دنبال راه‌اندازی نمایشگاه دائم صنایع دستی در «تپه هگمتانه» هستیم

سرنا_مدیرکل میراث‌فرهنگی استان همدان گفت: ۴۵ هزار هنرمند و ۳۰ هزار کارگاه دارای مجوز در استان وجود دارد که در عرصه اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی نقش‌آفرینی می‌کنند.

علی مالمیر شامگاه پنجشنبه ۲۰ خردادماه در مراسمی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی در باغ نظری همدان، بیان کرد: در چند سال گذشته شاهد نمایش جایگاه حوزه صنایع دستی در سطح بین‌المللی بوده‌ایم. در این رابطه برندسازی شهری رتبه اول را به خود اختصاص داد و استان همدان نیز رتبه اول کشور در حوزه شهرهای جهانی و ملی را کسب کرد.

وی با بیان اینکه حوزه صنایع دستی در کنار تمام ارزش‌های هنری و اساتید به‌نام به لحاظ کمی، گستردگی و فراگیری جایگاه مهمی دارد، تصریح کرد: صنایع دستی می‌تواند با کمترین حمایت، بیشترین ارزش افزوده را داشته باشد تا از دریچه هنر درآمد اقتصادی را کسب کند و در زمینه صادرات نیز مؤثر باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه صنایع دستی می‌تواند در حوزه صادرات، توسعه گردشگری و اشتغالزایی نقش‌آفرینی کند، اظهار کرد: ظرفیت این حوزه بسیار زیاد است اما راه نرفته هم در این حوزه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه باید اساتید این حوزه را ارج نهاد و معرفی کرد، گفت: در سال‌های گذشته ۱۳ هزار نفر به هنرمندان این حوزه در استان اضافه شده‌اند، ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره ارائه شده همچنین ۱۲ هزار نفر در این حوزه آموزش دیده‌اند و ۲۷۰ نمایشگاه صنایع دستی برگزار شده است.

مالمیر مطرح کرد: پس از جهانی شدن شهرهای همدان در حوزه صنایع دستی شرایطی فراهم شد که شاهد رغبت سرمایه‌گذاران برای ایجاد نمایشگاه دائمی بودیم که در این راستا ایجاد یک نمایشگاه در شهرستان ملایر در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال راه‌اندازی نمایشگاه دائم صنایع دستی در تپه هگمتانه هستیم، گفت: حضور پر رنگ تشکل‌های حرفه‌ای در صنایع دستی مثبت است و در تداوم و حرکت رو به جلو این حوزه مؤثر است همچنین به بخش دولتی کمک می‌کند بنابراین میراث فرهنگی استان در راستای تشکل‌سازی گام برمی‌دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در پایان بیان کرد: بیش از ۷۰۰ مجموعه تولیدی با اشتغالزایی بین ۲۵ تا ۱۰۰ نفر در استان فعالیت دارند که از منظر اقتصادی بسیار بااهمیت است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز در ادامه بیان کرد: اولویت استان در سند راهبردی و برنامه عملیاتی در حوزه اشتغال، سرمایه گذاری و تولید است.

ظاهر پورمجاهد با بیان اینکه حُسن صنایع دستی این است که می‌تواند در محیط زندگی انجام شود و یک ظرفیت مهم است، گفت: اگر بخواهیم کاری در رابطه با اقتصاد خانوار انجام دهیم در حوزه تقویت، توسعه و تحرک فعالیت‌های حوزه صنایع دستی است.

وی مطرح کرد: اگر رشته‌های تأثیرگذار صنایع دستی مشخص و بازار آنها شناسایی شود می‌تواند توسعه پیدا کند، علاوه بر این تلاش می‌شود در نقاط کانونی استان کارهایی در این رابطه انجام شود.

پورمجاهد اظهار کرد: در حوزه فرش ۵۷ هزار شاغل در استان وجود دارد که باید به عنوان کانون اشتغال پشتیبانی شود اما در دو سه سال گذشته محدودیت‌هایی پیدا شد که یکی از آنها تسهیلات بانکی بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه نتوانسته‌ایم همه نیازهای این حوزه برآورده کنیم، ادامه داد: در رابطه با تسهیلات کرونایی تمام تلاش این بود که کارگاه‌ها شناسایی شوند و لیست آنها در اختیار وزارتخانه‌های میراث فرهنگی و کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۴۲ درصد اشتغال استان در حوزه خدمات و بازرگانی است، افزود: متأسفانه بخش عمده‌ای که از کرونا آسیب دید هم در این حوزه بوده است‌.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۲۱۰۱۷۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت