چشم‌اندازی از هورامانِ جهانی

سرنا_همزمان با ثبت چشم‌انداز فرهنگی هورامان/اورامانات در فهرست میراث جهانی یونسکو، کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، چشم‌اندازی از این سرزمین را با یادآوری نمایشگاه عکس «اورامان؛ دامان آسمان» مرور کرد.

چشم‌اندازی از هورامانِ جهانی

حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران یادآور شد: با همت بسیار خوب کارشناسان ایرانی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همکاران ارجمند کمیسیون ملی یونسکو در ایران و دفتر نمایندگی ایران در پاریس این اتفاق فرخنده به ثمر نشست. همچنین باید از مدیران و مسؤولان و هنرمندان استان‌های کردستان و کرمانشاه که در این راه تلاش‌های قابل توجهی کردند، تشکر کنم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران با بیان این‌که این پرونده از اهمیت بالایی برای کشورمان برخوردار بود، یادآور شد: هنرمندان ایرانی در این راه با همراهی در برپایی برنامه‌هایی از جمله نمایشگاه گروهی عکس «اورامان؛ دامان آسمان» نقشی پررنگ در این اتفاق داشتند که از همه آن‌ها تقدیر می‌کنم.

نمایشگاه گروهی عکس «اورامان؛ دامان آسمان» در مهر سال ۱۳۹۹ با حضور حجت حسام مهدی، ارزیاب مصری پرونده اورامانات از سوی سازمان ایکوموس (نهاد مشورتی یونسکو در خصوص نگهداری و پاسداری از میراث فرهنگی) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

این نمایشگاه دربرگیرنده ۷۰ عکس منتخب از ۳۵ عکاس ایرانی به‌ویژه عکاسان استان‌های کرمانشاه و کردستان بود که تصاویر بدیعی از طبیعت، معماری، زندگی روزانه مردم و آیین‌های منحصر به‌فردی چون «عروسی پیرشالیار» و «پالنگان» را به تصویر کشید.

در ادامه مجموعه برنامه‌های مربوط به پرونده ثبت جهانی چشم انداز فرهنگی اورامانات، مجموعه آثار برگزیده این نمایشگاه در ۱۰۵ صفحه و شمارگان ۳۰۰ نسخه توسط کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران منتشر شد.

هورامان یا اورامانات نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

معماری هورامان (اورامانات) به‌طور کامل با کوهستان انطباق یافته و متکی بر ساخت‌وساز با استفاده از سنگ و به‌شکل خشکه‌چین است و خانه‌ها در روستاهای منطقه با توجه به شیب تند دامنه‌های صخره‌ای به‌صورت پلکانی ساخته شده‌ است، خانه‌ها در اکثر موارد در دو طبقه ساخته شده و بر اساس معیشت، فضای خانه‌ها با یکدیگر متفاوت است و خانه‌های افراد باغ‌دار، کشاورز و دامدار کمابیش با هم متفاوت است. در بسیاری از موارد طبقه همکف به محل نگهداری گله و انبار اختصاص دارد. فضای اصلی مسکونی در طبقه بالاتر واقع است و از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود. ساکنان این منطقه نیز به گویش هورامی سخن می‌گویند.

کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، این موفقیت بزرگ را به مردم شریف ایران‌زمین و تمام همکاران محترم دخیل در این پرونده جهانی، تبریک می‌گوید.

پرونده «چشم‌انداز فرهنگی هورامان/ اورامانات» در نشست امروز چهل‌وچهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰) در شهر فوجو چین مورد بررسی قرار گرفت و با تصویب اعضای کمیته، به‌عنوان بیست‌وششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

منبع: روابط عمومی چکمیسیون ملی یونسکو ـ ایران

کد مطلب: ۲۱۶۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت