برج روشنایی استادیومی چیست؟ + معرفی انواع و کاربردهای آن

برج روشنایی به سازه‌ای گفته می‌شود که متشکل از پایه و هد است و در انواع مختلف جهت تامین روشنایی محوطه‌ها، سایت‌های صنعتی و استادیوم‌های ورزشی طراحی و ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برج روشنایی استادیومی چیست؟ + معرفی انواع و کاربردهای آن

به عبارتی روشن‌تر برج روشنایی استادیومی چراغ‌های قدرتمندی هستند که در ارتفاعات بالا و با زاویه تابش کم نصب شده و معمولا بین زاویه 12 تا 60 درجه قابل تنظیم می‌باشند، که این زاویه تابش کم پروژکتورها، موجب می‌شود که نور با شدت بیشتری از ارتفاع به زمین برسد. برج‌های روشنایی سیار یکی از کاربردی‌ترین انواع برج‌های روشنایی هستند؛ چرا که آن‌ها را به راحتی می‌توان جابه‌جا کرد.

برج روشنایی استادیومی را می‌توان در ارتفاع‌های مختلفی نصب نمود، اما ارتفاع معمول آن بین 12 تا 18 متر است. به همین دلیل معمولا چندین برج استادیومی در اطراف استادیوم‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا نورپردازی تمام گوشه‌ها و زوایا به خوبی پخش و تامین شود.

همچنین برج روشنایی استادیومی نقش مهمی در نورپردازی زمین‌های ورزشی و استادیوم‌های فوتبال داشته، به طوری که با نورپردازی مناسب به بازیکنان کمک می‌کند تا به بهترین شکل و تسلط کامل به تمامی زوایا، مهارت‌های خود را به نمایش بگذارند.

اکنون سوالی که پیش می‌آید این است که آیا برای نصب ابزارهای تبلیغات محیطی نظیر تلویزیون شهری هم نیاز به نصب برج روشنایی استادیومی است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم از آنجایی که لامپ LED در فرآیند ساخت تلویزیون شهری به کار می‌رود، بنابراین این تلویزیون‌ها نور کافی برای نمایش تصاویر دارند و نیازی به برج روشنایی استادیومی برای نصب آن‌ها وجود ندارد.

انواع برج‌های روشنایی استادیومی

انواع برج_های روشنایی استادیومی - تصویر 2

همانطور که گفته شد از انواع برج‌های‌ روشنایی استادیومی جهت تامین روشنایی استادیوم‌ها، سالن‌های ورزشی و محوطه‌های وسیع استفاده می‌شود و دارای یک هد مستطیل شکل هستند.

نورپردازی استادیوم‌های ورزشی به وسیله این برج‌ها و به ‌صورت یک ‌طرفه انجام می‌گیرد. برج‌های روشنایی متشکل از چند ردیف پروژکتورهای پرقدرت بوده که می‌توانند فضایی مشخص را نورانی کنند. طراحی خاص سبد پروژکتورهای این برج‌ها، سبب می‌شود که نور در یک جهت خاص منتشر شود.

برج روشنایی استادیومی با توجه به نوع کارایی و سبک نورپردازی دارای هد یا سبد ثابت و متحرک نیز می‌باشد، بر همین اساس می‌توان گفت به دو نوع ثابت و متحرک دسته ‌بندی می‌شوند.

برج روشنایی استادیومی متحرک، که شامل دو نوع دستی و برقی می‌باشد. نحوه حرکت نوع دستی با هندل و وینچ بوده و در نوع برقی آن از الکترو موتور و گیربکس استفاده شده است. لازم به ذکر است که تعداد پروژکتورها، توان مصرفی و میزان نوردهی برج‌های روشنایی با یکدیگر متفاوت می‌باشد. جهت تامین روشنایی استادیوم‌های ورزشی می‌بایست میزان نور مورد نیاز، ابعاد محوطه، تعداد پروژکتورها، وزن آن‌ها و ارتفاع نصب نیز محاسبه شود.

برج روشنایی استادیومی ثابت، که در دو نوع وجود دارد، نوع نردبان ‌دار و بدون نردبان. برج نوری ثابت نردبان ‌دار، از یک نردبان مجهز به حفاظ برخوردار بوده که اپراتور می‌تواند توسط آن به بالای برج رفته و با مستقر شدن در سبد، عملیات تعمیرات، نگهداری و سرویس پروژکتورها را انجام دهد. در برج نوری ثابت بدون نردبان، اپراتور به وسیله جرثقیل به بالای برج منتقل می‌شود و عملیات تعمیر و نگهداری، سرویس یا تعویض پروژکتور را انجام خواهد داد.

قابل توجه است که عموما با توجه به دلایل امنیتی، برج‌هایی با ارتفاع بیش از 25 متر، به ‌صورت ثابت ساخته نمی‌شوند.

ساختار کلی برج‌های روشنایی استادیومی

ساختار کلی برج_های روشنایی استادیومی - تصویر 3

برج‌های روشنایی استادیومی متشکل از یک صفحه مستطیلی می‌باشد که پروژکتورها در چند ردیف روی آن نصب شده‌اند. جنس بدنه آن از فولاد گالوانیزه شده مس‌باشد که به صورت چند وجهی ساخته و قطعات آن به ‌صورت اورلوپ به‌ هم اتصال پیدا کرده است. قطعات تشکیل ‌دهنده برج نوری استادیومی به شکل تلسکوپی و قطعه ‌قطعه نیز می‌باشد و در زمان نصب، این قطعات بر روی یکدیگر مونتاژ می‌شوند. جهت جلوگیری از تاثیرات رعد و برق، معمولا در بالای برج از میله برق ‌گیر استفاده می‌شود. همچنین وجود چراغ چشمک ‌زن در سبد بالای برج نوری ضروری خواهد بود.

نحوه انتخاب برج روشنایی استادیومی

برخی از نکات در زمان انتخاب برج نوری استادیومی از اهمیت بالایی برخوردار هستند، که از جمله آن می‌توان از میزان روشنایی مورد نیاز، ارتفاع، زاویه نصب، تعداد و نوع پروژکتورها، ابعاد و وزن پروژکتورها و نوع عملکرد برج نوری نیز نام برد. همچنین محوطه‌ای که برج نوری در آن بنا و نصب می‌شود باید فاقد هر گونه مانعی از جمله درخت، سیم برق و موارد دیگر باشد. در نظر داشته باشید که ارتفاع برج را می‌توان در زمان نصب قطعات تعیین کرد. طراحی گیربکس و سیستم متحرک برج کاملا بستگی به وزن و نوع سبد برج نوری متحرک و تعداد پروژکتورها نیز خواهد داشت.

کاربرد برج روشنایی استادیومی

همانطور که قبلا گفته شد، از برج روشنایی استادیومی جهت تامین روشنایی استادیوم‌های ورزشی استفاده می‌شود. اما این تنها کاربد آن نخواهد بود، بلکه علاوه بر این موارد، برج‌های روشنایی استادیومی را می‌توان در اماکنی از قبیل پالایشگاه‌ها، کارگاه‌های ساختمانی، نمایشگاه‌ها، پالایشگاه‌های حفاری نفت، بزرگراه‌ها، پل‌ها، اماکن تفریحی مثل پارک‌های جنگلی، مناطقی با شرایط آب‌ و هوایی نا مساعد و فرودگاه‌ها نیز مورد استفاده قرار داد.

منبع

کد مطلب: ۳۷۵۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت