اولین «انیمیشن» تاریخ را که ایرانی‌ها 5 هزار سال قبل ساختند تماشا کنید

این گلدان باستانی ایرانی که در «شهر سوخته» کشف شده، نخستین انیمیشن شناخته شده دنیا است. این انیمیشن صحنۀ غذا خوردن یک بز را به تصویر کشیده است.

اولین «انیمیشن» تاریخ را که ایرانی‌ها 5 هزار سال قبل ساختند تماشا کنید

صحنه‌های نقاشی شده روی این جام، یک بز وحشی را نشان می‌دهد که احتمالاً یک بز کوهی ایرانی است. این بز به سمت یک گیاه بلند حرکت می‌کند و در حالی که روی چهار پا ایستاده، به سمت بالاترین قسمت گیاه می‌جهد تا برگ‌های آن را بخورد. این الگو در صورتی که جام به طور مکرر چرخانده شود، به صورت تکراری دیده می‌شود و بیننده را سرگرم می‌کند. اگرچه این جام در دهه ۱۹۷۰ طی کاوش‌های عمده شهر سوخته کشف شد، اما این نکته که یک «تصویر متحرک» را می‌توان در آن دید، برای مدتی طولانی ناشناخته مانده بود.

Vase_animation

منطقه‌ای که این جام در آن کشف شده، یکی از مکان‌های کلیدی تمدن پیچیده اولیه در ایران بوده است. این منطقه اکنون به دلیل بقایای شگفت‌انگیز یک شهر خشتی که در تقاطع مسیرهای تجاری مهم پدید آمده است، به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شده است. این شهر به عنوان یک «نمونه برجسته از برنامه‌ریزی شهری اولیه» توصیف شده است. دیگر ظروف عصر برنز با نقاشی‌های هندسی نیز در این سایت پیدا شده‌اند. کاوش‌ها همچنان ادامه دارد و همچنین مقبره‌هایی نیز در آنجا کشف شده‌اند. این جام اکنون در مجموعه موزه ملی ایران قرار دارد.
منبع: فرادید
کد مطلب: ۳۷۶۰۹۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت