حکایت تولید انیمیشن «ژولیت وشاه» و یک داوری

سرنا_اشکان رهگذر گفت: توسعه ایده «ژولیت و شاه» از سال 95 شروع شد. از همان سال ایده این انیمیشن چه ازنظر داستانی و چه بصری توسعه پیدا کرد. تا اینکه از سال 97 وارد پیش‌تولید شدیم و در حال حاضر هم در دست تولید قرار دارد. امیدواریم در اواخر سال 1401 آماده نمایش شود.

حکایت تولید انیمیشن «ژولیت وشاه» و یک داوری

اشکان رهگذر، نویسنده و کارگردان که پیش‌از این با انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» موفق به دریافت 15 جایزه داخلی و خارجی شده بود و در جشنواره بین‌المللی انسی 2021 با پروژه «گنج اژدها» توانست به بخش میفاپیچز راه پیدا کند، به‌تازگی داور یکی از بخش‌های جشنواره بین‌المللی فانتازیا مونترال شده است. رهگذر علاوه بر داوری در این جشنواره، از انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» در این جشنواره رونمایی می‌کند.

خبر ساخت سومین انیمیشن سینمایی شما، «ژولیت و شاه» به فاصله یک ماه از خبر ساخت «گنج اژدها» منتشر شد. آیا قصد دارید زمانی که صرف ساخت «آخرین داستان» شد را جبران کنید و هم‌زمان دو فیلم سینمایی بسازید؟

نه، قصد ندارم که زمان صرف شده برای ساخت انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» را جبران کنم. هر فیلم‌سازی دوست دارد، ایده‌هایش را زودتر به عرصه ظهور برساند و آن‌ها را تبدیل به فیلم کند. ایده‌هایی هر دوی این انیمیشن‌ها، سال‌هاست که ذهن مرا به خودشان مشغول کرده‌اند و منتظر بودم تا بعد از «آخرین داستان» به سراغشان بروم. واقعیت این است که برای من کیفیت بسیار مهم‌تر از هر چیزی است. البته قرار نبود «گنج اژدها» را به این زودی خبری کنیم، اما چون این پروژه در بخش میفاپیچز جشنواره بین‌المللی انسی 2021 پذیرفته شد مجبور شدیم تا خبر ساخت آن را منتشر کنیم. درحالی‌که «گنج اژدها» هنوز در پیش‌تولید قرار دارد و ساخت انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» را پیش از آن شروع کرده بودیم. طبق برنامه‌ای هم که داریم «ژولیت و شاه» زودتر روانه بازار خواهد شد و به فاصله یک سال، انیمیشن «گنج اژدها» آماده نمایش می‌شود.

بعد از تجربه ساخت انیمیشنی درباره شاهنامه، رویکردتان در انیمیشن‌های بعدی تغییر کرد. «گنج اژدها» درباره آب و خشک‌سالی است و «ژولیت و شاه» درباره ناصرالدین‌شاه قاجار و وقایع تاریخی شکل‌گیری تئاتر در ایران، سوژه‌هایتان را چطور انتخاب می‌کنید؟

دوست ندارم که در یک ژانر یا قالب خاص بمانم. این موضوع را می‌توانید حتی در انیمیشن‌های کوتاهی که پیش‌از این ساخته‌ام ببینید. دلیلش هم این است که خودم را در هیچ ژانر و قالبی آن‌قدر پخته نمی‌دانم که بگویم این قالب خاص من است و مثلاً فقط باید کارهای اساطیری بسازم. سعی می‌کنم بیشتر تجربه‌گرا باشم و بیشتر از تجربه‌گرایی، این ایده‌هایم هستند که مرا هدایت می‌کنند. این ایده‌ها برگرفته از چیزهایی است که روی من تأثیر می‌گذارند و دلم می‌خواهد که به سراغ ساختشان بروم.

چطور شد که تصمیم گرفتید به سراغ ناصرالدین‌شاه قاجار بروید و فیلمی در این‌باره بسازید؟

یکی از دلایلش این بود که حدود 10، 12 سال پیش یک انیمیشن کوتاه به نام «گربه قجری» ساختم که سوژه این انیمیشن هم بر اساس تعاریف پدرم از تاریخ قاجار به ذهنم رسیده بود. پدر من مطالعات بسیار عمیق و دقیقی درباره تاریخ قاجار داشته‌اند و در همین پروژه «ژولیت و شاه» هم یکی از مشاوران تاریخی فیلم هستند. بعد از «گربه قجری» این ایده همیشه در ذهن من بود که یک انیمیشن درباره ناصرالدین‌شاه و آن مقطع تاریخی بسازم. پیش از من هم کارگردانان بزرگی روی این مقطع تاریخی کار کرده‌اند و از طرف دیگر، به دلیل اینکه این دوره تاریخی به ما نزدیک‌تر است، دوست داشتم تجربه‌ای درباره آن داشته باشم.

مجوز فیلم‌نامه «ژولیت و شاه» طبق اخبار رسمی در سال 1397 صادر شده است. زمانی که شاید توجه به این دوره تاریخی همه‌گیر نشده بود. اما در حال حاضر سه سریال در شبکه نمایش‌خانگی درباره دوران قاجار در حال تولید هستند. فکر می‌کنید این فضا چه تأثیری روی فیلم شما می‌گذارد؟

سه سریال با سه قصه، رویکرد، کارگردان و گروه متفاوت درباره تاریخ قاجار در حال تولید هستند، پس حتماً هرکدام از آن‌ها اثری متفاوت خواهند بود. از آنجایی‌که هر سه این سریال‌ها زنده هستند، ساخت آن‌ها به‌زودی تمام می‌شود و ظرف یکی، دو سال آینده به نمایش درمی‌آیند. درحالی‌که ساخت انیمیشن زمان‌بر است و «ژولیت و شاه» بعد از آن‌ها به نمایش درمی‌آید. فکر می‌کنم این فضا می‌تواند به همه پروژه‌ها کمک کند و مردم بیشتر با آن دوره تاریخی و فضایش آشنا کند. مخاطب ایرانی همیشه فضای این مقطع تاریخی را دوست داشته است و فکر می‌کنم همه این آثار به همدیگر کمک خواهند کرد.

ساخت این انیمیشن را از چه زمانی شروع کردید و در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ پیش‌بینی می‌کنید «ژولیت و شاه» برای چه زمانی آمده نمایش شود؟

توسعه ایده «ژولیت و شاه» از سال 95 شروع شد. از همان سال ایده این انیمیشن چه ازنظر داستانی و چه بصری توسعه پیدا کرد. تا اینکه از سال 97 وارد پیش‌تولید شدیم و در حال حاضر هم در دست تولید قرار دارد. امیدواریم در اواخر سال 1401 آماده نمایش شود.

چه گروه سنی مخاطب این انیمیشن هستند؟

مخاطب هر دو انیمیشن سینمایی که در دست‌ساخت داریم، خانواده‌ها هستند. تلاش داریم که هرکدام از اعضای خانواده به‌نوعی از تماشای این انیمیشن‌ها لذت ببرند. البته کودکان و نوجوانان به شکل ویژه‌تری موردتوجه ما هستند.

درباره حضورتان در جشنواره بین‌المللی فانتازیا بگویید. در کدام بخش داور هستید و در این جشنواره چه اتفاقی برای «ژولیت و شاه» می‌افتد؟

آشنایی‌ام با جشنواره فانتازیا به سال 2018 بازمی‌گردد، زمانی که انیمیشن «آخرین داستان» آماده نمایش شده بود. برگزارکنندگان این جشنواره علاقه‌مند بودند که وردپریمیر یا همان اولین نمایش «آخرین داستان» را در جشنواره فانتازیا داشته باشند که من به دلیل اینکه قرار بود این اتفاق در جشنواره انسی که جشنواره مهم‌تری است بیفتد، پیشنهاد آن‌ها را رد کردم. ارتباط ما از همان موقع شکل گرفت و آن‌ها دائماً پیگیر فیلم‌های ما بودند تا اینکه به من پیشنهاد دادند، داور جایزه «ساتوشی کن» بشوم. «ساتوشی کن»، کارگردان بزرگ و فقید ژاپنی است که در سن 46 سالگی درگذشت و جشنواره فانتازیا برای ادای دین به این کارگردان بزرگ که تأثیر زیادی روی سینمای زنده و انیمیشن گذاشته است، جایزه‌ای بانام او به شرکت‌کنندگان اهدا می‌کند. در ادامه آن‌ها پیشنهاد دادند که هرکدام از داوران، پروژه‌های جدید و پروژه‌های آینده خودشان را معرفی کنند. به همین دلیل ما در این جشنواره انیمیشن کوتاه «جبیر» که از تولیدات اخیر استودیو هورخش است را به نمایش می‌گذاریم و انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» را به خریداران و توزیع‌کنندگان معرفی می‌کنیم. این اتفاق شبیه به میفاپیچز جشنواره انسی فرانسه است با این تفاوت که در آنجا این بخش رقابتی بود و جایزه‌ای داشت ولی در اینجا ما به شکل افتخاری حضور داریم. در طول این جشنواره ما با شرکت‌های مختلف برای نمایش «ژولیت و شاه» در کشورهای مختلف صحبت خواهیم کرد.

آیا این اولین حضور شما به‌عنوان داور در یک جشنواره بین‌المللی است؟ آیا از سینمای ایران هم اثری در این جشنواره حضور دارد؟

نه، این اولین بار است که افتخار داوری در یک جشنواره خارجی را دارم و متأسفانه از سینمای ایران هیچ فیلمی در این دوره از جشنواره حضور ندارد. به نظرم جشنواره فانتازیا بااینکه جزو جشنواره‌های مهم فیلم دنیاست، در ایران چندان شناخته شده نیست. درحالی‌که این جشنواره بسیار به هالیوود نزدیک است و در چند سال اخیر بسیار موفق ظاهر شده است. امیدوارم به‌واسطه حضور ما در این جشنواره فیلم‌سازان ایرانی بیشتر با این جشنواره آشنا شوند و از سال آینده آثارشان را برای شرکت در آن ارسال کنند.

«ژولیت و شاه» انیمیشنی در ژانر کمدی-رمانتیک و موزیکال است که به وقایع تاریخی شکل‌گیری تئاتر در ایران می‌پردازد. در خلاصه داستان این انیمیشن سینمایی به تهیه‌کنندگی آرمان رهگذر آمده است که: «جولی بازیگر جویای نام ولی تازه‌کار تئاتر، توسط ناصرالدین‌شاه به ایران دعوت می‌شود تا نقش ژولیت را در نمایشی بازی کند. غافل از آنکه شاه نقشه دیگری برای او دارد.»

ژینوس پدرام بعد از انیمیشن «آخرین داستان» برای دومین بار با استودیو هورخش در تدوین این پروژه همکاری می‌کند. بهنام جلیلیان، آهنگسازی و میثم یوسفی، ترانه‌سرایی انیمیشن «ژولیت و شاه» را بر عهده دارند. امین قاضی، مدیر دوبلاژ این انیمیشن سینمایی است و سام استودیو، ضبط صدای صداپیشگان این پروژه را انجام می‌دهد.

جشنواره بین‌المللی فانتازیا 2021 به دلیل شیوع ویروس کرونا به شکل آنلاین از 5 تا 25 آگوست (14 تا 24 مرداد) در شهر مونترال برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۲۱۵۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت