آغاز سفر فلسفی با داستانهای صوتی آلبر کامو

آلبر کامو نویسنده ی تاثیرگذاری است که خیلی ها آثار او را شاخص می دانند و خیلی های دیگر هم از آثارش تعریف چندانی نمی کنند.

آغاز سفر فلسفی با داستانهای صوتی آلبر کامو

اگر کمی اهل کتاب و داستان باشید، حتما نام «آلبر کامو» به گوشتان خورده است؛ یا دست کم چند مورد از کتاب هایش را خوانده اید. آلبر کامو نویسنده ی تاثیرگذاری است که خیلی ها آثار او را شاخص می دانند و خیلی های دیگر هم از آثارش تعریف چندانی نمی کنند. او قلم و توانایی نابی در بیان حقایقی دارد که یا از چشم پنهان می مانند و یا برای درک بهتر شان به بیانی روان نیاز است.

این نویسنده محبوب و فوق العاده الجزایری/ فرانسوی، کتاب های متعددی دارد که در هر کدام یک نگاه شاخص را برای دیدن دنیا به تصویر می کشد. آثاری مثل بیگانه، افسانه سیزیف یا سقوط هر کدام مملو از جملات و مفاهیم عمیقی هستند که نگرش این نویسنده را در رده نگاه نیچه، سارتر و یا هایدگر به جهان و اتفاقات درون آن، قرار می دهند. داستانهای صوتی که با کتاب های نام آشنای این نویسنده معروف در دسترس هستند، می توانند شروعی لذت بخش برای روند کتابخوانی به حساب بیایند؛ اما از کجا شروع کنیم؟

کامو خوانی با داستانهای صوتی نگارش شده به قلم وی

بسیاری از کتاب های آلبر کامو حجم چندان سنگینی مانند برخی از کتاب های شاخص و بزرگ ادبیات جهان را ندارند اما جملات آن چرا؛ با این حال، در همین حجم نیز می توان دنیایی از کلمات، جملات و حقایق ویژه را جستجو کرد که در نوع خود بی نظیرند. شاهکارهایی که در این مطلب آنها را بررسی خواهیم کرد تنها بخش کوچکی از کتاب های معروف آلبر کامو هستند که از زمان نگارش آنها تا به این لحظه توسط بسیاری از مردم (نوجوانان و بزرگسالان) خوانده یا شنیده شده اند.

داستان صوتی بیگانه اثر آلبر کامو

این مورد در میان دیگر آثار آلبر کامو بیش از پیش خوانده شده و از میان افراد مختلف امتیاز دریافت کرده است. کتاب بیگانه در واقع به تصویر کشیدن زندگی شخصی است که مادرش را در همان ابتدای کتاب از دست می دهد اما نمی تواند مانند رفتارهای عادی مردم در وقوع مرگ یک عزیز، یا مواجهه با یک اتفاق خاص را پیش بگیرد. او سرد و جدی است؛ همیشه! به این جمله وی در کتاب توجه کنید: «امروز مادر مرد. شاید هم دیروز، نمی دانم!» کامو در جای جای کتاب اشاره به دورو نبودن شخصیت اصلی کتاب می کند. همین بزنگاه را می توان شروعی برای کتاب و دنبال کردن این شخصیت واقعا «بیگانه با جامعه و مردم اطراف خویش» دانست. موضوعی که کاملاً قابل لمس است. در این مورد از میان دیگر داستانهای صوتی روایت گونه، ماجرا به طور واقع بینانه تر و قابل لمس تر بیان می شود. یکی از مهم ترین ویژگی کتاب بیگانه، نیاز به مرور مجدد آن پس از یک مرتبه خوانده شدن است؛ اما گوش کردن به کتاب صوتی این اثر، نیاز شما را برای بررسی مجدد پاراگراف های کتاب از بین می برد.

داستان صوتی مرگ خوش از آلبر کامو

«اما گاهی اوقات، زندگی کردن از شلیک به خود، شهامت بیشتری می طلبد.» : از متن کتاب. مرگ خوش را بعد از مرگ آلبر کامو منتشر کرده اند، چرا که آن را بین دست نوشته های او یافته اند. کتاب صوتی مرگ خوش نیز مدت ها پس از روی کار آمدن امکان دانلود آسان این اثر به وجود آمد. برای همین نام آن به اندازه بیگانه شناخته شده نیست. با این وجود اما باید بدانید که این رمان حتی خیلی قبل تر از رمان بیگانه نوشته شده است و گفته می شود که بخش هایی از شخصیت آلبر کامو نیز در این داستان حضور دارد. شباهت های جالبی بین داستان های بیگانه و مرگ خوش، با نوع روایت آنها وجود دارد و اظهار می شود که این کتاب در واقع شروعی برای نگارش رمان بیگانه بوده است. به گفته ترجمان نگاه کرکوس این کتاب دارای غنای فلسفی و هنری است. به هر روی، وجود یک ساختار خاص در اکثر داستان های کامو به چشم می خورد و آن طبق جمله ای که در ابتدای این بخش از متن کتاب مرگ خوش آورده شده است، کاملاً واضح و مبرهن است. امید برای سوزاندن تلاش جهت زنده ماندن. این دو داستان به نوعی همچون کتاب افسانه سیزیف (غیرداستانی)، یاد آور یک نوع هدف و تلاش برای زندگی هستند. گوش دادن به کتاب مرگ خوش از میان دیگر روایت های داستانهای صوتی کامو خالی از لطف نیست. حتی می توانیم به شما پیشنهاد کنیم که قبل از گوش دادن به داستان بیگانه، به سراغ این کتاب بروید و سپس آن را بخوانید.

داستان صوتی سقوط، از آلبر کامو

سقوط، یکی دیگر از آثار مهم و شاخص آلبر کامو است. این اثر در واقع آخرین نوشته داستانی این نویسنده به حساب می آید که به صورت کامل و وزین برای چاپ در بین دوستداران نوشته های کامو عرضه شده است. این رمان فلسفی از تک گویی های شخصیت اصلی شکل می گیرد و خواننده را به دنبال خود می کشاند. در واقع رمان سقوط اعتراف نامه های وی است که برای خواننده بیان می شود. در این کتاب، خواننده «مورد خطاب واقع شده» و در اصل به جذابیت آن دو چندان افزوده می شود. اتفاقی که برای شخصیت اصلی جهت اعتراف به وقوع پیوسته است سنگ بنای اصلی نوشتار آن است. چرا که بر روی زندگی شخصی وی نیز اثر قابل توجهی خواهد گذاشت. چنانکه در بخشی از کتاب نوشته شده است: «شیرجه های نرفته گاهی کوفتگی های عجیبی به جا می گذارد.» این جمله، معروف ترین جمله ای است که از متن این کتاب در محافل مختلف نقل می شود. بسیاری از بزرگان در مورد این کتاب نظریات متعددی را ارائه کرده اند که از گزنده بودن آن نشات می گیرد. به عنوان مثال سارتر در مورد آن به این توصیف کوتاه بسنده می کند: زیباترین و درک نشده ترین کتاب کامو! پس این مورد از داستانهای صوتی نوشته شده با قلم آلبر کامو را می توان یکی از فلسفی ترین و شاخص ترین گزینه هایی دانست که خواندن یا شنیدنش را نباید از دست داد.

منبع: کتابچین/ ویکی پدیا

کد مطلب: ۲۱۶۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت