمی‌گردد می‌بیند یادداشتی رویش گذاشته‌اند که نوشته: «این کارو نکن».

فصل ۳ (۲۱ سپتامبر ۲۰۰۲ تا ۲۲ مارس ۲۰۰۳)

در ماه سپتامبر، مایک متوجه می‌شود که مالک رستوران لوس پویوس هرمانوس (و قاچاقچی بزرگ مواد مخدر) گاس فرینگ آن یادداشت را روی ماشینش گذاشته بود. با هم به توافق می‌رسند که مایک به جای کشتن هکتور، برای به زندان افتادن او تلاش کند. گاس می‌خواهد مایک را به صورت تمام‌وقت استخدام کند، ولی مایک می‌گوید باید به پیشنهادش فکر کند.

چاک صدای جیمی را وقتی به خرابکاری‌هایش علیه او اعتراف می‌کرد ضبط کرده. جیمی می‌خواهد یواشکی به خانه‌ی چاک برود و این مدرک را نابود کند که هاوارد و چاک مچش را می‌گیرند.

در فوریه‌ ۲۰۰۳ چاک جیمی را به دادگاه می‌کشاند و موفق می‌شود پروانه وکالت جیمی را برای یک سال تعلیق کند، ولی طی فرآیند دادگاه مشکل حساسیتش به وسایل الکترونیکی دردسر می‌شود.

در ماه مارس ۲۰۰۳ ناچو قرص‌های نیتروگلیسیرین هکتور سالامانکا را جا‌به‌جا می‌کند و هکتور دچار سکته‌ی قلبی می‌شود. چاک که از وضعیت زندگی‌اش ناامید شده، خانه‌اش را به آتش می‌کشد و خودکشی می‌کند.

فصل ۴ (از ۲۳ مارس ۲۰۰۳ تا ۲۲ مارس ۲۰۰۴)

گاس دکتری را استخدام می‌کند تا هکتور را زنده نگه دارد، ولی با بدنی ناقص. گاس همچنین ناچو را به خدمت خود می‌گمارد تا برخلاف میلش جاسوس دو جانبه شود. جیمی شماره‌های یک‌بار مصرف به خلافکارها می‌فروشد. کیم هم به شرکت شویتکارت و کوکلی می‌پیوند.

۹ ماه بعد، در ژانویه‌ی ۲۰۰۴ کیم و جیمی مدتی از هم دور مانده‌اند ولی وقتی جیمی برای کمک سراغ او می‌آید،‌ رابطه‌شان دوباره گل می‌گیرد. لالو سالامانکا به البوکرکی می‌آید تا فعالیت‌های خانواده‌ی سالامانکا را دست خودش بگیرد.

در اواخر مارس و اوایل آوریل،‌ جیمی پروانه وکالتش را پس می‌گیرد و حالا با نام ساول گودمن فعالیت می‌کند. بعد از اینکه معماری آلمانی به نام ورنر از دست گاس فرینگ فرار می‌کند و ساختمانی که قرار بود برایش بسازد را نیمه‌کاره رها می‌کند،‌ مایک مجبور می‌شود او را بکشد.

فصل ۵ (از اول آوریل ۲۰۰۴ تا ۱۸ ژوئن ۲۰۰۴)

جیمی مک‌گیل از اول آوریل ۲۰۰۴ نماینده‌ و وکیل خلافکارها می‌شود. هنوز یک هفته از آغاز فعالیتش نگذشته که ناچو او را به لالو سالامانکو معرفی می‌کند،‌ و قرار می‌شود به‌عنوان وکیل کریزی ۸ خدمت کند. در اینجا جیمی برای اولین بار با هنک شریدر و استیون گومز برخورد می‌کند.

در همین حین مایک بعد از کشتن ورنر دچار چالش شده. در اواخر آوریل، مایک در جایی جنوب مرز کتک سختی می‌خورد و مجبور می‌شود مدتی را استراحت کند. گاس به او اجازه می‌دهد تا از کارها کناره‌گیری کند تا حالش بهتر شود و زندگیش را جمع و جور کند. مایک بعد از بهبودی به گاس می‌پیوندد و اینبار تمام‌وقت برایش کار می‌کند. گاس و مایک تصمیم می‌گیرند لالو سالامانکا را از میدان به در کنند.

در میانه‌های ژوئن لالو به زندان می‌افتد و جیمی موفق می‌شود وثیقه‌ی ۷ میلیون دلاری او را جور کند. جیمی برای به دست آوردن این ۷ میلیون دلار به صحرا می‌رود و مشکلات عدیده‌ای گریبانگیرش می‌شود.

در پایان فصل، جیمی و کیم تصمیم می‌گیرند که لالو و هاوارد را شکست دهند.

دوران برکینگ بد برکینگ بد فصل ۱ (از ۷ سپتامبر ۲۰۰۸ تا ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸)

اولین قسمت برکینگ بد در طول سه هفته می‌گذرد،‌ سه هفته‌ی شلوغ و پراتفاق.

والتر وایت،‌ یک معلم شیمی ساده و آرام متوجه می‌شود سرطان ریه دارد و تصمیم می‌گیرد برای اینکه خانواده‌اش بعد از مرگ او مشکل مالی نداشته باشند،‌ به تولید ماده‌ی مخدر شیشه بپردازد. در ۲۸ سپتامبر والت و جسی به میانه‌ی صحرا می‌روند و در یک ون مشغول تولید شیشه می‌شوند.

در اواخر اکتبر، والت و جسی با توکو سالامانکا مواجه می‌شوند.

فصل ۲ (از ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ تا ۱۷ فوریه ۲۰۰۹)

به لطف فلش فورواردهایی که از سقوط هواپیما در ابتدای اپیزودهای فصل دوم می‌بینیم، تایم‌لاین این فصل کمی بازیگوشی دارد. در اوایل نوامبر، والت و جسی یکجورهایی اسیر توکو می‌شوند و با هکتور سالامانکای علیل و ترسناک ملاقات می‌کنند. هنک شریدر طی یک درگیری و تیراندازی نفس‌گیر، توکو را از پا در می‌آورد. جسی و والت به موفقیت‌هایی در تولید شیشه می‌رسند و آرام‌آرام کارشان را گسترش می‌دهند. با پیشرفت تولید و توزیع، نیاز به یک وکیل جنایی گسترش پیدا می‌کند. حالا نیاز به یک وکیل جنایی دارند و و این‌گونه است که پای ساول گودمن به برکینگ بد باز می‌شود و از ماه دسامبر،‌ رابطه‌اش را با کسب و کار والتر وایت شروع می‌کند.

جسی با صاحبخانه‌اش که دختری به نام جین است دوست می‌شود و رابطه‌ای عاشقانه بین این دو به وجود می‌آید. ولی این رابطه عاقبت خوشی ندارد چرا که هردو به سوء مصرف مواد رو می‌آورند و در نهایت جین در ماه ژانویه می‌میرد. در اواخر فصل دوم،‌ والتر با گاس فرینگ ملاقات می‌کند و اسکایلر هم بو می‌برد که والت درگیر مسائل خطرناکی است.

فصل ۳ (از ۱۸ فوریه ۲۰۰۹ تا ۱۶ آوریل ۲۰۰۹)

در اوایل فوریه، والت سعی می‌کند از کسب و کار شیشه کناره‌گیری کند تا رابطه‌اش را با خانواهد و اسکایلر بهبود ببخشد. وقتی به یازدهم مارس می‌رسیم،‌ گاس فرینگ سرانجام والتر را متقاعد می‌کند که به خدمت او در آید و شیشه را در سطح انبوه تولید کند. هنک با جسی رو در رو می‌شود و حسابی به جانش می‌افتد، و جسی را روانه‌ی بیمارستان می‌کند. وقتی جسی اواخر مارس از بیمارستان مرخص می‌شود،‌ به والتر می‌پیوندد تا در آزمایشگاه بزرگشان به تولید انبوه شیشه بپردازند.

گاس فرینگ دل خوشی از جسی ندارد و اعتیادش را مایه‌ی دردسر می‌داند. در نهایت فرمان شکنی‌های والت و جسی به نقطه‌ای بحرانی می‌رسد و گاس فرینگ که به ستوه آمده، راهی به جز حذف این دو نمی‌بیند. در ۱۶ آوریل ۲۰۰۹ والت نقشه‌ای می‌کشد تا جان خود و جسی را نجات دهد. جسی را می‌فرستد تا گیل بوتاکر را بکشد، متخصصی که به همراه آن‌ها در آزمایشگاه بزرگ کار می‌کرد، و به این طریق گاس مجبور شود آن دو را زنده نگه دارد تا برایش شیشه درست کنند.

فصل ۴ (از ۱۵ آوریل ۲۰۰۹ تا ۱۴ جولای ۲۰۰۹)

در ماه آوریل والتر و جسی به همکاری با گاس ادامه می‌دهند، ولی فضای پرتنشی در جریان است و هردو می‌دانند که گاس دنبال موقعیتی می‌گردد تا آن دو را بکشد. اسکایلر تصمیم می‌گیرد تا کارواشی را که والتر قبلا در آن کار می‌کرد را بخرد،‌ تا درآمدهای حاصل از تجارت شیشه را توجیه و پولشویی کند.

در ماه می، مایک جسی را با خودش همراه می‌کند تا به یکسری کارها برسند. والت و جسی نقشه‌ای می‌کشند تا گاس را با رایسین مسموم کنند. در ماه جولای، گاس دون الادیو را مسموم می‌کند و همه‌ی افرادش را هم می‌کشد و جایگاهش در تجارت مواد بالاتر می‌رود. گاس از این فرصت استفاده می‌کند و عذر والت را می‌خواهد و می‌گوید نمی‌خواهد دیگر برایش کار کند. والت که به وحشت افتاده، سعی دارد خانواده‌اش را ناپدید کند تا در جای امنی باشند،‌ ولی پول کافی برایش نمانده. تنها راه باقی مانده، کشتن گاس است.

در ۱۴ جولای،‌ والت با کمک جسی نقشه‌ای هوشمندانه می‌کشد و گاس فرینگ را از بین می‌برد.

فصل ۵ - بخش اول (از ۱۵ جولای ۲۰۰۹ تا ۳ مارس ۲۰۱۰)

فصل آخر برکینگ بد با یک فلاش‌بک شروع می‌شود که یک سال بعد را نشان می‌دهد. می‌دانیم تولد ۵۲ سالگی والت است چون بیکن‌هایش را به صورت ۵۲ چیده.

به سال ۲۰۰۹ برمی‌گردیم. در جولای، جسی و والت کسب و کار عظیمی راه انداخته‌اند و رؤیایی والت مبنی بر ساخت یک امپراتوری شیشه کم‌کم محقق می‌شود. تمام سرنخ‌های ارتباطشان با گاس فرینگ را نابود می‌کنند و سراغ لیدیا می‌روند تا توزیع و پخششان را گسترش دهند.

در اوایل اکتبر، والت مایک را می‌کشد و بعد دستور می‌دهد تا افراد مایک را هم در زندان سر به نیست کنند. در پایان نیم‌فصل، سه ماه به جلو می‌رویم و می‌بینیم تجارت والت پررونق‌تر و گسترده‌تر شده است.

اما مشکل از جایی که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد پیدا می‌شود. هنک شریدر با دیدن نسخه‌ای از کتاب شعر والت ویتمن که گیل بوداکر به والتر هدیه داده بود، متوجه می‌شود که والتر وایت همان هایزنبرگ است.

فصل ۵ - بخش دوم (از ۳ مارس ۲۰۱۰ تا ۷ سپتامبر ۲۰۱۰)

نیمه‌ی دوم فصل آخر برکینگ بد در ماه مارس شروع می‌شود. سرطان والت دوباره برگشته و هنک که حالا واقعیت را فهمیده در تلاش است تا والت را گیر بیندازد. بازی موش و گربه‌ی مرگباری بین هنک و والتر شکل می‌گیرد که در نهایت به فاجعه‌ی کشته شدن هنک و همکارش استیو گومز ختم می‌شود.

وقایع این ۸ قسمت نهایی در یک هفته‌ی ماه مارس ۲۰۱۰ رخ می‌دهد. تا اینکه به قسمت پایانی می‌رسیم که در سپتامبر ۲۰۱۰ است، همان فلش فورواردی که ابتدای فصل دیدیم. والت که مدتی در ناکجاآباد به سر می‌برد، به البوکرکی برمی‌گردد تا کارهای ناتمامش را تمام کند، جسی را نجات دهد و آن‌طور که خودش می‌خواهد بمیرد.

ال کامینو: فیلم برکینگ بد (۷ سپتامبر ۲۰۱۰ تا ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۰)

اتفاقات ال کامینو دقیقا بعد از قسمت آخر برکینگ بد رخ می‌دهد و ماجرای ۵ روز بعدش را نشان می‌دهد. جسی هفتم و هشتم سپتامبر را در خانه‌ی اسکینی پیت می‌گذراند. در ۹ سپتامبر،‌ جسی به آپارتمان تاد می‌رود تا پولی که تاد جاساز کرده را پیدا کند. در آنجا با نیل کندی و کیسی مواجه می‌شود و در نهایت پول را تقسیم به سه می‌کنند.

در همان روز جسی سراغ آشنای ساول گودمن می‌رود که کارش گم و گور کردن آدم‌ها است. ولی متوجه می‌شود ۱۸۰۰ دلار پول کم دارد. در ۱۰ سپتامبر، جسی با نیل کندی رو در رو می‌شود و پولش را پس می‌گیرد. در نهایت موفق می‌شود هزینه‌ی ناپدید شدنش را بدهد و زندگی تازه‌ای در آلاسکا شروع کند.

فلش فورواردهای بهتره با ساول تماس بگیری (فوریه ۲۰۱۵ تا ؟)

باب اودنکرک پیش از شروع فصل پنجم سریال «بهتره با ساول تماس بگیری» گفته بود که فلش فورواردهای این سریال که سیاه و سفید می‌بینیمشان و آینده‌ی ساول گودمن را نشان می‌دهد، احتمالا آخرین بخش جهان برکینگ بد است.

اودنکرک می‌گوید: «احتمالا دورترین نقطه‌ای که تایم‌لاین این جهان داستانی میرود، همان است. ولی از طرف دیگر هیچ چیز معلوم نیست. نمی‌دانم این آخرین بخش قصه‌ی ساول گودمن است یا نه و اینکه اسمی که در آن مقطع روی خودش گذاشته، یعنی جین، آخرین اسم مستعارش هست یا نه. چون اگر یک روز بخواهد از اختفا در بیاید، نمیتواند از همان اسم استفاده کند. پس بهتر است ببینیم چه می‌شود.»

تا به اینجای کار، این فلش فورواردهای سیاه و سفید دورترین نقطه از دنیای برکینگ بد است و در فوریه ۲۰۱۵ جریان دارد، یعنی ۴ سال بعد از مرگ والتر وایت.

در فصل اول، جین (جیمی) را می‌بینیم که در یک شیرینی فروشی کار می‌کند و وقتی به خانه می‌آید، روی نوار ویدیو یکی از تبلیغ‌های قدیمی ساول گودمن را می‌بیند.

در فصل دوم، جین در اتاق زباله محبوس می‌شود ولی می‌ترسد برای درخواست کمک با کسی تماس بگیرد. در فصل سوم جین به یک سارق می‌گوید به جای اینکه با پلیس‌ها حرف بزند، به یک وکیل زنگ بزند و بعد دچار حمله‌ی قلبی می‌شود. در فصل چهارم متوجه می‌شویم که حمله‌ی قلبی ناشی از استرس بوده. متوجه می‌شویم که او مدام در ترس و اضطراب است و فکر می‌کند بقیه او را می‌شناسند. وقتی سوار یک تاکسی است، راننده نگاه‌های مشکوکی به او می‌کند.

در فصل ۵، همان راننده‌ی تاکسی رو می‌کند که می‌داند جین همان ساول گودمن است.

منبع: دیجی مگ

کد مطلب: ۲۰۵۳۲۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت