نتیجه یک راستی‌آزمایی از یک سوتی عجیب و غریب مدیری

سرنا_ مچ‌گیری خواننده‌ی پاپ از مهران مدیری، که گفته بود: یوهان سباستین باخ، پنج هزار قطعه ساخته است! / حاجیلی: «هزار و هفتاد-هشتاد تا قطعه از باخ بیش‌تر موجود نیست»/ -مدیری: «دو هزارتا!.. بقیه‌اش گم شده است»!/ حاجیلی: «حساب کردم برای پنج هزار قطعه، هفته‌ای یک دانه هم بسازد، 103 سال طول می‌کشد»/ مدیری: «این‌ها فراانسان هستند»!

به گزارش سرنا، شب گذشته، امید حاجیلی خواننده‌ی موسیقی پاپ، مهمان مهران مدیری در برنامه‌ی دورهمی بود و یکی از ادعاهای این مجری صداوسیما را که پیش از این در برنامه‌ی کتاب‌باز سازمان ادعا کرده بود عاشق موسیقی کلاسیک و یوهان سباستین باخ است و این موسیقیدان مشهور پنج هزار قطعه موسیقی دارد! غیرمستقیم به‌چالش کشید. نخست گزارش این بخش از برنامه را اینجا بخوانید.

در بخشی از برنامه مهران مدیری درباره بتهون صحبت کرد و حاجیلی در امتداد صحبت‌های او گفت: «آقای مدیری شما در برنامه « کتاب باز» حضور پیدا کردید و در بخشی گفتید بوهان سباستین باخ، حدود ۵هزار قطعه ساخته است اما من هر چه قدر گشتم حدود هزار و هفتاد قطعه ساخته بود. این عدد بزرگ از کجا آمده؟»

مدیری در پاسخ گفت: « بله، این رقمی که من گفتم تعداد قطعاتی است که او ساخته اما در طول زمان از بین رفته است.»

حاجیلی در ادامه صحبت مدیری گفت: «پس چگونه می ‌دانند ۵هزار اثر ساخته است، زمانی که این آثار از بین رفته؟»

مجری برنامه پس از تایید حرف مهمان خویش گفت: «عجب سوال سختی! اما خیلی از این موارد رخ داده است و خیلی اتفاق عجیبی نیست! تولستوی هم چندین رمان نوشته است اما چون در آخر عمرش ایدئولوژیش نسبت به جهان تغییر کرد تمام آنها را از بین برد. معاصران این افراد در طول تاریخ نقل کرده‌اند و چنین مواردی ثبت شده.»

حاجیلی پس از شنیدن حرف مدیری یک محاسبه از این ارقام را ارائه داد و گفت: «این افراد آدم‌های خاص و عجیبی بودند و واقعا فرا زمینی بودند؛ چون من حساب کردم اگر واقعا این آدم ۵هزار قطعه داشته باشد، یعنی از بدو تولد تا صد و سه سالگی هفته‌ای یک اثر با این پیچیدگی باید نوشته باشد. البته که باخ در شصت و پنج سالگی می‌میرد و روایت مرگ عجیبی هم دارد او در اواخر عمر چشم‌هایش به شدت ضعیف می‌شود، پس از انکه چشمانش را عمل می‌کند دکتر به او می‌گوید شش ماه باید چشمانش بسته بماند او طاقت نمیاورد چشمانش را باز می‌کند خانواده‌اش را می‌بیند و در شصت و پنج سالگی بر اثر ایست قلبی می‌میرد.»

نتیجه‌ی تحقیقات انجام شده و موثق، به گزارش کافه سینما، دست‌نوشته‌ی موسیقی می‌رسد که خبر یافته شدن‌اش در اکراین، چندی پیش منتشر شده بود. این 5000 دست‌نوشته (که البته اشاره نشده چه تعداد از آن‌ها قطعه‌ی موسیقی هستند)، متعلق به‌خود پاپ و فرزندان‌ پرشمارش از جمله فرزند موسیقیدان‌اش کارل فیلیپ امانوئل باخ است. خود باخ بزرگ، 1128 قطعه موسیقی در طول 65 سال عمرش تصنیف کرده که 23 قطعه‌ از آن، ناتمام مانده یا گم شده است.

البته مهران مدیری پیش از این نیز در مسابقه های دانش عمومی در دورهمی نیز اطلاعات غلط به مردم داده بود. اینجا بخوانید. به گزارش سرنا، مدیری پیش‌ازاین ادعا کرده بود که وقتی مردم ایران در خارج دنبال "چیز" هستند، او دنبال ارکستر سمفونیک است!

تلویزیون بالای سر مجری‌هایش، کارشناس و ناظر پخش ندارد؟!

پیش از این، فراستی‌پور دیگر کارشناس سازمان هم در همین برنامه‌ی تخصصی کتاب صداوسیما، یادداشت‌های یک نویسنده‌ی ایرانی را به‌جای داستایفسکی، چند جلسه‌ای خوانده بود و تحلیل کرده بود!

کد مطلب: ۱۴۰۵۸۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت