سرنوشت تلخ و غم‌انگیز دختر زیبای قاجار

سرنا_سحرگاه سه شنبه اول خرداد ماه ۱۳۵۸ در اطاق شماره ۲۳۱ بیمارستان الوند بدرالملوک والا همسر احمد شاه قاجار بدرود حیات گفت و صبح چهارشنبه تنها دختر او چند تن از خواهران و برادرانش جسد او را به بهشت زهرا بردند و به خاک سپردند.

سرنوشت تلخ و غم‌انگیز دختر زیبای قاجار

بدر الملوک دختر شاهزاده ظهیرالسلطان نوه عباس میرزا و همسر اول سلطان احمد شاه قاجار آخرین پادشاه سلسله قاجاریه بود. بدر الملوک در ۱۲ سالگی در تنها مدرسه دخترانه تهران درس میخواند که در آن ایام برای احمد شاه که در حدود ۱۷ سال داشت در صدد پیدا کردن همسری از خانواده قاجار بودند. زیرا طبق قانون خانواده قاجار ولیعهد میبایست از مادر هم از خانواده قاجار باشد. مادر احمد شاه تصمیم میگیرد به این مدرسه که بیشترشان از شاهزادگان آن زمان بودند برود و دختری برای پسرش انتخاب کند. در میان دختران بدرالملوک را که دختری بی نهایت زیبا بود انتخاب کرده و به ظهیرالسلطان پیغام میفرستد که به اتفاق دخترک برای دیدار احمد شاه به دربار بیایند. احمد شاه بدرالملوک را که دارای پوستی سفید و چهره ای زیبا بود می پسندد و با تشریفات مفصلی به عقد شاه در میآید. ( مدیریت مجله سپید و سیاه به خاطر فامیلی که با ایشان داشت سن بدر الملوک در هنگام ازدواج هفده سال و احمد شاه را شانزده سال میداند) بدر الملوک از احمد شاه دارای دختری میشود که نام او را ایراندخت می گذارند. اما چون احمد شاه صاحب پسر نمی شود برادر احمد شاه محمد حسن میرزا به ولیعهدی انتخاب میشود. به هنگام تغییر سلطنت از قاجاریه به پهلوی بدرالملوک مانند سایر افراد خانواده به پاریس میرود. بعد از شهریور ۱۳۲۰ و تبعید رضاشاه از ایران بدرالملوک به همراه بسیاری از شاهزاده های درجه اول قاجار به ایران بر میگردد.

بیشتر بخوانید: زن بدنام حرمسرای قاجار به روایت تاریخ + تصاویر ناب

بیشتر بخوانید: زن زشت و معروفی که از فراق ناصر الدین شاه دق کرد + تصاویر دیدنی

بدر الملوک والا بدرالملوک در میدان ۲۴ اسفند (انقلاب) در طبقه سوم آپارتمانی به صورت بسیار ساده زندگی میکرد و جالب اینکه پنجره های آپارتمان به سمت میدان باز میشد و مجسمه رضاشاه از آنجا بخوبی دیده میشد بدرالملوک برای آنکه چشمش به آن مجسمه نیافتد حتی در تابستانها هم پنجره ها را باز نمیکرد و پرده ها را کنار نمیزد. خانم بدرالملوک مدتی هم در اتاقی در هتل کاروان پانسیون بود و یکشب چند دزد که قبلا او را شناسائی کرده بودند و فکر میکردند دارای جواهرات گرانبهائی است، با تهدید وارد اتاق او شدند و همه جا را گشتند ولی فقط یک ساعت با زنجیر طلا که به گردن میانداخت و تنها یادگاری احمد شاه بود بهمراه یک رادیو ترانزیستوری را بسرقت میبرند. بدرالملوک چند سالی از ناحیه پا ناراحتی داشت و نمیتوانست حرکت کند و به این جهت در منزل یکی از خواهرانش پرستاری میشد تا اینکه روز جمعه ۲۱ اردبیهشت سال ۱۳۵۸ در اثر سکته مغزی به حال اغماء افتاد و بعد از انتقال به بیمارستان الوند در سحرگاه سه شنبه اول خرداد به درود حیات گفت….

بیشتر بخوانید: ناگفته های جنسی زنان حرمسرای قاجار؛ از تنبیه بدنی تا شب زفاف

بیشتر بخوانید: ماجرای عشق‌های عجیب ناصرالدین شاه/ ازازدواج با دو خواهر تا پس فرستادن دختر معمارباشی!!

بیشتر بخوانید: نوشته ناصرالدین شاه بر نقاشی خودش

منبع: اسکینوت

کد مطلب: ۲۰۱۸۲۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت