گالری‌گردی تحت‌تاثیر فجر و تصویرسال/ رضا بانگیز به کاما می‌آید

در اولین جمعه اسفندماه، نمایشگاه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و هفدهمین نمایشگاه تصویرسال به صورت همزمان برگزار می‌شوند و نمایشگاهی از آثار رضا بانگیز نیز در گالری کاما گشایش می‌یابد.

گالری‌گردی تحت‌تاثیر فجر و تصویرسال/ رضا بانگیز به کاما می‌آید

در آغازین روزهای ماه پایانی سال و همزمان با برپایی دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، تعدادی از گالری‌های پایتخت برنامه‌های نمایشگاهی خود را ادامه می‌دهند و روز جمعه ۲ اسفندماه افتتاحیه دارند.

البته تعدادی از گالری‌های پایتخت نیز در مؤسسه صبا و در بخش «چهارسوی هنر» جشنواره تجسمی فجر حضور دارند. در ادامه، برنامه افتتاحیه برخی نمایشگاه‌های هنری که جمعه دوم اسفندماه گشایش می‌یابند، برمی‌شمریم.

خانه هنرمندان ایران

یکی از رویدادهای مهم در حوزه عکاسی، برپایی جشن تصویرسال است که نمایشگاه آن هر سال در اسفندماه آغاز می‌شود.

امسال نیز هفدهمین نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر از روز ۲ اسفندماه در خانه هنرمندان ایران گشایش می‌یابد و تا ۲۳ اسفند برپاست.

در این نمایشگاه که تمامی گالری‌های خانه هنرمندان را در بر می‌گیرد، ۸۰۰ قاب چاپ شده در بخش نمایشگاهی و بیش از ۱۵۰۰ تصویر در بخش مالتی مدیا به نمایش در خواهد آمد. در بخش جشنواره فیلم تصویر، ۱۳۵ فیلم منتخب به نمایش درمی‌آید و در بخش ۴۰ سال تهران نیز ۳۰ فیلم روی پرده خواهد رفت.

گالری اعتماد ۱

نمایشگاه انفرادی نقاشی و حجم فرشید مثقالی از جمعه دوم اسفندماه در گالری اعتماد به نشانی میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک ۲۵ آغاز به کار می‌کند.

گالری کاما

نمایشگاه آثار رضا بانگیز از همین جمعه در گالری کاما به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۴۴، ساختمان فرین، طبقه دوم گشایش می‌یابد.

پیش از این، آخرین نمایشگاه انفرادی آثار رضا بانگیز سال ۱۳۹۵ در گالری ایرانشهر برگزار شده بود و حالا علاوه بر نمایشگاه انفرادی در گالری کاما، در نمایشگاه گروهی +۹۸ که دوم اسفند در گالری افرند برپا می‌شود نیز حضور دارد.

گالری ایوان

نمایشگاه گروهی چیدمان، عکاسی، نقاشی و ویدئوآرت با عنوان «زورخانه» و به کیوریتوری مهدی منصوری روز جمعه دوم اسفندماه در گالری ایوان واقع در الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره یک آغاز به کار می‌کند و تا ۱۲ اسفند نیز ادامه دارد.

در استیتمنت نمایشگاه آمده است: «بارِ کلامیِ تک واژه‌ی «ایرانی» فارغ از تبعیض نژاد و ملیت، حامل هزاران پیام منحصر به فرد فرهنگی است.

منحصر به فرد ابتدا… از انسان نخستین که بر خلاف سایر ادیان و اقوام معتقدیم بدون گناه نخستین پای بر زمین خاکی گذاشته و با هدف ترویج عشق ومعرفت به استمرار زایش پرداخته، عشق و معرفتی که نسل به نسل با کدهای وراثتی مان منتقل شد و در هر دوره تاریخی نمودی خاص داشت.

اما از نمونه‌های بارز شخصیت‌های ویژه اجتماعی ایرانی می‌توان به پهلوان و آئین پهلوانی اشاره کرد. آمیخته‌ای از اندامی ورزیده و مرامی والا … ورزش به نشان تندرستی و خصایص والای انسانی به نشان صحت اخلاقی.

اما در نسل معاصر… این کدهای وراثتی خاص ایرانی چه نمودی دارند؟ پهلوان جز تصویری خاک گرفته اما قابل احترام در ذهن ما چه شمایلی را جز عده‌ای بدلکار مثال میزند؟ اندام ورزیده؟ آری اما صرفاً برای نمایش و غالباً به زعم عواملی غیر ورزشی

مرام و جوانمردی؟ آن هم آری، اما تنها برای شعارهای مجازی. ترکیب شعار و و نمایش ما را محکوم به جهان سومی بودن می‌کند نه انسانی معاصر و پهلوان منش از نسل مشی و مشیانه..»

گالری گلستان

نمایشگاه انفرادی نقاشی هویا میرمقتدایی روز جمعه (دوم اسفند ماه) در گالری گلستان واقع در دروس، خیابان کماسایی، شماره ۳۴ آغاز به کار می‌کند و تا ۷ اسفند ادامه دارد. گالری گلستان پنجشنبه‌ها تعطیل است.

گالری مژده

نمایشگاه گروهی نقاشی خط با عنوان «زمستانه» به کیوریتوری کیارش یعقوبی دوم اسفند ماه در گالری مژده به نشانی سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک ۲۷، واحد یک برپا می‌شود.

در این نمایشگاه آثاری از علیرضا آستانه، ساناز البرزی، ابراهیم الفت، علیرضا بابایی، محمد بزرگی، بهمن پناهی، پیمان پیروی، امید خاکباز، الهیار خوشبختی، افسانه درویش، بابک رشوند، هادی روشن ضمیر، بهروز زیندشتی، علیرضا سعادتمند، محیا طلوع کیان، عذرا عقیقی بخشایش، رضا عمادی، محمدرضا عموزاد، علی قاسمی، محسن کرمی، احمد مازادی، فریبا نصیریان، سعید نقاشیان، حسین نوروزی، امین هنامی و کیارش یعقوبی هنرمندانی هستند به نمایش درمی‌آید.

گالری هفت ثمر

نمایشگاه گروهی نقاشی «پیرایه‌های ۷ دریا» به کیورتوری رخساره هاشمی حائری جمعه دوم اسفندماه در گالری هفت‌ثمر به نشانی خیابان مطهری، کوه نور، کوچه پنجم، شماره ۸ گشایش می‌یابد.

در این نمایشگاه آثاری از نازنین وحیدی راد، نیلوفر وحیدی راد، رخساره هاشمی حائری و مهدی شاه محمدی به نمایش در می‌آید. در استیتمنت این نمایشگاه به قلم کیوریتور آمده است:

«پدیده گرم شدن کره زمین در نتیجه افزایش گازهای گلخانه‌ای و رابطه آن با اکوسیستم اقیانوس‌ها، سفیدشدگی آب سنگ‌های مرجانی، اسیدی شدن آب دریاها، از بین رفتن جنگل‌های حرا و علف‌های دریایی، کاهش اکسیژن در دریاها و اقیانوس‌ها و نیز افزایش شوری آب را در پی دارد که خطر از بین رفتن ۲۴٪ از گونه‌های آبزیان که اولین حلقه از زنجیره‌ی غذایی ماهیان محسوب می‌شود را در پیش روی ما قرار داده. در پی کاهش جمعیت ماهیان، پیامدهای خطرناک اقتصادی و سیاسی در اکثر کشورهای جهان رخ خواهد داد. نمایشگاه «پیرایه های ۷ دریا»، متشکل از آثار ۴ آرتیزان است که در جهت یادآوری هر چه بیشتر این مهم گردآوری شده. امید که مقبول طبع صاحب نظران افتد.»

گالری آتبین

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های محمدعلی مشرفی با عنوان «دقیقه‌های مشجر» از روز جمعه ۲ اسفندماه در گالری آتبین واقع در خیابان ولیعصر، جنوب چهارراه پارک وی، انتهای کوچه تورج، کوچه خاکزاد، شماره ۴۲ آغاز می‌شود و تا ۱۳ اسفندماه نیز ادامه دارد.

منبع: مهر

کد مطلب: ۱۳۵۰۶۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت