پایان‌بندی هنری برای تعطیلات آخر هفته

سرنا_با افزایش شمار مبتلایان به کرونا، سایه سنگین تعطیلی و کساد بر بسیاری مشاغل افکنده شد.

پایان‌بندی هنری برای تعطیلات آخر هفته

در همین راستا، این گزارش مروری داریم بر برخی از نمایشگاه‌هایی که به صورت مجازی و حضوری در این روزها در حال برگزاری هستند.

*******

آرتیبیشن؛ آثاری در ابعاد کوچک

نمایش کالکشنی از آثاری در ابعاد کوچک روز جمعه (۲۱ خردادماه) در گالری آرتیبیشن افتتاح می‌شود و تا ۳۰ خردادماه نیز ادامه دارد. این گالری با همکاری هنرمندان و مجموعه‌داران آثاری با سایز کوچک را جمع‌آوری کرده و به نمایش گذاشته است.

این نمایشگاه تاکنون با ۵۶ اثر از هنرمندانی چون عبدی اسبقی، احمد اسفندیاری، احمد امین نظر، نصرالله افجه‌ای، ناصر اویسی، فریدون آو، رضا بانگیز، فرامرز پیلارام، محمدعلی ترقی جاه، پرویز تناولی، قاسم حاجی زاده، مهدی حسینی، جواد حمیدی، بهرام دبیری، سمبات در کیورقیان، حسینعلی ذابحی، مجتبی رمزی، مصطفی سرابی، علی شایسته، کوروش شیشه گران، بهجت صدر، علی اکبر صنعتی، جواد علیمحمدی اردکانی، یعقوب عمامه پیچ، محمد فاسونکی، رعنا فرنود، مهدی فرهادیان، عبدالرضا قماشچی، مکرمه قنبری، علی گلستانه، فریده لاشایی، مقداد لرپور، رضا لواسانی، مهرداد محبعلی، حسین محجوبی، اردشیر محصص، علی مشهدی الاصل، سیراک ملکونیان، فرشید ملکی، فرخ مهدوی، وحید میرزامحمدی، احمد نصرالهی، علی نصیر، مهدی ویشکایی و آرمان یعقوب پور جمع‌آوری شده است.

بازدید از این نمایشگاه با هماهنگی قبلی امکان‌پذیر خواهد بود و علاقه‌مندان این آثار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به آدرس خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینۀ ارشاد، نرسیده‌به همت، گل‌نبی(غرب)، میدان احمدی‌روشن(کتابی)، خیابان ساسانی‌پور، خیابان دریا(قندی)، پلاک ۶، گالری آرتیبیشن بروند.

همچنین نمایشگاه برای افرادی که در قرنطینه به سر می‌برند، به صورت آنلاین و همزمان با افتتاحیه دایر خواهد شد.

پروژه‌های آران؛ «تماشاگه»

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «تماشاگه» با آثاری از پریسا و منیژه حجازی روز جمعه (۲۱ خردادماه) در گالری پروژه‌های آران افتتاح می‌شود و تا چهار تیرماه نیز ادامه دارد.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آماده است: «موقعیت غیرواقعی در این تجربه مشترک، توالی تکراری وقایع تاریخی به هم می ریزد و روزگار کهن و معاصر در هم تنیده می‌شوند. در این مجموعه آثار، ارتباط بین عناصر محسوس و واقعی به گونه‌ای به تصویر درمی‌آید که موقعیت غیرواقعی آفریده شده، الهام‌بخش معانی نمادین باشند. نیروهای اسرار آمیز آدم‌ها، حیوانات، گیاهان و اشیا را از همه سو در بر می‌گیرند.»

امکان بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۱۳ تا ۱۸ فراهم شده است.

گالری «پروژه‌های آران» در خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، شماره ۵، ورودی حیاط واقع شده است. این گالری روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه تعطیل است.

۵ نمایشگاه در خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه‌های «مرزی برای دیدن»، «زیبایی در جنگ»، «رویداد هنری فاصله»، «نگاهی دیگر» و «مرثیه‌ای برای یک رویا» از روز جمعه (۲۱ خردادماه) در گالری‌های خانه هنرمندان ایران آغاز به کار می‌کنند.

نمایشگاه «مرزی برای دیدن» شامل ۳۲ طراحی چاپ دستی و کلاژ است و آثاری از سارا کاوه نقاش را دربرمی‌گیرد که از ۲۱ تا ۳۱ خرداد در گالری «میرمیران» برگزار است. «زیبایی در جنگ» نیز عنوان نمایشگاه عکسی از فاطیما حسینی در گالری «ممیز» است.

همچنین نمایشگاه «رویداد هنری فاصله» نیز به همت گروه «سفر هنر» و با موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی در شرایط شیوع بیماری کرونا در گالری‌های «نامی» و «بهار» میزبان علاقه‌مندان است. نمایشگاه عکس «نگاهی دیگر» نیز با آثاری از ندا شیرازی در گالری‌ «تابستان» دایر خواهد بود.

نمایشگاه ابراهیم برفرازی، هنرمند نقاش نیز با عنوان «مرثیه‌ای برای یک رویا» شامل منتخبی از ۶ مجموعه او و ۵۴ اثر فیگوراتیو و پرتره با محوریت به تصویر کشیدن چهره اشخاص در مرزی میان واقعیت و رویا با تعبیر خالق آن است.

بازدید از نمایشگاه‌های خانه هنرمندان ایران از ۲۱ تا ۳۱ خرداد از ساعت ۱۵ تا ۲۱ برای عموم علاقه‌مندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر است.

موزه هنرهای معاصر تهران؛ «نهان بر عیان»

نمایشگاه «نهان بر عیان» این روزهای در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار است.

بهگ فته شهریار حاتمی، کیوریتور نمایشگاه «نهان بر عیان»، این نمایشگاه پژوهشی را درباره نگارگری ایران در موزه هنرهای معاصر تهران نشان می‌دهد. این نمایشگاه مساله تاریخ دیدن در نقاشی ایران است و اینکه هنر ایران از چه ریشه گرفته است که ریشه اصلی هنر ایران از علم است. این پژوهش بر آرای ریاضی‌دانان ایرانی متکی است و تشریحی بر ۱۲۰ نسخه مصور در دوره زمانی ۳۰۰ سال نقاشی ایران است که با نگاره‌های نسخه جامع التواریخ رشیدی(۷۰۷ه.ق) آغاز می شود و با شاهنامه مشهور به شاه عباسی (۱۰۰۶) پایان می‌یابد.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۱۷ شهریورماه، همه روزه به غیر از دوشنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند.

گالری آب/‌انبار؛ «شب آباد»

نمایشگاه انفرادی نقاشی «شب آباد» با آثاری از بیژن اخگر تا ۱۸ تیرماه در گالری آب/انبار برقرار است.

امکان بازدید از این نمایشگاه هر روز به غیر از شنبه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۹ فراهم شده است.

گالری آب/انبار در دروازه دولت، خیابان انقلاب، خیابان خاقانی، کوچه روشن منش، پلاک ۲ واقع شده است.

گالری باوان؛ «اختلال خاطره»

نمایشگاه انفرادی نقاشی «اختلال خاطره» با آثار از ترلان تبار تا ۲۸ خردادماه درگالری باوان برقرار است.

نمایشگاه «اختلال خاطره» در ادامه‌ی نمایشگاه پیشین هنرمند با عنوان «یادزدودگی» است. تبار در گذشته بیشتر از عکس‌های خانوادگی خود و دوستانش استفاده و با کلاژ کردن آنها ترکیب‌بندی‌ آثارش را خلق می‌کرد؛ اما در مجموعه‌ی «اختلال خاطره» منابع تصویری گسترش‌یافته‌، پرتره‌ها اضافه شده و از عکس‌هایی که در فضای مجازی با آنها برخورد داشته نیز استفاده کرده است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند هر روز از ساعت ۱۲ تا ۲۰ به گالری باوان در خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک ۷ مراجعه کنند.

گالری آرت سنتر؛ «انگاره‌ها»

نمایشگاه انفرادی با آثاری از حمید هادی‌نژاد تا ۲۵ خردادماه در گالری آرت سنتر برگزار است.

در توضیح این نمایشگاه آمده است که «در مقابل کادر سفید زمان می‌ایستد، و مکان در مسیر آرام و پرشتاب ذهن شروع به ذوب شدن می کند. فقط من هستم با کادر سفید و آواری از نقش و خیال. زمان توقف کرده و همه چیز در سکون متمرکز شده و انتزاع در نهایت قوت و خلوص به باورهایم نزدیک می‌شود و مرا در یک وهم و رویایی بی‌زمان گرفتار می‌کند. عقربه ساعت‌ها ایستاده‌اند و فاصله‌ها همه با هم در یک اندازه هستند. دور و نزدیک وجود ندارد و هر آنچه که حس می‌کنیم رنج ترسیم است با تمامی خم و تاب خود.»

امکان بازدید از این نمایشگاه هر روز از ساعت ۱۱:۳ تا ۲۰:۳۰ فراهم شده است.

این گالری در بلوار اندرزگو، سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵، باغ انجمن خوشنویسان واقع شده است.

گالری ٱ؛ «در پرده‌ی زمان»

نمایشگاه انفرادی نقاشی با عنوان «در پرده‌ی زمان» با آثاری از علیرضا معصومی تا ۲۴ خردادماه در گالری ٱ برگزار است.

امکان بازدید از این نمایشگاه هر روز به غیر از شنبه‌ها و یکشنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۲۰ فراهم است.

گالری ٱ در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ واقع شده‌ است.

حوزه هنری؛ «سوگ آفتاب»

نمایشگاه نقاشی «سوگ آفتاب» با ۲۸ اثر از ۱۴ هنرمند نقاش به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی در گالری عالی حوزه هنری در حال برگزاری است.

قدیمی‌ترین اثر در این نمایشگاه مربوط به سال ۱۳۵۸ و اثر محمدعلی ترقی‌جاه، جدیدترین اثر مربوط به سال ۱۳۹۸ اثر غلامعلی طاهری با عنوان پرتره حضرت امام (ره) است. بزرگترین اثر به ابعاد ۲۰۰ در ۲۰۰ متعلق به حسین خسروجردی با عنوان رحلت امام(ره) است که سال ۱۳۶۸ خلق شده است. همچنین کوچکترین اثر به ابعاد ۵۵ در ۴۰ متعلق به محمدعلی ترقی‌جاه با عنوان حکومت اسلامی است که در سال ۱۳۵۸ خلق شده است.

علاقه‌مندان برای تماشای این آثار می‌توانند از روز چهارشنبه ۱۲ تا ۳۰ خردادماه روزهای شنبه تا چهارشنبه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۸ به گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ مراجعه کنند.

گالری هما؛ «می‌دانیم و نمی‌دانیم»

نمایشگاه انفرادی «می‌دانیم و نمی‌دانیم» با آثاری از غزل مروی، تا سه شنبه (۲۵ خردادماه) در گالری هما برگزار است.

امکان بازدید از این نمایشگاه هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ فراهم شده است.

گالری هما در خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک واقع شده است.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۲۱۰۰۹۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت