بزرگ‌ترین پارک های تهران

تهران چندین سال پیش به‌عنوان پایخت انتخاب شد و از آن به بعد، افراد زیادی برای کار و زندگی به این شهر آمدند.

بزرگ‌ترین پارک های تهران

مسئولان این شهر برای ارائه خدمات مختلف، سعی کردند پارک یا مکان‌هایی را برای تفریح مردم بسازند. ازجمله مکان‌های تفریحی ساخته شده در تهران می‌توان به بام تهران، پارک جمشیدیه و دریاچه چیتگر اشاره کرد. به‌جرات می‌توان گفت که بزرگ‌ترین پارک‌های ایران در این شهر واقع شده‌اند، اگر باور ندارید این مطلب را تا پایان مطالعه کنید تا با سه مورد از بزرگ‌ترین پارک‌های تهران آشنا شوید.

بوستان جمشیدیه

این پارک 10 هکتار مساحت داشته و یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های تهران به‌شمار می‌رود. این پارک در بخش شمالی خیابان نیاوران واقع شده و به پارک سنگی جمشیدیه نیز معروف است. پارک جمشیدیه از شمال با کوه کلک‌چال و از جنوب با باغ دولو همسایه بوده و معماری بسیار خاصی دارد که این دو ویژگی آن را از دیگر پارک‌های تهران متمایز ساخته است. اکنون در این پارک زیبا یک آبشار مصنوعی، حوض زیبا و تعدادی مجسمه وجود دارد که حس خوبی را به گردشگران منتقل می‌کند.

اگر می‌خواهید نمایی متفاوت از شهر تهران را مشاهده کنید، کافی است از پله‌های پشت آبشار بالا رفته و به طبقه بالایی پارک برسید. در این مکان، تهران کامل زیرپای شما است و می‌توانید مناظری چشم‌نواز از پایتخت را مشاهده کنید. اگر علاقه‌مند به پیاده‌روی، کوه‌نوردی یا مشاهده مناظری منحصربه‌فرد هستید، باید بگوییم که پارک جمشیدیه بهترین پیشنهاد برایتان محسوب می‌شود.

هرچه پله‌های بیشتری را در این بوستان طی کنید، بیشتر حیرت‌زده می‌شوید و می‌توانید مناظری فوق‌العاده را ببینید. همچنین بسیاری از پزشکان قدم زدن در این پارک را پیشنهاد می‌کنند؛ زیرا به‌دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، هوای آن بسیار پاک بوده و می‌توانید اکسیژن خالص را تنفس کنید.

بوستان جمشیدیه یکی از بهترین مکان‌ها برای فاصله گرفتن از هیاهوی شهری و ترافیک است و می‌توانید در محیطی آرام، هوایی تازه را تنفس کنید. رستوران و سفره‌خانه‌های سنتی زیادی در پارک جمشیدیه ساخته شده که به بازدیدکنندگان خدماتی مختلف را ارائه می‌کنند. همان‌طورکه گفته شد، تعدادی مجسمه در این مجموعه تفریحی قرار گرفته که گردشگران با آن‌ها عکس‌های خاطره‌انگیزی ثبت می‌کنند.

پارک نیاوران

این پارک یکی از بهترین و باشکوه‌ترین پارک‌های تهران است که به دستور محمدرضا شاه پهلوی ساخته شد. نقشه پارک نیاوران را طراحانی انگلیسی کشیدند و سردار افخمی معمار آن بود؛ این پارک سرانجام پس از گذشت مدت زمانی طولانی، سال 1348 افتتاح شد. پارک نیاوران 62 هزار مترمربع مساحت داشته و در شمال شرقی تهران، یعنی نیاوران، واقع شده است. آبنماهایی بزرگ به مساحت 3000 متر مربع در پارک نیاوران ساخته شده که توانسته زیبایی و شکوه این مکان را دو چندان کند.

8000 متر مربع از این مکان گل کاری شده و 20000 متربع مربع آن چمن سبز است. در این پارک درختان فراوانی وجود دارد که وظیفه تولید اکسیژن را برعهده دارند. یکی از مسن‌ترین درختان تهران، چناری 150 ساله است که 20 متر ارتفاع و 2.8 متر قطر دارد. این درخت را می‌توانید در پارک نیاوران ببینید. این پارک هم مانند دریاچه چیتگر جز محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تهران بوده و سالانه افراد زیادی از آن بازدید می‌کنند. شاید بد نباشد بدانید که ساختمان‌هایی مانند کانون فرهنگی کودکان، کتابخانه، سالن آمفی تئاتر، زمین اسکیت، زمین بازی برای کودکان، زمین اسب‌سواری، سالن ورزشی بانوان و چهار استخر در این پارک واقع شده است.

شما می‌توانید به بوستان نیاوران رفته و با یک تیر چند نشان بزنید. در این پارک بزرگ ساختمان‌هایی با معماری دوران پهلوی مشاهده می‌شود که از دیدن آن‌ها سیر نخواهید شد. اگر اهل تهران هستید و می‌خواهید از جو آلوده پایتخت فاصله بگیرید، حتما به نیاوران بروید.

پارک آب و آتش

این پارک بعداز بام تهران یکی از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی شهر است. پارک حضرت ابراهیم یا آب و آتش، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های پایتخت محسوب می‌شود و با حدود 24000 مترمربع مساحت، در زمین‌های عباس‌آباد افتتاح شده است. ازجمله بخش‌های گوناگون این پارک می‌توان به پل ابریشم، لانه کبوتر، کالسکه‌رانی، فانوس دریایی، آب‌نما، برج آتش، آلاچیق و فضای سبز اشاره کرد. اولین چیزی که هنگام رسیدن به این پارک، چشم شما را به سمت خود می‌کشاند، مجسمه و تندیس‌های مختلفی است که با ظرافت خاصی طراحی شده‌اند.

در بخش‌هایی از پارک آب و آتش چند استخر و فواره وجود دارد و همین آب‌نماها محلی ایده‌آل برای بازی کودکان در فصل تابستان هستند. در این پارک چهار برج آتش قرار گرفته که بعضی روزهای سال آن‌ها را روشن می‌کنند. این برج‌ها، آتش را تا چندین متر به هوا پرتاب می‌کنند و باعث ایجاد منظره‌ای شگفت‌انگیز می‌شوند.

ساعت‌های اولیه شب، زمانی است که این برج‌ها فعال می‌شوند و آتش را تا ارتفاع هشت متر به هوا پرتاب می‌کنند! علاوه‌بر همه ویژگی‌های گفته شده، چندین رستوران، کافه و زمین بدمینتون در بوستان حضرت ابراهیم وجود دارد. افرادی زیادی برای گذراندن اوقات فراغتشان این مکان را انتخاب می‌کنند.

ما در این مطلب سه مورد از بزرگ‌ترین پارک‌های تهران به شما معرفی کردیم. اگر تجربه بازدید از بام تهران، دریاچه چیتگر یا بوستان‌های گفته شده را دارید، خوشحال می‌شویم که نظراتتان را درباره آن‌ها با ما به‌اشتراک بگذارید.

کد مطلب: ۲۱۷۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت