جزییات راه‌اندازی گالری‌های آنلاین حوزه هنری/ فرصت عمومی شدن هنر

سرنا_امین نادری مدیر حوزه هنری دیجیتال، در نشستی به معرفی و تشریح جزییاتی از راه‌اندازی بستر نمایشگاه‌های مجازی حوزه هنری پرداخت.

جزییات راه‌اندازی گالری‌های آنلاین حوزه هنری/ فرصت عمومی شدن هنر

امین نادری مدیر حوزه هنری دیجیتال در نشست معرفی بستر نمایشگاه‌های مجازی حوزه هنری که امروز شنبه ۲۲ خردادماه برگزار شد، به تشریح جزئیاتی از این سامانه پرداخت و گفت: اتفاق مهمی در حوزه عرضه مجازی آثار تجسمی در حال رخ‌دادن است و ضرورت حضور جدی و با برنامه در فضای مجازی بر کسی پوشیده نیست. در این زمینه معضلات فضای مجازی معطوف به شبکه‌های اجتماعی است و اکثر اتفاقات و آسیب‌های مرتبط به فضای مجازی معطوف به استفاده بی‌رویه از رسانه‌های اجتماعی است، لذا نباید از نکات مثبت این عرصه غفلت کرد همان طور که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند این فضا، فرصتی به عظمت انقلاب اسلامی است که باید از آن بهره جست.

وی بیان کرد: استفاده از فضای مجازی در زندگی روزمره به قدری است که ما به وسیله ابزارهای مجازی درخواست ماشین برای سفر ثبت می‌کنیم و غذا تهیه می‌کنیم لذا نباید از این ظرفیت که وارد زندگی شده غفلت شود.

نادری خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد هر فرد سه تا پنج ساعت در این فضا وقت صرف می‌کند در حالی که ما در گذشته وقتی حرف از کتاب مجازی می‌زدیم بسیاری معتقد به مطالعه مجازی نبودند.

وی، اخبار زرد و آفت‌ها و ناهنجاری‌های فضای مجازی را موجب کلافگی مخاطب دانست و بر لزوم تنظیم برنامه منسجم در این عرصه تاکید کرد.

گالری مجازی فرصتی برای عمومی شدن هنر

مدیر حوزه هنری مجازی، گالری مجازی را فرصتی برای عمومی شدن هنر دانست و گفت: ما امروز با استفاده از ظرفیت گالری‌های مجازی که در حوزه هنری دیجیتال به‌وجود آمده است خواهیم توانست آثار مهم تجسمی را ببینیم و حضور در فضای مجازی را هدف‌مند کنیم. هنرهای تجسمی از جمله اصیل‌ترین هنرهایی هستند که ما در عرصه مدیا برای عرضه آنها دچار مشکل و محدودیت بودیم چراکه نمایش آنها محدود به اکران چند هفته‌ای در گالری‌هایی است که در پایتخت حضور دارند و این موضوع فرصت برابری برای همه مخاطبان نیست.

در بخش فروش، مخاطب خواهد توانست در ابعادی که مورد نظرش است سفارش خود را ثبت کند که این بستر درآمد پایدار هنرمندان کمک می‌کند و از آنها می‌خواهیم آثار قابل فروش خود را به ما بدهند تا عرضه کنیم. این بستر برای هنرمندان به معاش آنها کمک می‌کند وی با اشاره به گالری سه بعدی در این زمینه افزود: گالری‌های سه بُعدی با استفاده از تکنولوژی‌های VAR و به‌روز تحت عنوان گالری‌های آنلاین حوزه هنری امکانی برای دیده شدن و شناسنامه‌دار شدن آثار هنرمندان تجسمی خواهد بود.

نادری تاکید کرد: مهم‌ترین مأموریت حوزه هنری دیجیتال در دسترس بودن فعالیت‌های هنری است؛ اتفاقی که در زمینه کتاب و فیلم و نمایش‌های خانگی زیرساخت‌های خوبی برای آن رقم زدیم. بنابراین در بستر گالری مجازی، فروش آثار تجسمی نیز تعبیه خواهد شد همچنان که برای کتاب نیز این ویژگی وجود داشت.

وی بیان کرد: در بخش فروش، مخاطب خواهد توانست در ابعادی که مورد نظرش است سفارش خود را ثبت کند که این بستر درآمد پایدار هنرمندان کمک می‌کند و از آنها می‌خواهیم آثار قابل فروش خود را به ما بدهند تا عرضه کنیم. این بستر برای هنرمندان به معاش آنها کمک می‌کند.

نادری با ابراز امیدواری که عادت‌های رسانه‌ای موجود بین خانواده‌ها و مردم تغییر پیدا کند، گفت: در این مسیر با دو حقیقت روبروییم؛ اول اینکه پذیرفتیم سیر تحول تکنولوژی خیلی بی‌رحم است و ما اگر نجنبیم، از آنجا می‌مانیم و مخاطب را از دست می‌دهیم و هزینه‌های بسیاری برای این مساله خواهیم داد. نکته دوم اینکه، کمپانی‌هایی که متصل به جریانان سرمایه‌داری هستند در این حیطه وارد شده‌اند و ما آن را به عنوان یک حقیقت پذیرفتیم اما در حال تلاش هستیم که تا دیر نشده کاری در این زمینه انجام دهیم. در هر حال می‌دانیم که اگر خانواده‌ها به این نوع محتوا رجوع کنند، آسیب نخواهند دید.

محمدعلی شادزاد مدیر نوآوری و فناوری سوره نیز در این نشست گفت: در حوزه هنری دیجیتال، زیرساختی بنا نهادیم که از طریق اینترنت و تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده کردیم که دقیقاً عین گالری واقعی توسط مخاطب درک می‌شود. ۴ نمایشگاه را به صورت مجازی برگزار کردیم و در سایت اصلی حوزه، بخش گالری‌ها ایجاد شده است که از طریق آن، مخاطبان می‌توانند به گالری‌های حوزه دسترسی داشته باشند. همچنین هر استانی با توجه به سیاست‌هایی که دارد، صفحه گالری مخصوص به خود را دارند.

وی بیان کرد: مارکت‌پلی مربوط به هر استان و گالری هم در همین بخش موجود است که در آینده نزدیک راه‌اندازی خواهد شد.

فرصت تعامل میان استانی در گالری‌های مجازی

مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری نیز درباره لزوم راه‌اندازی گالری مجازی گفت: راه‌اندازی گالری‌های مجازی این فرصت را به هر کسی می‌دهد که در مرکزیت یک اتفاق فرهنگی هنری قرار گیرد، به این معنا که فرقی بین افرادی که در اقصی نقاط کشور هستند وجود نخواهد داشت و خود این مساله، تعامل ایجاد می‌کند لذا به شدت گام مؤثری است.

وی تاکید کرد: گالری مجازی، هم برای هنرمند فرصت برابر ایجاد می‌کند و هم برای مردم دسترسی به آثار هنری سهل‌الوصول‌تر می‌شود.

معلمی بیان کرد: این جنس ارتباطات تأثیر بسرایی بر هنر می‌گذارد و فاصله‌های بین مردم و هنر را کم می‌کند.

نادری درباره نحوه بارگذاری آثار که آیا توسط استان‌ها انجام خواهد شد یا دفتر مرکزی، بیان کرد: این بستر در حال حاضر قابلیت دارد که استان‌ها نیز خودشان برنامه‌ریزی خودشان را داشته باشند.

اگر عده‌ای از جوانان مستعد در قالب استارت آپ‌ها در حال خط‌شکنی هستند ما به عنوان نهاد حاکمیتی نمی‌خواهیم کار آن‌ها را نادیده بگیریم. ما در حال حاضر با دو استار آپ در حال همکاری هستیم و اصطلاحاً از آنها لایسنس می‌گیریم وی در مورد استفاده از تکنولوژی var و بازگشت سرمایه آن نیز توضیح داد: اعتقاد داریم که چرخ را دوباره اختراع نکنیم. بنابراین اگر عده‌ای از جوانان مستعد در قالب استارت آپ‌ها در حال خط‌شکنی هستند ما به عنوان نهاد حاکمیتی نمی‌خواهیم کار آن‌ها را نادیده بگیریم. ما در حال حاضر با دو استار آپ در حال همکاری هستیم و اصطلاحاً از آن‌ها لایسنس می‌گیریم.

نادری همچنین درباره تغییر عادت‌های مصرف پس از کرونا نیز گفت: طبق تحولاتی که در جامعه بر اساس کرونا شکل گرفته، همچنان که خیلی از مناطق در کشور به کتاب دسترسی نداشتند و حالا وضعیت به نحوی شده که امکان خرید کتاب از طریق آنلاین مقدور است، در بحث هنرهای تجسمی نیز خیلی افرادی که به هنرهای تجسمی علاقه‌مندند اما در نقاط مختلف به آنها دسترسی ندارند، این امکان به آنها قابلیت دسترسی می‌دهد.

وی درباره تعامل مخاطب با هنرمند یا خالق اثر در فضای مجازی، توضیح داد: در نمایشگاه کتابی که با همین شیوه برگزار کردیم، امکان چت آنلاین داشتیم. این بستری که آماده کردیم نیز قابلیت چت آنلاین برای هنرمند و مخاطبان داریم. در بستر فروش نیز مسیری را برنامه‌ریزی کردیم که از فروش اینترنتی بهره بگیریم.

مدیر حوزه هنری دیجیتال در پایان گفت: امروزه حتی نهادهای مشابه ما به فکر صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر افتاده‌اند و ما هم با همین رویکرد در تعامل با استارت آپ‌ها قرار گرفته‌ایم. در عین حال تدابیری هم اندیشیدیم که آن تیم‌ها هم مشارکت و سهم داشته باشند تا انگیزه بیشتری برای ادامه همکاری و تلاش بیشتر داشته باشند. در عین حال من به عنوان فردی که از سال ۱۳۹۰ در این حوزه فعالیت دارم اصلاً از این بابت نگرانی ندارم چون تکنولوژی معطل نمی‌ماند و بر فرض اگر همکاری تیم فنی با ما قطع شود امکان جایگزینی سریع وجود دارد.

منبع: مهر

کد مطلب: ۲۱۰۴۰۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت