«کپی برابر اصل» در فهرست فیلم‌نامه‌های برتر قرن

فیلمنامه «کپی برابر اصل» ساخته عباس کیارستمی در فهرست برترین فیلمنامه‌های سینمایی قرن ۲۱ از نظر چرخش داستان و پایان غافلگیرکننده قرار گرفت.

«کپی برابر اصل» در فهرست فیلم‌نامه‌های برتر قرن

 ایندی‌وایر در مطلبی اقدام به معرفی ۳۰ فیلمنامه سینمایی برتر قرن ۲۱ با چرخش داستانی غافلگیرکننده در داستان پرداخته و فیلم «کپی برابر اصل» به نویسندگی و کارگردانی عباس کیارستمی در رتبه پانزدهم قرار داده است. 

فیلم «کپی برابر اصل» محصول سال ۲۰۱۰ با بازی «ویلیام شیمل» و «ژولیت بینوش» در بخش رقابتی جشنواره کن رونمایی شد و در نهایت جایزه بهترین بازیگر جشنواره را برای «بینوش» به ارمغان آورد. از این فیلم به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار کارنامه کیارستمی پس از «طعم گیلاس» یاد می‌شود. در توضیح نشریه ایندی وایر درباره فیلم «کپی برابر اصل» آمده است: 

هیچ یک از دیگر پیچش‌های داستانی این فهرست به اندازه فیلم «کپی برای اصل» برای فیلم حیاتی و جدایی‌ناپذیر نیستند. داستان شاهکار اواخر دوران حرفه‌ای عباس کیارستمی درباره نویسنده‌ای به نام جیمز میلر (با بازی ویلیام شیمل) است که از یک شهر کوچک در توسکانی بازدید می‌کند تا درباره کتابش در مورد اصالت در هنر و اینکه چرا بازآفرینی آثار هنری به نوبه خود اصیل هستند صحبت کند. در آنجا جیمز در مراسم سخنرانی‌ و معرفی کتابش با زنی ناشناس با بازی «ژولیت بینوش» آشنا می‌شود که تا اخر فیلم نام واقعی او فاش نمی‌شود و دو غریبه در حومه شهر شروع به صحبت درباره مسائل گوناگون می‌کنند اما پس از آن که زنِ یک صاحب قهوه‌خانه این دو را به عنوان یک زوج اشتباه می‌گردد، ناگهان همه چیز تغییر می‌کند و جیمر و شخصیت «ژولین بینوش» در قالب یک زن و شوهر نقش‌آفرینی میکنند و عجیب‌تر آن است که لحن صحبت‌هایشان به گونه‌ای تغییر می‌کند که گویی پانزده سال با هم زندگی کرده‌اند و انگار پسرِ زن، پسرِ هر دوی آنهاست. بحثها شخصی‌تر و خصوصی‌تر می‌شوند و در فیلم به عمد مشخص نمی‌شود که حقیقت کدام است؛ آیا جیمز و شخصیت زن به واقع زن و شوهرند و از ابتدای فیلم داشته‌اند نقش دو بیگانه را بازی می‌کرده‌اند، یا این که این دو، دو بیگانه‌اند که از جایی به بعد وانمود می‌کنند زن و شوهرند.

در فهرست نشریه ایندی‌وایر از ۳۰ پیچش داستانی و یا پایان غافلگیرکننده در میان آثار سینمایی قرن جدید، فیلم ترسناک «دیگران» به نویسندگی و کارگردانی «آلخاندرو آمنابار» در رتبه نخست قرار گرفته و پس از آن فیلم‌های «پرستیژ» (حیثیت)، «اولدبوی»، «مِمنتو، »، «یتیم»، «فهرست کشتار»، «اَنگل»، «جاده مالهالند»، «دختر گمشده»، «ورود»، «قدرت سگ»، «رفته عزیزم رفته»، «جزیره شاتر»، «روستا»، «کپی برابر اصل»، «مِه»، «اَره»، «تاوان»، «برو بیرون»، «شکست ناپذیر»، «دعوت»، «شب بخیر مامان»، «درخشش ابدی یک ذهن پاک»، «دانی دارکو»، «پنهان»،‌ «تنش بالا»، «ما»، «اِکس مشینا»، «نزول» و «حلقه» در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. 

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۵۹۴۶۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت