زاهدان هم صاحب «کتابشهر» شد

سرنا_شعبه زاهدان فروشگاه کتابشهر با رونمایی از کتاب «امین آرا» افتتاح شد.

زاهدان هم صاحب «کتابشهر» شد

این بار زاهدان شاهد افتتاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب و محصولات فرهنگی بود. در این مراسم که بجز افتتاح فروشگاه، رونمایی از کتاب «امین آراء» نیز انجام شد، علاوه‌بر راوی و نویسنده کتاب، خانواده محترم شهید ترور محمد گلدوی و علیرضا کمیلی دبیر اتحادیه امت واحده نیز حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام باقربیک مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان سیستان و بلوچستان در سخنان کوتاهی ضمن خیرمقدم به حضار گفت: امیدوارم در شهرهای دیگر استان هم شاهد افتتاح کتابشهر باشیم. چرا که کتابشهر می‌تواند بهترین مکان برای تضارب آراء، هم اندیشی و کتابخوانی باشد.

علی اسماعیلی، مدیرعامل مجموعه کتابشهر ایران نیز از توسعه کمی و کیفی ویترین کتب جبهه فرهنگی انقلاب و پاتوق سازی برای فعالان عرصه هنر، اندیشه و ادبیات به‌عنوان ماموریت کتابشهر نام‌برد و ابراز امیدواری کرد این اهتمام و تلاش دلگرمی بیشتر مولفان و ناشران این جبهه را فراهم کند.

علیرضا کمیلی فعال اجتماعی و دبیر اتحادیه امت واحده با بیان این‌که انسان از ساحت‌های مختلف حس، خیال، عقل، قلب و … تشکیل شده است، افزود: ساحت‌های مختلف ادراکات متفاوتی را برای ما رقم می‌زنند و در دوره مدرن، ساحت خیال و وهم در انسان چندین برابر گذشته فربه شده و متاسفانه انسان را در همان ساحت متوقف کرده است که این مهم‌ترین دشمن کتابخوانی است.

وی ادامه داد: سازوکار ساحت خیال به‌گونه‌ای است که با مشاهده تصاویر و تجلی آن در ذهن ما تاثیر می‌گذارد و نکته مهم اینجاست که این تصاویر رفتارسازند و درواقع می‌توان گفت که این تصاویر ذهنیت، جهت‌گیری و رفتار انسان مدرن را تشکیل می‌دهند. برای مثال اگر از جوانانی که سبک زندگی و پوشش و مرجعیت های فکری شان عوض شده و به سمت سبک زندگی غربی سوق پیدا کرده‌اند بپرسیم کدام نظریه از کدام اندیشمند یا فیلسوف غربی را مطالعه کردی که به این نتیجه رسیدی؟! معمولاً نه نظریه را می‌شناسد و نه اندیشمند را می‌تواند نام ببرد! یعنی الزاماً استدلال و فکر و اندیشه منجر به تغییر رفتار انسان‌ها نمی‌شود.

این فعال اجتماعی گفت: امروزه به دلیل این‌که کودکان با مشاهده دائمی انیمیشن‌ها و فیلم‌ها بزرگ می‌شوند و قوه تخیل ایشان روز به روز فربه تر می‌شود. لذا نسل‌هایی تربیت می‌شوند که در ساحت عقل عملی و اراده ضعیفند.

وی شبکه اجتماعی اینستاگرام را مثال تام و تمام تکثر و تشتت انسان مدرن نامید و گفت: شاید مکرر تجربه کرده باشیم هنگام استفاده از اینستاگرام در مدت زمان کوتاهی به‌صورت متوالی ناراحت و خوشحال می‌شویم و می‌دانیم این تصاویر در ذهن ما استدلالی را بیان نمی‌کنند و امری را رد یا تایید نمی‌کنند و صرفاً عواطف و احساسات را تبدیل به گرایش می‌کنند. لذا علت این‌که رهبر معظم انقلاب این‌گونه حکیمانه بر مسئله هنر تاکید می‌کند این است که امکان اثرگذاری بر جوانان صرفاً با استدلال ممکن نیست. لذا باید با خلاقیت‌های هنرمندانه از ابزارهای موجود استفاده کرد. یکی از این ابزارها استفاده از جذابیت‌های بصری در محیط فروشگاه‌هاست که کتابشهر به خوبی از آن بهره برده است.

علیرضا کمیلی ادامه داد: البته اصل بر این است که با مطالعه، مباحثه و تحلیل به ساحت فکر، تامل و طمانینه ارتقاء پیدا کنیم. لذا این نقطه‌ای است که نیاز به کتاب بیش از پیش واضح می گردد و تا زمانی‌که ساحت عقل بزرگ نشده و بر ساحت خیال غلبه نکند می‌توان مردم را فریب داد، موج‌های عاطفی و احساسی ایجاد کرد و آرای ایشان را در انتخابات جابجا نمود.

دبیر اتحادیه امت واحده افزود: کتابشهر باید ملاحظات بومی مناطق را نیز رعایت نموده و در این کتابفروشی‌ها نباید کتاب‌هایی که تحریک‌کننده عقاید برادران اهل سنت است وجود داشته باشد بلکه باید فضای فکر و اندیشه و عقلانیت و استدلال حاکم و کتابشهر مرکز جدی تقویت انسجام قومی و مذهبی در کشور باشد. لذا امیدوارم در این مکان شاهد مراجعه بیشتر برادران اهل سنت، رونمایی و نقد کتب ایشان نیز باشیم.

این فعال اجتماعی در پایان در خصوص کتاب «امین آراء» نیز گفت: متاسفانه ما ملتی هستیم که اهل نوشتن نیستیم؛ تک‌نگاری‌های شخصی بسیار مهم است و تاثیر این نوشته‌ها بر مخاطب بسیاربیشتر از سخنرانی است. لذا کار آقای شرفخانلو از این نظر حائز اهمیت است و به نویسنده محترم پیشنهاد می‌دهم در چاپ‌های بعدی، ساختار نظارت شورای نگهبان و ساختار اجتماعی رای در منطقه را نیز به کتاب اضافه نمایند.

حسین شرفخانلو راوی و نویسنده کتاب «امین آراء» که برزای حضور در مراسم از خوی عازم زاهدان شده بود گفت: از زمانی که به سن رای رسیدم وارد چرخه نظارت بر انتخابات نیز شدم و سال ۷۸ تا ۹۸ در همه انتخابات‌ها ناظر معمولی، ناظر مسئول، سرناظر یا رئیس هیات نظارت شهرستان بودم و در طول این سال‌ها از مناظر مختلف انتخابات را تجربه کرده‌ام. انتخابات یک اتفاق مبارکی است و به تعبیر مقام معظم رهبری جشن تکلیف سیاسی ملت ایران است.

وی در خصوص اهمیت روایت‌های شخصی نیز گفت: متاسفانه ملتی هستیم که خاطرات و تجربیاتمان را نمی‌نویسیم و همچنان سینه به سینه منتقل می‌کنیم لذا متاسفانه مشاهده می‌کنیم تعدادی از ضرب المثل‌های رسمی فارسی و بومی مناطق مختلف ما به مرور زمان از بین رفته است.

مسئول هیات نظارت بر انتخابات شهرستان خوی افزود: سعی کردم سیر رشد ابزارهای اجتماعی را نیز در کتاب گزارش نمایم. به‌عنوان مثال در یکی از انتخابات‌ها پس از اتمام شمارش آراء در ساعت ۳ صبح برای انتقال صندوق از شعبه اخذ رای به فرمانداری نیازمند اتومبیل بودیم لیکن هیچ‌یک از حاضران در شعبه اتومبیل نداشته و موبایل و تلفن هم برای ارتباط با فرمانداری موجود نبود. لذا به‌ناچار صندوق را بغل کرده و پیاده مسیر فرمانداری را طی کردیم! هرچند زمان زیادی از این خاطره نمی‌گذرد اما ممکن است باعث تعجب خواننده شود و اگر نوشته نشود قطعاً این خاطره و خاطرات مشابه باقی نمی مانند. نویسنده کتاب افزود: علاوه بر انتخابات سعی کردم شهر خود را نیز توصیف کنم و جزییاتی از دما، جغرافیا و خرده فرهنگ‌ها را نیز بیان کرده‌ام.

نویسنده مطرح ادبیات پایداری در شمال‌غرب کشور با بیان اینکه در نگارش کتاب بنا را بر روایت گذاشتم نه قضاوت، افزود: سعی کردم تحلیل و قضاوت را به مخاطب بسپارم.

وی ادامه داد: چهار کتاب قبلیم در حوزه دفاع مقدس و مدافعان حرم بود و به‌علت دغدغه‌ای که داشتم به سمت تاریخ شفاهی رفتم.

مدیر آرامستان شهرستان خوی در انتها ضمن ادای احترام به خانواده محترم شهید محمد گلدوی به‌علت حضور در مراسم و تشکر از انتشارات شهید کاظمی به‌علت نشر به‌موقع کتاب «امین آراء» گفت: خاطرات خود در پنج سال مدیریت آرامستان شهرستان خوی را که با شیوع کرونا نیز همزمان شد، آماده چاپ کرده‌ام و تا ماه‌های آینده روانه بازار خواهد شد.

در پایان مراسم از کتاب «امین آراء» که با همت «نشر شهید کاظمی» اخیراً روانه بازارشده با حضور میهمانان رونمایی و جشن امضای کتاب نیز برگزار شد.

لازم به‌ذکر است فروشگاه کتابشهر زاهدان واقع در خیابان آزادی با مساحتی بالغ بر ۱۴۰ متر مربع، علاوه‌بر عرضه بیش از ۴۵۰۰ عنوان کتاب، لوازم‌التحریر و هدایای فرهنگی نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

منبع: مهر

کد مطلب: ۲۱۰۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت