وحشت ستاره سیاهپوست از نژادپرستی و خاطرات شیرین با نیکولاس آنِلکا

سرنا_عمر سی ـ بازیگر سیاهپوست افریقایی تبار ـ در گفت‌وگویی با گاردین از خاطرات تلخ نژادپرستی و ترسش از آینده سخن گفته است.

وحشت ستاره سیاهپوست از نژادپرستی و خاطرات شیرین با نیکولاس آنِلکا

عمر سی ـ بازیگر سریال «لوپین»، درباره تجربه‌های تلخ خود از مواجهه با نژادپرستی گفته و عنوان کرده است که این برخوردها به اجبار به او یاد داده تا در برابر سفیدپوستان پاریسی سرش را پایین بگیرد. او همچنین در سال ۲۰۱۶، نامه‌ای تند برای مطبوعات فرانسه نوشت و در آن درباره ترس خود از آینده صحبت کرد.

عمر سی ۴۳ ساله که اصالتی سنگالی دارد، از پدر و مادری آفریقایی و کارگر در حومه پاریس متولد شد. او توانست در سینمای فرانسه و جهان شناخته شود. عمر سی در سال ۲۰۱۱ در یک فیلم کمدی فرانسوی (Intouchables) که نامزد بهترین فیلم، کارگردانی و فیلم‌نامه شد، بازی کرده است.

عمر سی نخسین ستاره سیاهپوستی است که موفق شده جایزه سزار که معادل فرانسوی اسکار است را دریافت کند.

سریال «لوپین» با بازی او، محصول نتفلیکس است که اوایل سال جاری میلادی با منتشر شد. این سریال جزو پربیننده ترین سریال‌های امسال است و توانسته در ۲۸ روز اول نمایش، ۷۰ میلیون بیننده را به خود جذب کند. عمر سی در توئیتر خود به موفقیت سریالش واکنش نشان داده و گفته است که آمار ۷۰ میلیون بیننده، خیره کننده است؛ من بسیار مفتخرم که «لوپین» نخستین سریال فرانسوی است که به این موفقیت جهانی دست پیدا کرده.

عمر سی درباره فیلمی که منتشر شده و او را در حال چسپاندن پوسترهای سریالش به دیوارهای مترو پاریس نشان می‌دهد، به گاردین گفته است: این ویدئو از موضوع بسیار خطرناکی صحبت می‌کند. اینکه بعضی از مردم در فرانسه به سادگی تو را نادیده می‌گیرند. در سریال «لوپین» هم همین رفتار مردم باعث شده است تا شخصیت اصلی داستان به فکر انتقام و لذت جویی از طریق سرقت اموال ثروتمندان باشد.

عمر سی گفته است هنگامی که در حومه پاریس زندگی می‌کرده رابطه‌اش با پلیس پیچیده بوده و اغلب ترجیح داده تا از دست آن‌ها فرار کند، حتی الان و با گذشت بیست سال از آن روزها باز هم چنین شرایطی را دارد. او در سال ۲۰۱۶ و پس از مرگ یک سنگالی ـ فرانسوی در زندان، به مبارزات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس پیوست و به قتل رسیدن جورج فلوید نیز باعث شد تا عمر سی صحبت‌های تندی را علیه نژادپرستی با مطبوعات در میان بگذارد.

عمر سی دو افریقایی فوت شده را با هم مقایسه کرده و گفته بود: «هر دو سیاه و بلند قامت بودند، تنها در عرض چند ساعت زندگی شان به وحشت تبدیل شد؛ آن هم به خاطر هیچ چیز. من هم سیاه هستم. من هم مثل آن‌ها هستم. ممکن است بلایی که بر سر آن‌ها آمد فردا بر سر من یا فرزندانم هم بیاید.»

این بازیگر افریقایی تبار در ادامه به گاردین گفته که نگاه‌های سنگین روی خودش را به دلیل تفاوت رنگ پوستش از کودکی حس کرده و از ۱۴ سالگی فهمیده است که تنها با طنز و شوخی می‌تواند این مانع، میان خودش و غریبه‌های محافظه کار را بردارد.

عمر سی همچنین گفته است که نیکولاس آنلکا ـ فوتبالیست فرانسوی ـ باعث شده تا او مطمئن شود، خروج از فقر و حومه نشینی و کار کردن در حرفه‌ای رقابتی غیرممکن نیست.

او گفته است نیکولاس آنلکا بهترین بازیکن فوتبال در مدرسه‌شان بوده و شب‌های تمرین زود می‌خوابیده تا صبح به تمرین برسد. در حالی که او و دیگر دوستانشان به این موضوع اهمیتی نمی‌دادند. تا اینکه آنلکا به انگلیس رفت و در تیم آرسنال بازی کرد و به شهرت جهانی رسید. عمر سی اکنون تمام بازی‌های نیکولاس آنلکا را دنبال و به او افتخار می‌کند.

نیکولاس آنلکا

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۲۱۰۶۰۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت