فیلم « پرویز خان» سرقت ادبی است
نویسنده فیلمنامه «غرش شیر» مدعی است که فیلم «پرویزخان» از روی فیلمنامه وی ساخته شده و به دلیل پاسخگو نبودن دستاندرکاران فیلم این ماجرا را از طریق مراجع قانونی پیگیری کرده است.
علیرضا مفتخریمظاهری نویسنده فیلمنامه «غرش شیر» که مدعی است فیلم «پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی و محصول سازمان اوج از روی فیلمنامه او ساخته شده است، درباره ادعای خود گفت: سال ۹۳ مقدمات تحقیقات نوشتن فیلم «مثل یک سرباز» را شروع کردم که درباره وقایع تیم ملی فوتبال در دهه ۶۰ بود؛ اتفاقاتی که افتاد و طی آن تیم ملی فوتبال ایران پوست انداخت و بازیکنان با سابقه که در جام جهانی و المپیک برای ایران افتخارآفرینی کردند، کنار گذاشته شدند و جوانهایی گمنام توسط یک مربی که سالها کنار گذاشته شده بود تیمی را تشکیل دادند و حماسهای ملی را آفریدند. هر چند با توجه به ناداوری و مسایل دیگر نمیتوانند به نتیجه برسند اما همین حضور جوانها و مربی به میدان بازگشته که از بیماریای مزمن به شدت رنج میبرد و اتفاقاتی که بین آنها رخ داد، کاملا غرور ملی را زنده کرد.
مفتخریمظاهری درباره مراحل ساختهشدن فیلمنامه «مثل یک سرباز» یادآور شد: به دلیل اینکه این فیلم نیاز به پرداکشن عظیمی نظیر استادیوم، تماشاگر و مسابقه فوتبال داشت، تولید آن با بودجه خصوصی امکانپذیر نبود و آنها انگیزهای برای بر افراشتهشدن پرچم جمهوری اسلامی نداشتند و همواره بیان میکردند باید نهادهای دولتی و نظامی مانند سپاه و موسسه سینمایی اوج در تولید آن مشارکت داشته باشند. به همین استدلال سیناپس فیلمنامه را برای گرفتن کمک از طریق آقای دکتر فرید محمدی به سپاه قدس ارسال کردیم که مکاتبات آن موجود است و آنها نیز سیناپس فیلمنامه را به بنیاد سینمایی فارابی و سازمان اوج ارسال کردند و ما از آنها کمک خواستیم.
وی درباره اصلاحات انجامشده در فیلمنامه، توضیح داد: مشاوران به من پیشنهاد دادند اگر هدف ساخت این اثر را دارم باید اسامی شخصیتهای فیلمنامه را تغییر بدهم و داستان فیلمنامه را از حالت بیوگرافی خارج و تبدیل به قصهای درباره حضور یک مربی به میدان بازگشته کنم که بهجای بیماری، جانباز جنگ شده و به جای کنار گذاشتن بازیکنان قدیمی فوتبال نیز مساله ترور آنها و سقوط هواپیمای تیم ملی و کشتهشدن آنها را مطرح کند. همینطور تاکید کردند از بازی با اعراب هم چشمپوشی کنم زیرا در آن مقطع زمانی با توجه به منازعات سیاسی طرح این موضوع که دولت در ساختار فوتبال دخالت دارد میتواند بهانهای برای تعلیق فوتبال ایران شود، پس باید موضوع را از تیم ملی به تیم منتخب نیروهای مسلح تبدیل کنم.
مفتخریمظاهری ادامه داد: از طرفی اشاره کردند چون در مورد فعالیت سیاسی مرحوم پرویز دهداری شایبه ای وجود دارد امکان طرح شخصیت او در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. با توضیحات ایشان متوجه شدم طرح این فیلمنامه بهصورت بیوگرافی و رئال امکان تولید ندارد و بنا به خواست مسؤولان مربوطه تعدیلاتی را در فیلمنامه «مثل یک سرباز» ایجاد و سرانجام آن را در سال ۱۳۹۶ در بانک فیلمنامه خانه سینما ثبت کردم.
مفتخریمظاهری با بیان اینکه با شروع رخدادهای سال ۱۳۹۶ سازمان سینمایی اوج از تولید این فیلم انصراف داد، گفت: لذا شخصا سعی کردم با سرمایه بخش خصوصی این فیلم را بسازم از همینرو پروانه ساخت آن را در سال ۱۳۹۶ دریافت کردم اما با جازدن سرمایهگذار بخش خصوصی باز هم امکان ساخت فیلم میسر نشد. بهواسطه ارتباطات با کمیسیون فرهنگی مجلس و علاقهمندی آقای حسین جلالی نماینده رفسنجان به این فیلمنامه و تحت حمایت ایشان در سال ۱۳۹۸ مقرر شد شرکت ملی «مس ایران» اسپانسر ساخت این فیلم شود به شرط آنکه اسم فیلمنامه از حالت نظامی خارج شود. در نهایت با مذاکرات انجامشده نام آن به «غرش شیر» تبدیل و کتاب آن نیز منتشر شد.
نویسنده فیلمنامه «غرش شیر» با بیان اینکه پس از اخد پروانه ساخت فیلم اسپانسر اعلام کرد به جای وی از ابراهیم حاتمیکیا یا مسعود دهنمکی برای کارگردانی فیلم استفاده شود، یادآور شد: من این پیشنهاد را نپذیرفتم زیرا هیچکدام از این عزیزان ربطی به فوتبال و تیم ملی فوتبال نداشتند در حالی که بنده بازیکن تیم ملی نوجوانان ایران بودم و حس و حال تیمهای ملی فوتبال و فوتبال را میشناختم. این کشمکش ادامه داشت تا به دوران شیوع ویروس کرونارسیدیم و به من اعلام شد امکان تولید فیلم به دلیل تعطیلی مسابقات فوتبال و ممنوعشدن تجمعات مردمی به علت شیوع ویروس کرونا وجود ندارد. پس از آن مقطع شروع به پیشتولید فیلم کردیم که اتفاقات پاییز سال گذشته رخ داد و کار چندماهی متوقف و اسپانسر نیز منصرف شد. مجموعه این حوادث و عدم حمایت مدیران سینمایی و حتی ملی، اقتصادی و نظامی سبب شد ساخت فیلم «غرش شیر» تا سال ۱۴۰۰ معلق بماند. بعد از انتخابات ریاستجمهوری دوباره شروع به تامین منابع برای ساخت فیلم کردیم.
مفتخری مظاهری در ادامه سخنان خود یادآور شد: در نهایت به این نقطه رسیدم که بروم فیلم «پرویزخان» را ببینم. روز ۲۱ بهمن به تماشای این فیلم در برج میلاد نشستم. بعد از دیدن فیلم بسیار عصبی و آشفته بودم. از آنجایی که نمیخواستم فضا احساسی شود و قصدم این بود به لحاظ قانونی ماجرا را پیگیری کنم، واکنشی نشان ندادم.
نویسنده «غرش شیر» تصریح کرد: سازمان اوج میگوید این فیلم ربطی به فیلمنامه «غرش شیر» ندارد پس چرا سکانس شروع فیلم به مانند فیلمنامه «غرش شیر» در استادیوم است؟ چرا سکانس دوم جلوی کیوسک روزنامهفروشی است؟ چرا عینا کاراکتر ساختهشده من را از مربی که با موتور به دنبال بازیکن میرود استفاده کردند؟ در حالی که پرویز دهداری اصلا اینگونه رفتار نمیکرد. اینکه مربی احمدرضا عابدزاده را در عشایر پیدا میکند زاییده ذهن من بوده نه واقعیت. احمدرضا عابدزاده در واقعیت نماینده منتخب اصفهان بود که در تهران بازی کرد و توسط دهداری انتخاب شد. جواد زرینچه بازیکن تیم ژاندارمری بود که وقتی در ورزشگاه شیرودی با تیم فوتبال دارایی بازی کرد، دهداری او را دید و انتخاب کرد. اینکه مربی با موتور زمین میخورد، به پادگان میرود و سرباز انتخاب میکند، به نقاط مختلف میرود و بازیکن انتخاب میکند، همه ساخته ذهن من بود.
مفتخریمظاهری متذکر شد: شخصیت نظامی در فیلم ساخته ذهن من بود و وجود خارجی نداشت. مگر یک سرهنگ میتواند در یک کشور تیم ملی را متوقف کند؟ اما داستانی فرعی به فیلم اضافه شده که به مربی گفته میشود اگر ببازید عملیات بچهها در جبهه لو میرود و همه شهید میشوند که این داستان مسیر فیلمنامه را منحرف کرده است. متاسفانه سازمان اوج در کمال تعجب عین کاراکترها و سکانسهایی را که من نوشته بودم در این فیلم استفاده کرد.
لازم به ذکر است سیناپس فیلمنامه «مثل یک سرباز» در صورت نیاز منتشر میشود.
هنوز اوج به این موضوع واکنشی نداشته است.
دیدگاه