تکمیل شبکه ملی اطلاعات نزدیک‌تر شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افتتاح مرکز شهید فخری زاده به عنوان سنگ بنای مهم در شبکه ملی اطلاعات، گفت: یکی از گلایه های رهبر انقلاب این بود که برخی از اجزای شبکه ملی اطلاعات از برنامه عقب است و یکی از این اجزا مرکزی بود که امروز افتتاح شد.

تکمیل شبکه ملی اطلاعات نزدیک‌تر شد

محمدجواد آذری جهرمی روز چهارشنبه ۲۶ خرداد در مراسم افتتاح یک مرکز داده جدید در کرج، گفت: امروز مرکز شهید فخری زاده به عنوان به عنوان سنگ بنای مهم در سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات به ثمر نشسته است.

وی ادامه داد: یکی از گلایه های رهبر انقلاب این بود که برخی از اجزای شبکه ملی اطلاعات از برنامه عقب است و یکی از این اجزا مرکزی بود که امروز افتتاح شد.

آذری جهرمی در توضیح عملکرد این مرکز توضیح داد: ما در طراحی سند شبکه ملی اطلاعات، یک قطب مهم مرکز داده داریم که مکان یابی آن در منطقه ویژه اقتصادی پیام صورت گرفته و این استان میزبان بزرگترین قطب مرکز داده در کشور است.

وی اضافه کرد: پیشینیان ما در وزارت ارتباطات، این مرکز را به عنوان هاب پستی منطقه ویژه طراحی کرده بودند.

وی افزود: ما این منطقه را با نگاه اقتصاد و عرصه دیجیتال بازآفرینی کردیم و تسهیلات ویژه‌ای را در منطقه ویژه اقتصادی پیام برای شرکت‌ها درنظر گرفتم.

وزیر ارتباطات با اشاره به مزیت های ایجاد دیتا سنتر توسط شرکت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی پیام گفت: این منطقه نزدیک پایتخت قرار دارد و دسترسی به آن آسان است و به عنوان هاب ارتباطی کشور مطرح شده است.

وی افزود: اگر دیتا سنتر شرکت‌ها در این منطقه ایجاد شود، حداقل حدود ۲۴ درصد از هزینه تجهیزات گمرکی که باید برای وارداتشان هزینه کنند، صرفه جویی می‌شود.

جهرمی ادامه داد: چهار مجموعه ساخت دیتا سنتر خود را در این منطقه شروع کرده‌اند که اولین آنها بخش خصوصی است، دومین آنها شرکت زیرساخت است و سومین شرکت شاتل است که مراحل اجرایی آن به پایان رسیده و همراه اول هم یکی از بزرگترین دیتا سنترهای خود را در این منطقه بنا خواهد کرد.

این مسئول گفت: به زودی منطقه ویژه اقتصادی پیام قطب آی سی تی کشور به لحاظ شبکه‌ای و احداث مراکز داده خواهد شد که این نتیجه سیاست گذاری صورت گرفته در شورای عالی فضای مجازی است.

وی توضیح داد: حالاکه این منطقه به عنوان قطب مرکز داده مطرح شده، به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که اولین آن این است که شرکت ارتباطات زیرساخت باید شبکه و فیبر لازم را در این منطقه ایجاد کند.

جهرمی اضافه کرد: علاوه بر این، علاقه مند بودیم بسیاری از مطالب بین المللی و داخلی ایران از طریق خودمان برای سایر کشورهای منطقه هاست شود و طبیعتا در عصر اقتصاد دیجیتال به دنبال کسب بازار از منطقه هستیم.

وی افزود: باید شرایطی فراهم شود که ما ارتباطاتمان با کشورهای همسایه را به صورت مستقیم برقرار کنیم و اگر با عراق همسایه هستیم این طور نباشد که بسته تبادل اطلاعاتی ما در فرانکفورت آلمان تبادل شود.

این مسئول ابراز کرد: همسایه در فضای سایبر یعنی ما بسته‌های اطلاعاتی خود را با کشورهای همسایه به صورت مستقیم تبادل کنیم‌.

آذری جهرمی گفت: طی سال‌های گذشته این ارتباط مستقیم با برخی از کشورهای منطقه ترکیه، قطر، عمان، ارمنستان، امارات و ... برقرار شده و این امر باعث شده کیفیت سرویس‌های ایرانی در این کشورهابه شکل قابل قبولی ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: شرکت‌های بین المللی به سهولت می‌توانند سرویس‌های هاستینگ خود را فارغ از مقرراتی که در سرزمین اصلی است، در اینجا بنا کنند که این اقدام یک گام رو به جلوبرای کسب بازارهای منطقه ای است.

وی افزود: در شرکت ارتباطات زیر ساخت از سال ۹۶ گام‌هایی برداشته‌ایم برای رفع انحصار که قولش را داده بودیم. از نظر ما انحصار شرکت زیرساخت انحصار حاکمیتی است نه انحصار اقتصادی. انحصار اقتصادی مطلوب نیست و دولت باید از خدماتی که در دست دارد براساس سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بیرون بیاید.

وزیرارتباطات تاکید کرد: یک حوزه رومینگ بودکه به صورت انحصاری در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت قرار داشت که ثمرات آن نیز این بود که ارتباطات به راحتی مختل می‌شد و در اولین گام رومینگ را آزادسازی و در اختیار اپراتورها قرار دادیم.

وی ادامه داد: در گام دوم ارتباطات ام پی ال اس و وی پی ال اس که برای بیزینس ها به صورت انحصاری در اختیار شرکت ارتباطات زیر ساخت بود هم آزادسازی شد.

وی گفت: گام سوم ویس بین الملل بود که آن هم در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت بود که آن هم با نقشه راهی آزادسازی و در اختیار اپراتورها قرار گرفت.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در حال حاضر تنها خرید و فروش اینترنت در انحصار اقتصادی شرکت ارتباطات زیرساخت قرار دارد که این هم باید آزادسازی شود و مرکز شهید فخری زاده می‌تواند زیرساخت خرید اینترنت را بین شرکت‌های داخلی و خارجی تسهیل کند.

جهرمی ادامه داد: با این آزادسازی ها نقش شرکت زیرساخت در شبکه از بار به یار تبدیل می‌شود.

وی اضافه کرد: امروز شرکت‌های خارجی می‌توانند به پشتوانه حضور دولت در منطقه ویژه اقتصادی پیام در این مجموعه سرمایه گذاری کنند.

وی توضیح داد: مرکز شهید فخری زاده یکی از مراکز مهم است که بعد از این بیشتر از آن خواهیم شنید.

وی ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که مطالبه رهبر معظم انقلاب برای استقرار المان‌های شبکه ملی اطلاعات و اجزای شبکه ملی اطلاعات را تا قبل از پایان دولت پاسخ دهیم و به سرانجام برسانیم و بر این مبنا ظرف دو هفته آینده مرکز امنیت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات راه اندازی خواهد شد.

وی گفت: فرایندهای این مرکز هم بسیار حائز اهمیت است و برای راه اندازی آن سه سال زحمت کشیده شده است.

وی ابراز کرد: امسال آخرین روستای بالای ۲۰ خانوار البرز هم به اینترنت متصل شد و پوشش اینترنت این استان برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار صد درصد شد.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۲۱۱۰۸۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت