محمد بلوری: کارم، کشف راز قتل‌ها بود

سرنا_محمد بلوری، از روزگاری می‌گوید که گاهی اوقات، به‌عنوان روزنامه‌نگار، راز قتل‌ها را کشف می‌کرده و پلیس به دنبال کار او می‌آمده است.

محمد بلوری، پدر حادثه‌نویسی مطبوعات ایران، با حضور در پردیس چارسو که کاخ برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر است، درباره مستند «روزگار بلور» ساخته امیر فرض‌الهی که روایت زندگی این روزنامه‌نگار است و در بخش مستند زیر ذره‌بین این رویداد سینمایی به نمایش درمی‌آید، سخن گفت.

او درباره سابقه روزنامه‌نگاری خود توضیح داد: «این فیلم، بخش‌هایی از فعالیت من، به‌ویژه فعالیت‌های پیش از انقلابم را به تصویر کشیده است.‌ «روزگار بلور»، نشان می‌دهد که روزنامه‌نگاری در آن دوران به چه‌صورت بود. در آن دوران، روزنامه‌نگاران، بدون وابستگی به جناح خاصی، سوژه‌ای را پیگیری می‌کردند، آن‌ها استقلال داشتند و خودشان موضوعات را کنکاش می‌کردند. به‌طوری‌که، گاهی اوقات به‌عنوان روزنامه‌نگار، راز قتل‌ها را کشف می‌کردم و پلیس به دنبال کار من می‌آمد. در بخش‌های دیگر هم مانند اقتصاد، چنین بود. آن زمان روزنامه‌نگاران به دنبال مهارت بودند ولی در حال حاضر خبرنگاران دیگر آن تخصص لازم را ندارند، این است که اساساً روزنامه دیگر برای مردم جذابیت ندارد.»

این روزنامه‌نگار پیشکسوت، در بخش دیگر از صحبت‌هایش درباره کارکرد جشنواره‌ها افزود: «جشنواره‌ها می‌توانند به‌واسطه فیلم‌ها، دیگران را با اوضاع زندگی مردم آشنا کنند. روزنامه‌نگاران مانند هنرپیشه‌هایی هستند که زندگی دیگران را دکلمه می‌کنند، ولی چیزی درباره خود نمی‌نویسند اما جشنواره‌ها، کارکردهای متفاوت دارند و می‌توانند وارد مسائل اجتماعی شوند.»

بلوری در پایان توضیح داد: «پیش از این هم، ما رویدادهایی شبیه به جشنواره داشتیم. به این صورت که رویدادهای فرهنگی باعث می‌شد استادان دانشگاهی به مسائل ورود کنند. ارتباطات آن زمان زیاد بود و حالا این جشنواره می‌تواند به گسترش این ارتباطات کمک کند.»

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران، در حال برگزاری است.

منبع: خبرآنلاین

کد مطلب: ۲۰۸۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت